• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

...
Här finns det många smaskiga tillbehör:
...
Men jag har inte beställt något än så jag vet inget om säljarna.

Holy shit, nu blev det en massa internetporr i min smak.

Jag hade tänkt mig att eventuellt bygga egna ljuddämpare enligt bifogade bilder. Avgasdelen tänkte jag kapa upp slitsar med vinkelslip i originalröret, linda runt med mineralull och sedan in i en yttre aluminiumslang, typ 60mm eller nåt.

Luftflödesdämparen hade jag funderingar på att bygga upp ett innerrör av hålband som lindas runt nåt med lämplig diameter, sedan punktsvetsa eller popnita ihop den så att den håller formen men ändå är aningen flexibel, sedan linda med mineralull och in i ett ännu större aluminiumrör, allt enligt bilderna.

Dagens lilla projekt var att hämta den rostfria plåten för fästet som jag beställt efter att ha sett http://www.husbilsklubben.se/forums/t39652-2/#post280621

På vägen hem ligger Biltema, där jag snart hälsas med förnamn när jag kommer in :cool: Där införskaffades vinklarna och gummidistanserna enligt chiquita´s bilder.
 

Bilagor

  • avgasljuddampare-1.jpg
    avgasljuddampare-1.jpg
    952,4 KB · Visningar: 76
  • luftljuddampare.jpg
    luftljuddampare.jpg
    790,1 KB · Visningar: 76
  • diesel-49.jpg
    diesel-49.jpg
    186,8 KB · Visningar: 86

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Är det en kopia på Webasto airtop st 2000.
Här är lite fakta på den.
Webasto Air Top 2000 ST Båtsats
"Allt" är med för en installation i båten, Värmarsats, monteringssats samt slangsats.
Värmarsatsen innehåller Webastos luftvärmare Air Top 2000 ST, som jobbar steglöst mellan 900W-2000W.
Steglös reglering med effektreglage som ingår i satsen. Extern tempsensor ingår i satsen och den hjälper värmaren att hålla koll på värmen i ruffen.
Låg strömförbrukning endast 14-29 W.
Låg bränsleförbrukning endast 0.12-0.24 l/h.
Värmaren leverar 93 m3/h luft som ger möjlighet att ansluta mer komplicerade luftsystem.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Kära vänner,
Idag har jag varit i garaget på jobbet och testat värmaren.
Den fungerar faktiskt som förväntat och producerar gosig värme :)
Nu kan jag få både värme & ömhet i husbilen.. ja ömheten är ju i musklerna efter att ha krälat runt och försökt montera...

Anyhow, tre startförsök krävdes för att bränslet skulle pumpa fram och tända i värmaren. Jag hade typ 1+1 meter slang, men har man längre kan det säkert ta fler försök innan den startar.

Jag tänkte bifoga en liten YT-länk som visar min testrigg för värmaren, samt mina skärmdumpar av decibelvärdena vid olika förhållanden. Dieselvärmaren - YouTube
Det verkar skilja 5-7dB mellan min/maxeffekt.

Medan jag står i varmgaraget och kör värmaren hör jag ett ljudligt "pjtt-pssssssssssssssss" som inte låter bra, så jag kollar snabbt vad det är som låter.
WTF?! Det är ventilen i vänster bakhjul som gått sönder, och släpper ut mina 5.5 kilo ur däcket i protest :(
Alla alternativ körs snabbt genom hjärnan och jag hinner i panik parkera om bilen i garaget medan det ännu är luft i hjulet så att jag kan få ut en av firmabilarna och hämta ett av sommardäcken. (ja jag hade tankar på att köra utan reservhjul och domkraft på grund av vikten, men helt plötsligt har jag ändrat mig!)
Hur stor är chansen att en ventil ger upp när man står invid bilen, parkerad i ett varmgarage, med andra bilar och 10 tons domkraft tillgängligt? (ja det var en metallventil)
Jag funderar allvarligt på att köpa en trisslott nu.
Hursomhelst, i morgon ska jag köpa ett par kraftigare gummidistanser för upphängningen på biltema, de som användes i chiquita´s projekt är lite för klena för min smak, så jag tänkte använda biltemas avgasupphängningsgummin (de övre på bilden) istället.
Återkommer med monteringsbilder. Ni får hålla till godo med bilder från dagens äventyr.
 

Bilagor

  • 2013-11-23 16.39.16.jpg
    2013-11-23 16.39.16.jpg
    3,2 MB · Visningar: 137
  • 2013-11-23 16.48.25.jpg
    2013-11-23 16.48.25.jpg
    2,2 MB · Visningar: 121
  • 2013-11-23 17.02.03.jpg
    2013-11-23 17.02.03.jpg
    2,2 MB · Visningar: 106
  • 2013-11-23 16.36.29.jpg
    2013-11-23 16.36.29.jpg
    47,5 KB · Visningar: 103
  • 2013-11-23 16.40.45.jpg
    2013-11-23 16.40.45.jpg
    49,9 KB · Visningar: 99
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Bra med gummifötter på monteringsplåten. Det som kan bli lite enerverande med tiden är tickandet från matarpumpen. I båten blev det "ljudisolering" även av pumpen.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Nu sitter värmaren fysiskt på plats i alla fall, kvar är en del dragning av bränsleslang, elkablar och luftslangar.
Egentligen blir ju allt en form av prototyp, men man lär sig under tiden.
Avgasröret löste jag genom att såga cylindrar med hålsåg i en ljudisoleringsplatta av gullfiber. Sedan tog jag en mindre hålsåg och gjorde mittenhålet i avgasrörets dimension. Därefter trädde jag dem alla på avgasröret och sist styrde jag på en 60mm aluminiumslang utanpå innan jag fixerade delarna där de skulle sitta.
Undersidan är inte direkt vacker, men det är ju lite av en prototyp så jag fixerade röret med lite hålband. Sedan lade jag ett lock av sanitetssilikon för att försegla undersidan mot fukt. Vi får se hur väl den stoppar mot värmen, men 150grader ska den iaf klara. Blir det varmare så lär den ändra struktur, men då får jag fixa en bit rostfri plåt med hål i att sätta där i stället.
 

Bilagor

  • 2013-11-24 17.10.54.jpg
    2013-11-24 17.10.54.jpg
    2,4 MB · Visningar: 137
  • 2013-11-24 17.30.36.jpg
    2013-11-24 17.30.36.jpg
    2,4 MB · Visningar: 130
  • 2013-11-24 17.43.05.jpg
    2013-11-24 17.43.05.jpg
    2,9 MB · Visningar: 127
  • diesel-14.jpg
    diesel-14.jpg
    210,2 KB · Visningar: 130
  • diesel-45.jpg
    diesel-45.jpg
    186,8 KB · Visningar: 136
  • diesel-46.jpg
    diesel-46.jpg
    158,9 KB · Visningar: 131
  • diesel-11.jpg
    diesel-11.jpg
    206,3 KB · Visningar: 153

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej.

Tack för att du delar med dig av ditt projekt.
Din hemmatillverkade ljuddämpare för avgasslangen verkar bli riktigt bra. Om jag minns rätt så kostade den 1300 kr i Ebersprächer original.

Är lite nyfiken på:
-Var tar du friskluften till förbränningen?
-Vart leder du varmluften till bodelen?
-Hur skall du ansluta luften in till värmaren?

Följer med spänning.... /Roy
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

...
Din hemmatillverkade ljuddämpare för avgasslangen verkar bli riktigt bra. Om jag minns rätt så kostade den 1300 kr i Ebersprächer original.
....
-Var tar du friskluften till förbränningen?
-Vart leder du varmluften till bodelen?
-Hur skall du ansluta luften in till värmaren?
.../Roy

Hej,
Nu blev det ju ingen ljuddämpare utan endast värmeisolering/skydd i dagsläget, men jag har tänkt använda en liknande princip fast med annat innerrör med hål i sidorna när jag väl kommer till skott och tröttnar på ljudet.
Är ju uppväxt vid en flygplats så ljudet av ett startade jetplan är inget som stör mig så värst mycket :rolleyes:

Friskluften kommer upp genom golvet, i höjd med bakaxeln på höger sida.
Avgaserna går ut en halvmeter längre bak, på vänster sida, bakom hjulhuset.
Vart luften ska ta vägen har jag inte riktigt bestämt, de flesta slangar leder ju in till gasolpannan och det vore kanske lite dumt att skicka hälften av varmluften åt det hållet.
Jag har ju hela vintern på mig att klura på det där, tills vidare kommer den nog bara att ledas rakt ut i bodelen från lastutrymmet under sängen
(med en viss del avsiktligt läckage av varmluft där för att hålla sängen och luftspalten mellan säng och vägg varm istället för kall som den är nu.:)

Tills jag hittar bättre alternativ kommer tilluft för uppvärmning att tas från utrymmet kring gasolpannan, det finns ett par 60mm hål från boutrymmet in dit.
Alternativ blir det en slang till utrymmet bakom kylskåpet där det både finns tillopp underifrån, samt genom flera galler ut genom väggen.

Tilläggas bör att inget är bestämt ännu, utan för och nackdelar kommer att bli funderingar som avhandlas under mörka vinternätter, med eller utan frostskyddsvätska i olika former.:oops:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Nu vet jag inte om dimensionen stämmer annars är ett tips att skaffa ett ändrör till en gammal VW-bubbla. De innehåller en absorbationsdämpare och är inte så dyra.
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej.
Har redan en webasto värmare i min challenger monterad i fabrik, tycker det är helt underbart sätt att värma upp med, kanske kunde ljudnivån varit lite lägre, men det kan man leva med, under våra resor under sommaren förbukade vi endast 5Kg gasol, då till varmvatten och kyl, hur mycket diesel den förbrukar vet jag inget om, men stömförbrukningen är väldigt låg.
Helnöjd.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej.
Har redan en webasto värmare i min challenger monterad i fabrik, tycker det...]

Janne, Jag är också på väg att installera en värmare. Nu har ju "TEKNIKPATA" satt den i bakvagnen sidan om gaspannan.
Var har du din?
Några sätter den i motorutrymmet och blåser in via förar/passagerarsidan.
Räcker det att värma upp längst bak då?
För och nackdelar?
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Min blåser in som du säger vid förararsidan, och den är placerad i motor-rummet, lite mycket tickande när den går men dock inte så att det stör för mycket, det är ju en vanesak!
Challenger kör på vissa modeller med Webastovärmare dock inte alla! Undrar om man kan byta den till en airtopp så att både värme och varmvatten går att kör på diesel, vore mycket bättre!
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag har flera utblås i bilen ett under dinetten ett i toan två vid sidan av sängen samt ett som blåser från trappen upp till dubbelsängen.


Hej.
Har redan en webasto värmare i min challenger monterad i fabrik, tycker det...]

Janne, Jag är också på väg att installera en värmare. Nu har ju "TEKNIKPATA" satt den i bakvagnen sidan om gaspannan.
Var har du din?
Några sätter den i motorutrymmet och blåser in via förar/passagerarsidan.
Räcker det att värma upp längst bak då?
För och nackdelar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag tänkte montera under bilen, och blåsa in i befintligt rörsystem. Tar mindre plats och ger mindre ljud, värmefördelningen blir optimal (om rördragningen är rätt från början) hämtar luft till värmen inifrån bilen, förbränningsluften utifrån förståss! :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Min blåser in som du säger vid förararsidan, och den är placerad i motor-rummet, lite mycket tickande när den går men dock inte så att det stör för mycket, det är ju en vanesak!
Challenger kör på vissa modeller med Webastovärmare dock inte alla! Undrar om man kan byta den till en airtopp så att både värme och varmvatten går att kör på diesel, vore mycket bättre!

Webasto airtop ger bara varmluft, Webasto Dualtop ger även varmvatten. Sen verkar Webasto även jobba på en hybrid med diesel för varmluft och gas för varmvatten.
Anders
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Återkommer här med lite tankar & slutsater efter att ha monterat i bilen och provkört ungefär 8 timmar.

