Tändgnista har vi ju i alla fall haft då vi kört den i sommar. Men startproblem har kommit och gått. Han verkade vilja sura när vi skulle parkera i lutning. Det hände upprepade gånger. Sen blev det värre när vi gjorde många korta stopp.
Kolla om den tänder är ju väldigt enkelt, lyft av en tändhatt, sätt i ett rent tändstift, lägg stiftet med sexkanten mot jord, t.ex. en topplocksbult
och kör runt motorn, om du inte har en skaplig blå gnista på tändstiftet då är det på tändningsidan ni skall söka, om ni har gnista är det på bränslesidan. OBS! Håll inte i tändstiftet under startförsöket! Tomgångsmustycket är en liten rund burk på sidan av förgasaren, ca 20-25mm diameter och ca 50mm långt med en kabel som går ut ifrån det. Du testar det genom att slå på tändningen och lossa kabeln ifrån det, och sedan ansluta och lossa kabeln några gånger, då skall det klicka ifrån det. Om det inte klickar får man ta loss det och se om nålen som finns där inne möjligen har fastnat, i det här fallet förmodligen i öppet läge, och försöka få den att röra sig igen. Annars får man byta ut det.