• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Fraktkostnaden är ofta problemet när man vill handla lite större LFP celler eller färdiga batterier från Kina. Mina 90Ah celler väger 1,88kg och går att beställa med låg fraktkostnad om man kan acceptera den långa leveranstid, i mitt fall ca sex veckor. De kan också leverera med FedEx eller DHL men då hamnar fraktkostnaden runt tusenlappen. Jag beställde från US $57.0 24% OFF|Liitokala 3.2V 90Ah battery pack LiFePO4 Lithium iron phospha Large capacity 90000mAh Motorcycle Electric Car motor batteries-in Battery Packs from Consumer Electronics on AliExpress
Batteriboxen kommer från US $55.0 |High quality ABS battery box battery case for 12v 80Ah 60Ah 30Ah 100Ah 120Ah 24V 50AH 48V lifepo4 li ion LTO lead acid battery-in Battery Storage Boxes from Consumer Electronics on AliExpress men den skulle lätt kunna ersättas med en plastlåda från Jula Förvaringsbox | Av polypropenplast | NORDISKA PLAST | Jula eller Biltema Batteribox om man kompletterar med ett par batteripolkontakter 8mm Stud Premium Remote Battery Power Junction Post Connector Terminal Kits | eBay
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ser spännande ut ska bli intressant att följa ditt bygge hur lång leveranstid blev det har hört att batterier bara skickas med båt .
Med vänlig hälsning Torbjörn

Det går numera direktåg från Kina till Europa (Gamla sidenvägen utbyggd för tågtrafik). Fick själv gods med litium batterier den vägen.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
De svagheter som LiFePo4 celler är behäftade med fixar förhoppningsvis BMS. Med en app och/eller ett PC-program hanteras villkor för balansering, till- och frånkoppling vid valda temperaturer och ström och spänningsgränser. I appen kan man övervaka energiflöden och även göra många andra inställningar efter egna önskemål. Låg temp ”cut off” känns viktigt i vårt subarktiskta klimat.
US $54.28 |smart bms 4S 60A/80A/100A/120 12v Lifepo4 smart bms bluetooth pcm with android Bluetooth app UART bms wi software (APP) monitor-in Integrated Circuits from Electronic Components & Supplies on AliExpress

batt2.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror inte du behöver ballancera cellerna på låg volt.... Viktigare att de stämmer vid full laddning.... Tjusigt program till bms:en :)... Vad är högsta A du kan ta ut innan bms:en stänger av?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
80A på denna version men det finns 100A och 120A också.

Ok.. funderar just på vilken inställning som är lämplig för balansering.
Det går att bestämma vid vilken spänning som balansering ska påbörjas och vid vilken differens mellan cellerna. Har sett nån som hade villkor för start balansering 3400mV och 30mV diff. Det går också att stänga av balanseringen eller välja balansering endast vid laddning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
80A på denna version men det finns 100A och 120A också.

Ok.. funderar just på vilken inställning som är lämplig för balansering.
Det går att bestämma vid vilken spänning som balansering ska påbörjas och vid vilken differens mellan cellerna. Har sett nån som hade villkor för start balansering 3400mV och 30mV diff. Det går också att stänga av balanseringen eller välja balansering endast vid laddning.

Hör vad din leverantör säger. De vet ju vad som är bäst för dina celler....
Själv har jag Sinopoly och jag har ställt ballance på 3.4v och max 3.5v cellen samt 0.3v i diffen, och min 2.8v..... Vet att Winston tex. Har andra parametrar.... Hoppas det löser sig för dig....
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ok, tack.
Nu har jag kört ett par cyklar för att testa celler och BMS och allt verkar fungera som jag tror att det är tänkt.
Det är två mosfet switchar i BMS som bryter och sluter laddning och urladdning. Vid laddning bryter switchen vid inställd cellspänning på 3,55V och sluter åter vid 3,45V. Är det lagom?
Vid urladdning har jag valt 3,0V som undre gräns, lite försiktigt kanske eller?
inst2.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan du inte göra såhär.... Ladda fullt... Töm ut sen så du har 90% kvar .... Läs av vad V är där och ställ in efter detta.
Sen kan du säkert gå längre ner på min.V
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle to 90% er mellom 3.5 og 3.6 volt pr celle så 14 til 14.4 volt for pakken. Problemet er at spenningsforskjellene er marginale i forhold til % SOC i dette området. Fra 14.4 til 14.5 volt og 100% er det kort vei.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Tack muskatten och Knut för era synpunkter. Ska nog justera ner V-min lite till.
Jag har läst på mer nu och därefter ändrat en del i ”settings”. Vid laddning stänger FET-switchen vid 14,2V (3,55V) och öppnar igen vid 13,2V (3,3V). Vid urladdning bryter switchen 12V (3,0V), kanske lite för snävt men alla parametrar går att ändra från mobilappen sedan batteriet är monterat. Jag har också kollat att switcharna verkligen bryter vid angivna värden samt att tempsensorerna fungerar korrekt. Allt ser bra ut så här långt.

battbms2.jpg

Hela kitet har stuvats ner i batterilådan och fixerats med tillskurna isolerskivor. Temperatursensor och blåtandmodulen fasttejpade på lådans insida. Batteriet väger färdigt 9,1 kg, storlek 26xx17x19cm, ungefär som ett normalt 60Ah bilbatteri.

battfardift1000.jpg

Nu återstår att plocka ut passagerarstolen för att komma åt de befintliga batterierna som ska ut och sedan in med LFP samt en del annan utrustning. Litiumladdare på 25A, shunt och någon typ av batteriövervakare. Visst, litiumbatteriets laddningsstatus går att övervaka via blåtand och mobilappen men jag har tittat på ett par andra prylar som verkar intressanta.

battmatare.jpg
 
Toppen