• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EBL

Hej,

Har en relaterad fråga. Ska precis stoppa i ett litiumbatteri och kommer välja att montera i en separat 230v Victron 30A-laddare. Hur kopplar jag bort laddfunktionen från EBLen? Har en Schaudt EBl 119. Räcker det att rycka ur 230-kontakten på EBLen?
 
Der sidder en 20A sikring til "Intern Lademodul". Den har jeg taget ud. Så er ladning af bodelsbatteri via EBL effektivt stoppet.
 
Ok. Vad skiljer det mot att rycka ur kontakten ur EBLen? Hade gärna använt den strömsladden till min nya laddare.
 
Der sidder en 20A sikring til "Intern Lademodul". Den har jeg taget ud. Så er ladning af bodelsbatteri via EBL effektivt stoppet.
Min EBL laddar lite vid körning. Men det var alldeles för lite för mitt lithium batteri, så satte in en dc-dc laddare som jag kopplade direkt till batteriet. Men jag har kvar EBL och all dess funktion dvs laddningen. Ska jag ta bort laddningen ifrån EBL som jag får vid körning så det laddas endast ifrån dc-dc? Har en euro6 motor.
 
Min EBL laddar lite vid körning. Men det var alldeles för lite för mitt lithium batteri, så satte in en dc-dc laddare som jag kopplade direkt till batteriet. Men jag har kvar EBL och all dess funktion dvs laddningen. Ska jag ta bort laddningen ifrån EBL som jag får vid körning så det laddas endast ifrån dc-dc? Har en euro6 motor.
Hvis du har en ny motor med "smart" ladning fra generator, så får du ikke strøm nok til et LiFePo4 batteri. Da kan det blive nødvendigt med en booster. Det kan være forskellig fabrikat, men Schaudt og Victron har boostere med LiFePo4 profil, så du får ret ladning til dit batteri.

Se i vedhæftede hvordan jeg har gjort. (NB. + og - er ikke angivet, så stregerne er bare for at anskueliggøre)
 

Bilagor

Hvis du har en ny motor med "smart" ladning fra generator, så får du ikke strøm nok til et LiFePo4 batteri. Da kan det blive nødvendigt med en booster. Det kan være forskellig fabrikat, men Schaudt og Victron har boostere med LiFePo4 profil, så du får ret ladning til dit batteri.

Se i vedhæftede hvordan jeg har gjort. (NB. + og - er ikke angivet, så stregerne er bare for at anskueliggøre)
 
Jag kommer rycka säkringen på EBLen för laddning, sätta en grenkontakt så både nya laddaren och EBL har 230. På så vis bibehåller jag funktionerna som 230-indikering m.m.

Då kan jag också sätta i säkringen om jag behöver ladda rejält.
 
Jag kommer rycka säkringen på EBLen för laddning, sätta en grenkontakt så både nya laddaren och EBL har 230. På så vis bibehåller jag funktionerna som 230-indikering m.m.

Då kan jag också sätta i säkringen om jag behöver ladda rejält.
Det är inte säkert, eller troligt, att du får dubbel laddning med två laddare.
De stör ut varandra.
D.v.s. båda känner av en högre spänning på batteriet (av den andra laddaren) och laddar inte alls.
 
Her er lidt om laderen fra det italienske firmas hjemmeside:

Desværre kan jeg ikke finde oplysninger om deres elektroblock, men jeg fandt dette billede:

Visa bilaga 218458

Den lyse grå i midten er elektroblokken, og den lyse grå til venstre er dobbeltpolet sikring. Det som er på billedet sad i min italiensk producerede Elnagh fra 2011
Jag har också en cbe laddare och tänker montera in ett i litium batteri. Men tänker att koppla bort cbe laddaren i Ebl.et till bodelabatterierna ( har två st 95 agm i dag) och montera en victron litium laddare istället och en dc-dc laddare till det nya batteriet . Kan detta fungera.
 
Jag har också en cbe laddare och tänker montera in ett i litium batteri. Men tänker att koppla bort cbe laddaren i Ebl.et till bodelabatterierna ( har två st 95 agm i dag) och montera en victron litium laddare istället och en dc-dc laddare till det nya batteriet . Kan detta fungera.
Varför inte testa om allt funkar med original grejer (gör oftast det) innan du köper dyra eftermarknadsprylar?
Som svar på din fråga, kolla manualerna.
 
Jeg har prøvet at skifte bly med LiFePo4. Det virkede med lader CB500, men ikke godt. Hvis man har et meget lille strømforbrug eller altid står på stolpeel så OK.

Men til fricampimg dur det ikke. Ds skal du have em lader med rigtig ladeprofil for at have strøm nok.

Og ikke mindst: LiFePo4 holder meget længere når man anvender rigtig ladeprofil.
 
Jeg har prøvet at skifte bly med LiFePo4. Det virkede med lader CB500, men ikke godt. Hvis man har et meget lille strømforbrug eller altid står på stolpeel så OK.

Men til fricampimg dur det ikke. Ds skal du have em lader med rigtig ladeprofil for at have strøm nok.

Og ikke mindst: LiFePo4 holder meget længere når man anvender rigtig ladeprofil.
Den där laddaren sitter i vår bil.
Måste kolla om den är inställd på acid eller gel?
Ska det var gel för bäst resultat?
Om man kollar på bilderna i länken sitter en 20 amp säkring, kan den ryckas?
Finns också en off/on-knapp, vad händer om man trycker på den?
Bra att veta eftersom jag behöver jävligt långa armar om jag ska nå min för att ens skruva av locket. Tvivlar på att firman kollat inställningarna.

Har köpt en Victron Blue smart, tänker att det vore fint att eliminera CBE500-lådan i det sammanhanget.
 
Den där laddaren sitter i vår bil.
Måste kolla om den är inställd på acid eller gel?
Ska det var gel för bäst resultat?
Om man kollar på bilderna i länken sitter en 20 amp säkring, kan den ryckas?
Finns också en off/on-knapp, vad händer om man trycker på den?
Bra att veta eftersom jag behöver jävligt långa armar om jag ska nå min för att ens skruva av locket. Tvivlar på att firman kollat inställningarna.

Har köpt en Victron Blue smart, tänker att det vore fint att eliminera CBE500-lådan i det sammanhanget.
Det er GEL som gælder (se på side 8 i denne brugsanvisning for indstilling https://www.cbe.it/newsite/wp-content/uploads/pdfs/000251A_07_CB510-CB516_Dealer.pdf)
Jeg ved ikke hvorfor du vil trække sikringen, du kan vel bare slukke for ladning på on/aff knappen (se i ovenstående brugsanvisning)
Jeg ville montere Victron Blue Smart med ladning direkte på bodelsbatteriet , og gerne med en Smart Shunt så du kan følge batteriet i en aAPP på telefonen og/eller en BMV-712 så du kan aflæse på et display
 
Det er GEL som gælder (se på side 8 i denne brugsanvisning for indstilling https://www.cbe.it/newsite/wp-content/uploads/pdfs/000251A_07_CB510-CB516_Dealer.pdf)
Jeg ved ikke hvorfor du vil trække sikringen, du kan vel bare slukke for ladning på on/aff knappen (se i ovenstående brugsanvisning)
Jeg ville montere Victron Blue Smart med ladning direkte på bodelsbatteriet , og gerne med en Smart Shunt så du kan følge batteriet i en aAPP på telefonen og/eller en BMV-712 så du kan aflæse på et display
Tack!
Andra frågan var om just den där on/off. Var osäker på vad som stängs av, bara laddningen över landström eller hela prylen.
Jag vill att bilbatteriet ska laddas ju.
Har en Victron Blue Smart direkt på batteriet redan. Kan se både via den och BMS på batteriet. Vad är fördelen även med en shunt?
 
Den där laddaren sitter i vår bil.
Måste kolla om den är inställd på acid eller gel?
Ska det var gel för bäst resultat?
Om man kollar på bilderna i länken sitter en 20 amp säkring, kan den ryckas?
Finns också en off/on-knapp, vad händer om man trycker på den?
Bra att veta eftersom jag behöver jävligt långa armar om jag ska nå min för att ens skruva av locket. Tvivlar på att firman kollat inställningarna.

Har köpt en Victron Blue smart, tänker att det vore fint att eliminera CBE500-lådan i det sammanhanget.

Tack!
Andra frågan var om just den där on/off. Var osäker på vad som stängs av, bara laddningen över landström eller hela prylen.
Jag vill att bilbatteriet ska laddas ju.
Har en Victron Blue Smart direkt på batteriet redan. Kan se både via den och BMS på batteriet. Vad är fördelen även med en shunt?
Laddning via 230V stängs av endast med ON/OFF, när det gäller laddning av bilbatteriet så är det inte säkert att det blir laddat om du kopplar din nya laddare direkt till bodelsbatteriet, det beror på hur dit elblock fungerar.
Shunt används för att räkna laddning/förbrukning, du kommer se hur många AH som gått in eller ut,hur laddat batteriet är, den visar även spänning.
 
Laddning via 230V stängs av endast med ON/OFF, när det gäller laddning av bilbatteriet så är det inte säkert att det blir laddat om du kopplar din nya laddare direkt till bodelsbatteriet, det beror på hur dit elblock fungerar.
Shunt används för att räkna laddning/förbrukning, du kommer se hur många AH som gått in eller ut,hur laddat batteriet är, den visar även spänning.
Victron kopplar jag ju in och ur, vanlig väggkontakt.
Hur elblocket fungerar kan man se här. Men jag blir inte klokare, men kanske nån annan. Det som är handskrivet har jag inte gjort.
 

Bilagor

  • 8864AE0F-8DAA-4488-89A5-79AC4C57AF0F.jpeg
    8864AE0F-8DAA-4488-89A5-79AC4C57AF0F.jpeg
    399,4 KB · Visningar: 95
Tillbaka
Toppen