• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordning av Inverter

calle63

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30452
Medlemskap
2024
Jag skall montera en inverter in min plåtis och undrar över jordningen av 230V.
Skall 230V jorden göras till bilens chassie? (dvs samma som -12V)
Skall man montera en jordfelsbrytare på 230V och hur fungerar det/hur monteras den isåfall
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det finns inte ett antal felfall som en jordfelsbrytare skall lösa ut för.
Endast ett fall, och det är när strömmen från fasen och tillbaka genom nollan inte är lika, då går en del av strömmen en annan väg, exvis genom en människokropp, och till jord.
Är strömmen genom fasen inte lika som strömmen tillbaka genom nollan är det enda fall då en jordfelsbrytare skall bryta strömmen.
Skillnaden 30 mA är den som man tål ett kort ögonblick.

Men installationen i bilen beror ju på hur långt man går med inkopplingen.
Är det bara tal en en inverter som skall driva exvis en dator, laddare till mobil, tandborste eller hårtork, och bara ansluten till 12 V och ingen jordning eller gå via bilens elcentrral, så varken behövs eller kan jordfelsbrytaren göra någon verkan.

Roysan
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag funderar på hur hög ström det kan bli vid kapacitiv uppladdning av kroppen när man tar i ena polen i en frisvävande utgång från konvertern om man är blöt om handen. Finns det några prov gjorda på detta? Jag avstår från att prova själv.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Svar från Victron E: Invertern ska ha en jordfelsbrytare på 230V utgången. Inverterns jordanslutning och inkommande 230V AC jord (grön-gul kabel) ska vara kopplad till fordonschassi dvs -12V. Jag har även verifierat/mätt upp att så är fallet i vår husbil.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
WillyPe, är invertern frisvävande, och dess 230 v utgång inte är ansluten till varekn jord, nolla eller primärspänning.
Så gäller ju vd jag var innne på tidigare, dvs isolationen mellan primär och sekundär på inverten, dvs isolationen mellan 230 V och 12 V sidan.
Den är då vad tillverkaren tycker är lämpligt att kosta på helt enkelt. Kan bli lite vad som helst.
Är den CE märkt så kanske den håller ett isolationsvstånd invändigt som liknar en CE-märkt batterieliminator, eller mobilladddare, dvs tillräckligt för att du skall kunna ta i sekundärspänningen ena tråd.
Din fråga handlar även om vad du står på, golvet i hb är ofta isolerat och torrt, så risken är liten.

Seppo, ja det du nämner låter riktigt!
Men kräver en inverter som är CE-märkt.

Roysan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vill inte uttala mig om/hur man skall ha en jordfelsbrytare till en inverter...
Men om man nu har jorden kopplad till minus på chassiet.... Finns det då riskt att 230 växelströmen från invertern/landström kan gå ut i 12v systemet, även om det handlar om bråkdelen av en sekund innan jordfelsbrytaren stänger av.. :rolleyes:
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Jag funderar på hur hög ström det kan bli vid kapacitiv uppladdning av kroppen när man tar i ena polen i en frisvävande utgång från konvertern om man är blöt om handen. Finns det några prov gjorda på detta? Jag avstår från att prova själv.
Jag har sett resonemang från Norge på Byggahus men minns inte siffrorna. Det kan bli märkliga felfall där man påverkas av grannarnas jordfel i IT-system. Man vill gärna att jordfelsbrytaren löser för första jordfel på grund av kapacitiv ström om jag fattar det rätt.

Vad gäller jordfelsbrytare så har väl ingen vid det här laget missat funktionen på själva jordfelsbrytaren, så den behöver inte upprepas, utan felfallen avser givetvis olika apparatfel och jordfel i olika elsystem med olika jordsystem med eller utan jordfelsbrytare. Det uttrycks att jordfelsbrytare inte löser för fel om man är ensam på sin transformator i IT-system om den inte löser på kapacitiv ström. Detta vore intressant att få förklarat i ett större sammanhang och hur det blir med en inverter av olika konstruktion eventuellt i kombination med nätanslutning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg 23, man kan inte fråga så allmänt och ta ett svar som en allmän sanning.

Har försökt att dyka ännu djupa i detta ämne. När det blir svårt så har jag en kille att fråga som är hygglig att ställa upp på mina konstiga frågor. Finns tydligen olika inverters. En med mittpunktsjordning och en med skyddsutjämning mellan dom två uttagen. Med mittpunktsjordning så fungerar en jordfelsbrytare men inte på en med skyddsutjämning. Och det behövs inte heller, av en slump så är det en sådan jag har och gör mina experiment med. Detta är fruktansvärt långsökt men om man får ett fel från pol 1 till utsatt del händer ingenting farligt. Får man ett andra fel, till annan utsatt del matad från andra uttaget, från pol 2 uppstår en potentialskillnad mellan de utsatta delarna. Men denna ska ju hanteras av skyddsutjämningen mellan uttagen.

Vitron energi har varit hyggliga att ställa upp och svara på mina udda frågor. Där jag även fått svar från Holland. Deras inverters är av den andra principen så därför fungerar en jordfelsbrytare på dessa. Om reläet till N-PE i invertern är draget eller en bygel finns. Oavsett vilken typ av invers man har så skadar det aldrig att ha en jordfelsbrytare, men jag gillar inte merförsäljning och att gemene man lever i en falsk trygghet. Så om någon har den inverter typen jag laborerat med sätter i en jordfelsbrytare och är i tron att det är en livräddare, men i verkligheten inte gör någon nytta alls.

På grundfrågan i tråden, följ tillverkarens anvisningar och inget annat.
 
Toppen