• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordning av Inverter

calle63

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30452
Medlemskap
2024
Jag skall montera en inverter in min plåtis och undrar över jordningen av 230V.
Skall 230V jorden göras till bilens chassie? (dvs samma som -12V)
Skall man montera en jordfelsbrytare på 230V och hur fungerar det/hur monteras den isåfall
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja du, som icke elektriker så kan jag bara säga hur min är inkopplad på "proffessionell" verkstad så kopplas den rakt i jord på chassiet.

Jordfelsbrytaren ska kopplas efter inverter om resten stämmer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du, som icke elektriker så kan jag bara säga hur min är inkopplad på "proffessionell" verkstad så kopplas den rakt i jord på chassiet.

Jordfelsbrytaren ska kopplas efter inverter om resten stämmer.
Nu är jag inte heller någon elektriker... Men om de har kopplat minus och jord till samma ställe... Du undrar jag hur fungera då jordfelsbrytaren i denna typ av installation?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Man får se till hur det hela fungerar och varför man har jord, och ansluter jordade saker till 230 V.
En apparat, exvis en dator, en mikrovågsugn etc, har jorda nätsladd.
Det innebär att om det uppstår ett fel inne i apparaten, så att fasen, dvs 230 v kommer till höljet, så att detta blir spänningsförande.
Om då en människa berör detta hölje och står på något jordat, eller tar i något jordat så kommer man att bli utsatt för 230 V och får en stöt, kan vara dödlig.
Med jord, dvs skyddsjord är höljet kopplat till skyddslaren gulgrön tråd, dvs de vi kallar jord, och spänningen i höljet , dvs om ett fel upptått innne i apparaten, kommer att kortslutas, och säkringen går, och strömmen är borta.

I en inverter kan det bli lite mer komplicerat.
Har invertern ett jordat vägguttag, i så fall bör då jordkontakterna i det vägguttaget vara kopplat till jord.
Enda stället att sluta den jorden är då till minus och därmed till bilens chassi.
Har invertern inte jordad vägguttag, då blir det svårare.
Men bör förvissa sig om att invertern jordade vägguttag verkligen är anslutet till minus, det finns fall där jord inte är kopplat någonstans inne i invertern.

Om nu ett fel uppträder och ett hölje på en apparat blir spänningsförande, då bör således invertern bryta 230 V, finns en sådan säkring som på en elcentral? Går invertern via husbilen elcental? och används då dess säkringar.

Apparater med ojordad stickpropp, är sk dubbelisolerade, hårtork äggvisp etc. de kan ha plastthölje exvis,
Den apparaten blir då inte strömförande och jord i någon form hjälper inte.
Blir den blöt, ja då kan den bli strömförande ändå.... Då kan en jordfelsbrytare hjälpa.
Vatten leder ju ström.

Jordfelsbrytaren detekterar, som namnet antyder just jordfel, eller en felström. En ström som går fel väg, exvis genom kroppen på en människa.
Dvs strömmen går tillbaka både genom nollan och en väg till, genom kroppen på männsikan.
Blir strömmen där 30 mA eller mer bryts strömmen.
30 mA genom en människa är synnerligen smärtsamt, men bryter på millisekunder av jordfelsbrytaren, det lär kännas som en käftsmäll!!!

Det gäller såldes att veta hur invertern är påkostdad invändigt.
Importerade "billigast möjliga" kan man ha misstankar mot.
CE märke ger säkerhet om det är ett äkta CE-märke.

Den som har ett univeralintrument, Volt Ohm meter, kan motståndsmäta på oansluten inverter, mellan jord i vägguttaget till minussladden, där skall vara noll Ohm. Även mellan jord i vägguttaget till inverterns hölje,

Hur man i invertern skiljer på nolla och fas är en annan story som förmodligen löses i bilens elcentral.

ja enklet är det inte om man vill ha säkerhet.

Roysan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja du, som icke elektriker så kan jag bara säga hur min är inkopplad på "proffessionell" verkstad så kopplas den rakt i jord på chassiet.

Jordfelsbrytaren ska kopplas efter inverter om resten stämmer.
Detta ämne har tagits upp många gånger sök i forum,men här är en förklaring från trådsvar tidigare.

Tror inte att detta fungerar. I ett nätanslutet system sker strömåterledningen via jord. Nollan skapas i en elcentral genom att man förbinder nollskenan med jordskenan. Eftersom jordfelsbrytaren arbetar med fas och nolla och strömmen följer minsta motståndets lag, så löser brytaren om endera ledaren läcker ström, exempelvis genom människokroppen, direkt till jord.

I en inverter finns ingen fas eller nolla i egentlig mening, endast en växelspänning mellan två likvärdiga poler. Det innebär att någon strömavledning mot jord inte kan ske och då fyller inte jordfelsbrytaren någon funktion. Observera att det inte räcker att jorda invertens chassi.

Förstår att många tycker detta är krångligt men starkström är livsfarligt! Det måste därför poängteras att det finna inga skydd som löser ut om man kommer i direktkontakt med båda polerna samtidigt. Får man 230 VAC direkt genom kroppen så är man alltid illa ute! Därför vore det tacknämligt om någon, som verkligen är expert på dessa frågeställningar, för HBK´s räkning, tog fram ett faktablad som beskriver alla aspekter på elsäkerheten i en husbil.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag menar att en instllation med Invertern till husbilen elcentral skapas n nolla genoim att jorda ena polen på 230 V.
Då skapar man en fas och en nolla för återledning och en skyddsjord.

Allt bygger sedan på inverterns isolation mellan 230 V och 12 V Sidan. en kvaliitsfråga och CE märkningsfråga.

Vänder man på detta så skall det i en batteriladdare finnas en isolation mellan 230 v och utkommande lågspänning, exvis för laddning av mobil.
Isolationen åtadkoms exvis med tillräckliga avstånd, samt isolation i transformatorer. I moderna inverter finns optokopplare som medger denna isolation

Dvs CE märket krävs för att vara säker.

Roysan
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Krångligt är ordet i detta ärende. Det torde även vara skillnad på vilken typ av inverter det är. En inverter som känner av inkommande 230V "landström" och kopplar den bara vidare ska ju ha en jordfelsbrytare på utgången. Då är ju nolla och jord på samma "plint".
En enklare inverter som inte har landströmsdetektering blir ju "flytande" spänningsmässigt. Så även den mer avancerade invertern när den körs på 12V enbart. De "portabla" jordfelsbrytare som säljs i handeln torde inte ha någon som helst funktion.

Jag trodde att jag kunde detta men blir nu frågande. Jag har skickat frågan vidare till Victron E samt till en husbilstillverkare där inverterare monteras in frekvent. Jag återkommer med deras svar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Här finns en djuplodande diskussion att förkovra sig i och även med tester utförda:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du ska absolut ha en extra jordfelsbrytare för invertern.
En jordfelsbrytare har egentligen ingen kontroll över hur mycket ström det går till jord (namnet till trots).
Den mäter helt enkelt hur mycket som kommer ut på fasen och hur mycket som kommer tillbaka på nollan.
Blir den differensen större än 30mA löser brytaren ut.
Därför fungerar jordfelsbrytare på andra apparater som saknar jord, tex hårblås.

Om sedan invertern är jordad eller inte är av sekundär betydelse. Vissa är det andra är det inte.


Man ska vara mycket försiktig vid alla arbeten med el.
Trots att jag är utbildad inom elkraft har jag haft oturen att få ström genom kroppen vid två tillfällen.
Båda gångerna var det var genom hjärtat vilket medförde ilfart till sjukhuset med hjärtflimmer :-(
Läkarnas kommentarer "Tur att du är ung och frisk annars hade du nog inte klarat dig".

Så vet ni inte hur ni ska koppla vänd er till någon som kan för det kan gå riktigt illa....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kommer ihåg en tidigare tråd. Kopplingsschema i inlägg 18.

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En jordfelsbrytare brukar ha en knapp för test.
Den simulerar en felström om 30 mA och bryter när man trycker på den.
Men för att vara helt säker bör man kunna testa felström till bilens chassi, en sådan test är svårare att genomföra.
Men man kan motståndsmäta mellan jordanslutningarna i väggkontakten efter jordfelsbrytaren, mot bilens chassi. Det skall då vara noll Ohm.
Då vet man i alla fall att jordningen genom invertern och genom elcentralen i bilen är rätt gjord.
Mätningen skall givetvis göra med avstängd inverter och borttagen sladd till 230 V landström.

Exvis om man gör mätningar i ett hus för att se om jordningen är rätt gjord, då brukar man mäta mellan jord i ett vägguttag till diskbänken.

Roysan
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Jordfelsbrytare löser ut om ström går fel. Jag hoppas att någon hoppar in och förklarar exakt hur det funkar, men jag får för mig att man kan se invertern som ett IT-system där ingen nollpunkt ansluts till jord som i TN-system. Norge har mest IT-system med 230 V systemspänning, alltså mellan faserna och vägguttag kopplas mellan faserna. Om en apparat får jordfel så innebär det att jord får en definerad potential som är samma som den pol som har fått jordkontakt. Om någon tar i apparaten sluts ingen krets. Om ett andra jordfel uppstår på en annan pol så finns det plötsligt möjlighet att få en sluten krets. Då löser också en jordfelsbrytare. IT-system kan alltså hållas igång utan att stoppas med högst ett jordfel. Används exempelvis på sjukhus i kritiska sammanhang av den anledningen men kräver övervakning så att man vet om det finns ett jordfel och åtgärdar det.

Rörigt blir det om man ska sammanlänka det med elverk och det fasta nätet och felfallen blir många. Byggahus har haft långa diskussioner.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jordfelsbrytaren är uppbyggd kring en summaströmtransformator med ringformad kärna. Ledarna till lasten går genom denna. Normalt är strömmarna i ledarna lika stora men med motsatt tecken, och magnetfälten kring ledarna tar därför ut varandra. Vid ett jordfel uppstår obalans, magnetfälten upphäver inte längre varandra och en ström induceras i sekundärspolen. Denna ström får en elektromagnet att utlösa en brytarmekanism.

För att testa funktionen finns en speciell brytare som via ett motstånd förbikopplar strömtransformatorn och åstadkommer en felström (ström differens mellan fas och nolla).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har du provat och vända din jordfelsbrytare 180 grader i invertens uttag och provat med knappen? Du får gärna sticka in två mejslar i hålen i din jordfelsbrytare och sedan peta på mejslarna .
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har du provat och vända din jordfelsbrytare 180 grader i invertens uttag och provat med knappen? Du får gärna sticka in två mejslar i hålen i din jordfelsbrytare och sedan peta på mejslarna .
Jag kan inte "enkelt" vända på den (fast installerad i elcentralen) så, nej det har jag inte testat.
Stoppa in mejslar i uttagen bär emot....
 

calle63

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30452
Medlemskap
2024
Tack för all input. Min tanke är dock att det borde finnas två varianter och ett enkelt svar på min fråga.
Variant 1: Vi pratar bara om invertern och inte samordning med extern 230V
Variant 2: Inverter samt samordning med extern 230V

Min fråga gäller variant 1 och den borde få svaret Ja eller Nej.
Lutar åt Ja enligt inläggen ovan samt utifrån de manualer jag läst.

Jag tyckte bara att det inledningsvis kändes olustigt att koppla in jorden mot chassiet.

Ang jordfelsbrytare så köper jag en från kjell.com och testar.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Att förstå hur en jordfelsbrytare funkar är inte oklar, utan just att reda ut alla tänkbara felfall när den sitter i ett IT-system, en inverter eller en kombination av detta och det fasta nätet. Därför vågar inte jag råda men har svårt att se nackdel med jordfelsbrytare. Har svårt att tycka till om jordningen.
 
Toppen