Först, 2kW är i minsta laget för att värma/hålla en normalstor husbil med isolering för Franska förhållanden varm en Norrländsk vinter.
Detta var jag medveten om, men ville testa denna version först. Om man ska värma en mindre bil/personbil räcker den dock ypperligt.
Att köpa ytterligare en värmare på 5kW från Kina är ändå flera tusen billigare än om jag skulle köpt Webasto/eberspächer.

Visst är gasolen renligare, men den köper man i små(relativt, PC10) behållare på ett fåtal ställen till ganska högt pris under speciella öppettider. (vi pratar Norrland nu)
Man ger 3-500kr för en flaska som man kör slut på efter två vinterdagar. Okej, jag vet visserligen att gasolpannan är på 5kW ändå.
För samma pengar får man 20-35 liter diesel som dieselvärmaren kan köras på i 4-7 dagar (0,2liter/tim, full effekt)
Diesel har man redan i en tank i bilen, eller så har man den i en extradunk, men bäst av allt, varenda bensinmack har den, alla tider på dygnet, även när det är stängt (kontokortsautomat)

Testförhållanden:
7 meter delintegrerad husbil med draperi i tyg slarvigt fördraget mellan framstolarna och instrumentbrädan.
Alla fönster fördragna med uppdragen rullgardin.
Ute -4,5°C, Vindavkylning enligt Osczevski/Bluestein: -9,1°C
Inne -2,0°C

Min kinesiska dieselvärmare startad på full effekt.
T +30m +6°C
T +1h +9°C
T +2h +14°C

Kvällen innan, med ungefär en minusgrad utan nämnvärd blåst hade jag tillbringat tre timmar framför tv i bilen, med dieselvärmaren i gång på 75% effekt, och då höll inomhusluften ungefär 22 grader.
Det gick fint ha enbart en tröja på sig under vistelsen iaf.
Läget för termostatstyrning verkar reglera till/från enbart, vilket blir lite för fyrkantigt för min smak, då föredrar jag manuell effektreglering efter sunt förnuft i de flesta fall.
Strömförbrukningen verkar ligga på 1.5-2A under full drift:cool: mestadels fläkten som förbrukar.
Vid start och stopp drar den dock ungefär 10A under nån minut.

Bränslepumpen är förstås ett kapitel för sig. Det Kinesiska bifogade klamret är oanvändbart för att dämpa ljudet med, där måste jag nog köpa den dyra märkesvarianten ifall jag inte skapar nån egen variant.
Man bör nog även ljudisolera runt pumpen antar jag.
De hårda bränsleslangarna är instoppade i ytterligare bränsleslangar av gummi för att minska ljudet en aning, fast här finns ännu saker att laborera med :)

Utblås av varmluft är svårt att få bra i befintligt slangsystem, det blir helt enkelt för stort mottryck för att en sån här värmare ska kunna jobba bra. Här krävs nån form av tankeverksamhet för att få en bra lösning.
Man borde kunna leda in luften direkt från värmaren i en form av turbomatning till en distributionsfläkt, kanske en kraftfull trumfläkt som nästan suger den varma luften ur värmaren för att pressa den vidare i ett större kanalsystem.
Speciellt om man har en 5kW värmare så borde det vara en bra idé.
En sån här apparat verkar jobba bäst om den är helt utan mottryck, så därför skickar jag tills vidare varmluften rakt ut i bodelen via en 60mm slang, för att få ut så mycket som möjligt av den goa värmen :)

Förmodligen skulle folk i närheten av bilen tycka att den väsnades när värmaren går för fullt, och nog är det en bra idé att skaffa ljuddämpare på avgaserna,
men jag som är uppfödd vid en flygplats är inte speciellt kräsen och sover gott även i ett visst oljud. Framtiden får utvisa om jag kompletterar med ljuddämpare. Speciellt om jag skaffar 5kW sen så är det nog en bra idé

Enligt mina förväntningar av vad jag köpt kan jag absolut inte säga att jag är missnöjd med köpet på något sätt.
Visst är vissa saker ganska spartanska och inte speciellt påkostade, men jag hade inte förväntat annat heller.
 
Senast ändrad:
Toppen