• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startproblem Fiat ducato bensin -91

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Har en Fiat med ny startmotor som fungerar fint. Motorn vill inte starta utan de nya tändstiften blir bara blöta. Förgasaren har ej justerbara munstycken. Den hade en intressant koppling då extra strömmatning till tändningslåset verkar ha använts. Har kört den i sommar men den var inte tillförlitlig då den hade startproblem till och från och blev sur ofta vid tomgångs körning. Alla tips mottages tacksamt. /Becka33
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Tomgångsmunstycket verkar funka fint, det klickar i det. Dock var vi helt utan gnista. För mig som står bredvid och tittar på och räcker verktyg är detta ett mysterium. Jag fattar inte hur det kan funka ibland och ibland inte. Ja, ja nu beställer vi ny tändmodul och tändspole. Är så tacksam för alla förslag och idéer. Det skulle ju vara så kul att få igång den och förhoppningsvis kunna lita lite mer på den. Men det är kanske lite mycket begärt för en gammal bil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kolla högspänningskablarna till och från fördelare. De har oftast ingen metalltråd i sig utan ett kolindränkt "snöre" för avstörning. Det kan bli avbrott i detta och det gör bilen svårstartad framför allt i fuktigt väder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Luftfiltret är rengjort, det var verkligen i dåligt skick när vi köpte bilen. Tack för tipset.


Byt gärna filtret, det kostar inte mycket, det går aldrig att få pappersfilter helt rena utan det sitter alltid små partiklar som hindrar flödet kvar i porerna, det fungerar som en extra choke som ökar bränsleförbrukningen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kolla högspänningskablarna till och från fördelare. De har oftast ingen metalltråd i sig utan ett kolindränkt "snöre" för avstörning. Det kan bli avbrott i detta och det gör bilen svårstartad framför allt i fuktigt väder.
På en så gammal bil med startproblem skulle jag t.om. rekommendera att byta samtliga tändkablar!
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Ska kolla upp tändkablarna, vi misstänker att dom är bytta men är inte helt säker. Luftfiltret är av typ skumgummi och inte av papperstyp. Återkommer imorgon eller övermorgon när delarna har kommit.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ska kolla upp tändkablarna, vi misstänker att dom är bytta men är inte helt säker. Luftfiltret är av typ skumgummi och inte av papperstyp. Återkommer imorgon eller övermorgon när delarna har kommit.

Det går inte att se på tändkablar om dom är bra eller dåliga, om de är riktigt dåliga kan man möjligen se överslag vid startförsök vid riktigt fuktigt väder, men vill ni ha en tillförlitlig bil, byt dom.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns två kontakter på kabeln mellan fördelaren och tändmodulen.
En är mitt på kabeln den andra är vid tändmodulen.
Ett vanligt fel är att det är att det kommer in fukt i de kontakterna.
Då blir det dålig eller ingen kontakt alls pga fukt oxid etc.
Ta isär kontakterna och rengör.
Det är mer eller mindre ett standard fel på Ducato bilarna.

Kolla även upp jord plinten som är placerad bredvid startbatteriet.
Den plinten kan behöva få lite omsorg.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sen är det kanske de berömda kabeljordningarna i din Ducato. En krans fastskruvad på vänster sida i motorrummet med jordkablar, glappar och behöver fästas med taggbricka. Dessutom är själva flatstftskontakterna "lösa i köttet" och behöver bytas till nya med riktig spänst i. En likadan sitter i kupen höger sida vid passageraren fötter.
Jag vet inte om det påverkar tändningen men kan på sikt ge massor av mysko fel! Inte alls otroligt att det redan är åtgärdat men kolla i alla fall.
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Ja, det där med jordpunkter har vi kollat, en del stift är också bytta. Det är verkligen många kablar. Tack för tipset. Min man blir verkligen glad över alla tips och idéer.
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Hej igen! Nu är tändspole och tändmodul bortplockade och nu har vi lite frågor för det känns som det var monterat fel. Både tändmodul och spole sitter monterad på samma platta som i sin tur är monterad i plast skills från chassi och jord. Det är väl bra för tändspolen men inte för tändmodulen som borde sitta jordad. Har vi rätt eller fel??? Vill ju montera dit det rätt.
 

Becka33

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
33339
Medlemskap
2024
Nej nu ger vi upp för en stund. Tändmodul och tändspole bytta och alla kablar kollade både en och 2 gånger. Fortfarande ingen gnista. Antar att vi måste byta tändkablarna men just nu ger vi upp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det ni skulle kolla också är att troligen beroende av årsmodell så finns det bensinbilar som det sitter en vevaxelgivara på.
D.v.s. en givare som som ger signal när motorn har ettans cylinder i topp, (ettans cylinder är den närmast växellådan på bensinmotorn).

Det är lite luddigt för jag har även läst att den givaren ibland inte finns och när den finns på en motor i allmänhet så brukar den vara kombinerad med en givare som talar om när fördelaren är i tändläge för ettans cylinder för att kunna göra någon nytta, men kolla upp om du har en givare nere vid svänghjulskåpan och om den kabeln leder någonstans eller bara är lös i andra änden och ev. bara används vid grundjustering och service av motorn/tändning som jag också läst om ????
Om den leder någonstans så börja med att ta bort givaren (om den finns) och torka av ev. metallspån som kan sitta fast på den om den har egen magnetism, för det stör signalen (om den används).
(Även fast jag har/har haft egna bilar med den motorn så har jag monterat eftermarknadständning på dem, som verkar att aldrig bråka som tur är, så jag har inte fördjupat mig i originalelektroniken bara konstaterat att det brukar sitta en original vevaxelgivare vid svänghjulskåpan.)

Den finns som reservdel även om den ju kanske inte används för funktionen.
Vevaxelgivare 2.0L.JPG
Även signalgivaren inne i fördelaren kan troligen bråka.



M.v.h. JANKRO.

Ps. Du började tråden med att skriva om extrakablar kopplade till tändlås m.m. Du har väl grunden till tändning ?
12 spänning/ström fram till tändspole tändbox m.m.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kom bara på.... Om det sitter en givare så skall den finnas under bilen en bit bakåt. Det sitter en halvmånetäckplåt under motorn/lådan som täcker svänghjulet åt motorns håll. Längre bakåt och uppåt sitter det en täckplåt till (i närheten av höger drivaxel). In i den täckplåten sitter givaren på ett ungefär :msn_dontknow:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen