• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startproblem Fiat ducato bensin -91

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Har en Fiat med ny startmotor som fungerar fint. Motorn vill inte starta utan de nya tändstiften blir bara blöta. Förgasaren har ej justerbara munstycken. Den hade en intressant koppling då extra strömmatning till tändningslåset verkar ha använts. Har kört den i sommar men den var inte tillförlitlig då den hade startproblem till och från och blev sur ofta vid tomgångs körning. Alla tips mottages tacksamt. /Becka33
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Ok, kan bli svårt att kolla som den står nu. Har parkerat in den mot ett golv så det är omöjligt att komma under framifrån och delvis från sidorna. Får se hur vi kan lösa det. Men mycket intressant information!
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej, kom bara på.... Om det sitter en givare så skall den finnas under bilen en bit bakåt. Det sitter en halvmånetäckplåt under motorn/lådan som täcker svänghjulet åt motorns håll. Längre bakåt och uppåt sitter det en täckplåt till (i närheten av höger drivaxel). In i den täckplåten sitter givaren på ett ungefär :msn_dontknow:.

M.v.h. JANKRO.
Jag har en sån givare på min 89:a. Den har ingen styrande funktion.
Det sitter ett uttag för ett mätinstrument i närheten av oljepåfyllningen och ventilkåpan. I manualen står det att det är ett diagnos uttag.
Uttaget är antagligen för att kolla förtändningen och även för att kunna kalibrera markeringen vid remskivan på vevaxeln. Markeringen är flyttbar. Instrumentet som passar i uttaget har jag aldrig sett någonstans.
Det går att ställa tändningen med en stroboskop lampa.
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Ok, den blir just nu svår att titta på ändå då bilen står så inparkerad. Ska fortsätta undersöka om han får nog med tändström. Blir så imponerad på alla era svar. Ni skriver och förklarar så tydligt att tillochmed jag fattar. Tror jag i alla fall:)
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Nu är tändmodulen, tändspole, tändkablar och stift nya. Alla jordpunkter är kollade och tändström mätad. Kablar och kontaktstycken lossade och rengjorda. Fortfarande ingen gnista. Börjar fundera på fördelaren...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tror jag läst här nånstans att det finns en krocksensor på torpeden som stoppar motorn, den kanske behöver kollas, finns det kanske även en startspärr i stöldsystemet???
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade ett helsikes strul med en startspärr på en Camaro -90, det tog flera år att finna orsaken den gången, har själv dock aldrig ägt en Fiat, så jag kan inte dem, med de kan knappast vara mer avancerade.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu är tändmodulen, tändspole, tändkablar och stift nya. Alla jordpunkter är kollade och tändström mätad. Kablar och kontaktstycken lossade och rengjorda. Fortfarande ingen gnista. Börjar fundera på fördelaren...
Det kan även vara en kabel som inte är okej, kabelbrott. Jag skulle nog satsa på att mäta minus kablarna också. Glappande eller trasiga kablar är inte helt lätt att felsöka. Man får ha tålamod.
En tidigare ägare kan ha gjort någon egen startspärr med en hemlig brytare.
Kan också glappa.

Länken: Liknande historia som för din bil.

 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Ja kabelbrott eller liknande är vi också inne på. Det är lite roligt för varje gång vi går ut och provar något går vi in sen och säger att vi
ger oss. Men så kommer ni med idéer och förslag och så måste man bara prova lite till.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det kan även vara en kabel som inte är okej, kabelbrott. Jag skulle nog satsa på att mäta minus kablarna också. Glappande eller trasiga kablar är inte helt lätt att felsöka. Man får ha tålamod.
En tidigare ägare kan ha gjort någon egen startspärr med en hemlig brytare.
Kan också glappa.

Länken: Liknande historia som för din bil.

Kolla fördelar locket ,kan vara kollen i mitten som är utslitet
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Kära trådsvarare!
Haft husvagn i många år men sålde den då den sällan användes. Impulsköpte sen en gammal husbil mest för att jag hatar att sova i tält och sen för att det kunde vara kul att testa. Vi körde nästan 300 mil i somras med den med varierande resultat. Den gick ju bra ibland och sämre ibland. Näst sista svängen blev den mer och mer svårstartad och det slutade med bärgning hem och byte av startmotor. Många trevliga och hjälpsamma människor har vi mött efter vägarna och roligt har vi haft dessutom har vi fått otroligt mycket hjälp av er här och det är vi väldigt tacksamma över. För vet ni, nu går den igen!!!!!!!!
Min man tog för 48:e gången lös kabeln mellan tändmodul och fördelare. Han öppnade upp så att han kunde se att kablarna satt bra i kontaktstycket, allt såg bra ut och rent var det. När han sen sätter tillbaka kontakten reagerar han på hur lätt det går. Det borde bli ett litet motstånd när kontakten "låser" ihop. Han tog loss kontakten igen och petade försiktigt på stiften så dom blev någon grad snea och sen satt han ihop kontakten igen. Nu fanns känslan av ett visst motstånd. Sen bara startade bilen och gick hur bra som helst. Så nu har den ett renoverat tändsystem och vi börjar kunna de flesta kablarna. Tack alla ni för tipsen! Utan er hade vi nog aldrig fått igång den igen.
Fast jag tror fortfarande att den får lite för mycket soppa, men det tar vi en annan gång:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har en sån givare på min 89:a. Den har ingen styrande funktion.
Det sitter ett uttag för ett mätinstrument i närheten av oljepåfyllningen och ventilkåpan. I manualen står det att det är ett diagnos uttag.
Uttaget är antagligen för att kolla förtändningen och även för att kunna kalibrera markeringen vid remskivan på vevaxeln. Markeringen är flyttbar. Instrumentet som passar i uttaget har jag aldrig sett någonstans.
Det går att ställa tändningen med en stroboskop lampa.
Hejsan, ja som jag skrev så är det lite luddigt och jag har läst om att det är till grundinställning och service bara, men bör kanske kollas upp vart sladden ev. tar vägen, och leder den ingenstans så kan man strunta i den givaren.

Men jag kan ju passa på och lägga till vid intresse.
Anledningen att jag inte har brytt mig om den givaren är att (trots att original elektroniktändningen verkar att funka rätt bra i de flesta fall) jag har lagt original tändningen i lilla tunnan under bänken i garaget och monterat eftermarknadständning för att slippa problem.
Första gången så skaffade jag en beg. komplett fördelardosa från en Peugeot typ 504 med brytarspetsar och byggde om den med en Pertronixsats som gör den elektronisk men fortfarande har original mekanisk och vakuum tändförställning kvar.
Tändning Pertronix.JPG

Andra gången så köpte jag vilket troligen är det bästa som finns, en komplett ny fördelardosa från Nederländerna "123 Ignition" där all elektronik och även både mekanisk och vacuumförställning är inbyggt i den nya fördelaren med elektronik. Den finns i flera varianter, med förprogrammerade originalkurvor eller varianter med egen programmering av kurvor för ombyggda motorer eller turbo m.m.
Tändning 123-Ign2.JPG

Men man måste väl vara lite "nördig" kanske för att hålla på med sådant här :msn_embarrassed:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kära trådsvarare!
Fast jag tror fortfarande att den får lite för mycket soppa, men det tar vi en annan gång:)

Så jättebra att det löste sig, och också jättebra att det började funka efter en viss åtgärd och inte bara av sig självt helt plötsligt, som är den mest frustrerande variant som finns.
Välkommen åter om bränslet och flödet. Det finns bra renoveringsssatser till förgasaren bl.a. och nålventilen samt annat som kan ha med saken att göra.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen