• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Jag har mailat till ett par kinesiska leverantörer av liknande LFP celler och frågat om man kan montera dem liggande och de hävdar att det går utmärkt. Jag blev lite orolig när ämnet var uppe för några veckor sedan eftersom jag monterat mina liggande i batterilådan.
 
Jag har mailat till ett par kinesiska leverantörer av liknande LFP celler och frågat om man kan montera dem liggande och de hävdar att det går utmärkt. Jag blev lite orolig när ämnet var uppe för några veckor sedan eftersom jag monterat mina liggande i batterilådan.

Har de angivit någon skillnad mellan liggande montage ”på sidan” eller ”på rygg/ mage”? Någonstans läste jag att den första varianten kan vara OK men inte den andra (som använts i Wills batteri).
Jag vill tro att stående montage är säkrast, det känns mest logiskt med avgasningsöppningarna uppåt.
 
Frågade "Is it possible to mount your prismatic lifepo4 cells in any direction. I mean lying on side for example?" Fick bara svaret "lay down is also ok".
Mina ligger "på sida" och det har inte varit några problem så här långt.
Läste någonstans att man även kan montera dem upp och ner men det låter lite märkligt.
 
Det er ingen utlufting på cellene, men et område som er limt igjen etter påfylling av elektrolytten. Om det blir kraftig overladning overladning eller kortslutning i cellen slik at den koker vil trykke bli stort og noe gir etter. I prinsippet så skal det en skade eller produksjonsfeil til for å få en lekasje. Da cellen skal være uten luftlomme så fungerer den i alle posisjoner også opp ned.
 
Kopierat från GWL:s Winston-blog, 2020:


Summary: it is perfectly fine if new cells have some extra electrolyte that overflows the cell plates. Please note that you should never open the cell in order to try “to verify” the internal condition of the cell or try to “pour-out” the excessive electrolyte. Kindly note also the position of the cells. The cells must be installed with the terminals up, so that electrolyte covers up over the cell plates
 
Eric Bretscher / nordkyndesign.com har sedan 2015 publicerat en serie artiklar om LiFePO4-byggen med inriktning på, fritt översatt: hur man bygger förstklassiga litiumbatterisystem med lösa celler, främst för marin användning. Även om man inte delar exakt den ambitionen så finns det mycket intressant i artiklarna.

Den senaste artikeln kom häromdagen och handlar om laddning av batterierna. Huvudbudskapet är att det ( i ett förstklassigt system) inte duger att bara använda den typ av spänningsbaserad laddningskontroll (eller avsaknad av kontroll) som de flesta av dagens laddare erbjuder. Konsekvensen menar han blir försämrad batterikapacitet och/eller livslängd, i värsta fall direkta haverier.
 
Senast ändrad:
Eric Bretscher / nordkyndesign.com har sedan 2015 publicerat en serie artiklar om LiFePO4-byggen med inriktning på, fritt översatt: hur man bygger förstklassiga litiumbatterisystem med lösa celler, främst för marin användning. Även om man inte delar exakt den ambitionen så finns det mycket intressant i artiklarna.

Den senaste artikeln kom häromdagen och handlar om laddning av batterierna. Huvudbudskapet är att det ( i ett förstklassigt system) inte duger att bara använda den typ av spänningsbaserad laddningskontroll (eller avsaknad av kontroll) som de flesta av dagens laddare erbjuder. Konsekvensen menar han blir försämrad batterikapacitet och/eller livslängd, i värsta fall direkta haverier.

Jättebra artiklar Mats... hoppas de som byter från blybatterier förstår vikten i rätt laddning av Lithium bättre när de läser detta :)
 
Idag hämtade jag LFP-celler hos mitt Schenkerombud, beställde dessa 28/12-20.
Oskadat emballage, bra förpackade tycker jag, cellerna är hela och oskadade, samt har jämn spänning 3,27V i alla 4.

Har startat en initialladdning ikväll, kör med 2st laddare på 3,65V ca.9-10A totalt.
IMG_20210224_170748.jpgIMG_20210224_170824.jpgIMG_20210224_180830.jpg
 
Nu är mitt 280Ah batteri på plats i fiskekajaken.
När jag torrkör MinnKota'n, motorn alltså, så efter en stund klipper BMS'et ( på låg spänning i cell 3, när jag mäter cellspänningen manuellt är alla 4 mycket jämna, samt ingen har låg spänning.
Testar att koppla på min Victron 30A laddare på Li-läget.
Nu sker något märkligt, BMS'et (HEYO 4S 12V 100A) laddar cell 3 rätt hårt, men klipper laddningen då det blir för hög cellspänning, det slutar efter någon minut och laddningen går stadigt, avbryter laddningen efter 5min, mäter varje cell manuellt, de är fortsatt mycket jämna, max. diff=0,02V.
Någon av er byggare som varit med om detta tidigare?

En filmsnutt från appen

 
Japp, se inlägg #191
Det tog en vecka.

Flyttade över mitt Daly BMS ikväll och då går allt bra, men det BMS'et saknar blåtand/inställningar, vilket var orsaken till köpet av Heyo BMS'et.
 
Jag hade liknande fel. Mitt bms bröt laddning och urladdning betydligt tidigare på en cell och mätvärdet från bms visade helt galet mot om jag mätte manuellt.
Med en ny BMS blev det bra.
 
Jag hade liknande fel. Mitt bms bröt laddning och urladdning betydligt tidigare på en cell och mätvärdet från bms visade helt galet mot om jag mätte manuellt.
Med en ny BMS blev det bra.

Ok, kom du fram till orsaken?
jag ska försöka kontakta säljaren i Kina
 
Mitt bms som är på väg har fastnat eller kommit bort hos postnord, vi får se vad som händer där, fick i alla fall full återbetalning från säljaren.
Har ett annat bms också på väg, ett av samma typ som Overkill, hoppas det kommer fram.
Det är helt sjukt vad länge försändelser från kina ligger hos postnord nuförtiden, flera månader ibland :msn_sad:
 
Jag beställde 10 saker samtidigt för två månader sedan.
Första paketet kom på fyra dagar, nästa på en dryg vecka. Sedan var det paus en månad (paketen i Sverige) och det droppade in tre till.
Resten är i Sverige sedan minst 3v men fortfarande inte levererade :-(
 
Tillbaka
Toppen