• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga husbil på VW Transporter

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Angående registrering som husbil och försäkring. Efter bengtics inlägg längre upp (nr 7) har jag undersökt saken närmare och landat i följande:

1. När man byggt om en lastbilsreggad bil till husbil ska den omregistreras på bilbesiktningen. Jag misstänker att det är begränsat till om man gjort någon förändring av det som nämns i bilens fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen. Hur man fyllt lastutrymmet ska väl inte påverka, tänker jag. Får återkomma om detta längre fram när det börjar bli dags för besiktning.

2. När man byggt om bilen kan man välja att registrera den som husbil eller låta den stå kvar som lastbil. För att den ska godkännas som husbil (personbil klass 2) måste bilen ha permanent inredning för det nya användningsområdet. De särskilda besiktningsmän som godkänner omregistreringar kan lämna närmare upplysningar om vad som krävs.

3. Omregistrering till husbil kan vara praktiskt eller nödvändigt för bilar över 3,5 ton, beroende på vad man har för körkortsbehörigheter. Försäkringsbolagen har olika regler för lastbilar respektive husbilar, inte minst hemmabyggen. IF försäkrar inte hemmabyggda husbilsreggade fordon medan exempelvis Folksam försäkrar dem (dessutom till samma premie oavsett körsträcka). Befintliga försäkringar hos IF verkar inte påverkas, utan endast vid förändringar, exempelvis omregistrering till husbil. Skatten kan förändras.

4. Om en lastbilsreggad bil förses med husbilsinredning innebär det sannolikt att man tagit bort en mellanvägg/lastförskjutningsskydd. Om det finns ett dedikerat lastutrymme så gäller särskilda krav och lastutrymmet måste även vara avskilt från personutrymmet. Om den lastbilsreggade bilen är husbilsinredd finns inget krav på mellanvägg/lastförskjutningsskydd. Försäkringsbolaget IF ser bilen som en lastbil och det går utmärkt att ha den försäkrad hos dem, hemmabygge eller inte. Inredningen eller i vilket fall vissa delar av den omfattas av hemförsäkringen (privatägd bil, inte företag).

För min del innebär detta att min Transporter som är reggad som (lätt) lastbil och försäkrad hos IF, när jag byggt om den till husbil, även fortsättningsvis ska ha den reggad som lastbil och den kan då vara försäkrad hos IF så länge jag önskar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nåt att tönka på är att lastbilar får inte köra på alla vägar el gator,parkera inte på personbilsparkeringar o dyl. Många gånger står det också ej lastbilar
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
En liten uppdatering. Snart en veckas semester och då ska jag lägga in golv och mer beroende på hur mycket jag hinner. Tillsvidare förberedande småpyssel.
Fick hem diskhon efter lång väntan. Batteriexpressen(!) må vara billiga men en månads leveranstid (hämtar från Reimo) känns rätt ovanligt nuförtiden. Då det oftast finns många leverantörer att välja mellan är det bara att sortera bort dem som inte håller måttet. Stolsunderredet (också det från Reimo men genom annan leverantör) tog inte mer än två veckor.
Testar för närvarande kylboxen, en Isotherm BI40 med ASU. Har kopplat upp den mot lithiumbatteriet (LPS). Efter 2,5 timme hade den tomma boxen kylts ner till 5 plusgrader och kompressorn slog ifrån. Kopplade ifrån batteriet under natten och mätte kylan efter 9 timmar. Rumstemperatur... Jag får göra ett nytt test med fylld box.
Det är lite att läsa in sig på också. Kylboxen fungerar på ett sätt från 12,7V och uppåt (generatordrift), och på ett annat sätt under 12,7V (batteridrift). LPSen ger 13.4V hela tiden varför kylboxens elektronik tror att motorn alltid är igång. Jag får lösa det med en eller två dioder. Boxen drar max 6A så det behövs inga jättedioder. Ett relä ska koppla in generatorn när motorn går, så det är "vilospänningen" som måste bli rätt. Det finns en nedre spänningsgräns också, under den får inte kompressorn ström, detta för att inte ladda ur batteriet helt.
Kompressorn kommer huvudsakligen att gå vid bilkörning men står man länge utan att köra, det är varmt och/eller boxen öppnas flera gånger, måste kompressorn gå mer. Bara så där på golvet utan någonting runt omkring som dämpar ljudet tycker jag den låter aningen för mycket. Både vibrationer och ljud. Funderar på att montera kompressorn på en tung platta med gummidistanser för att få ned vibrationerna. Planerar nu att placera den nära golvet (den kan ha ett avstånd på upp till en meter från boxen) och ha annat över (till exempel förvaring) så att ljudet dämpas. Luftcirkulationen måste funka runtomkring.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Enligt mail från Batteriexpressen har Reimo denna gång tagit ovanligt lång tid på sig, det brukar normalt gå fortare.
 
F

F.d. 53814

Guest
Väldigt mycket av det som vi har i våra husbilar finns hos båttillbehörsbutikerna, och dessa har oftast saker på lager, i alla fall i lager i Sverige.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Den här gången hade Batteriexpressen bästa priset och leveranstiden var inte viktig.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
En liten utvikning från tråden. Jag ska ju ha husbilen till att komma närmare naturen för att fotografera. Trots att bilen är allt annat än klar kunde jag inte låta bli att ge mig ut en sväng i sommarnatten för att nyttja det speciella ljuset som är nu. Här en bild från naturreservatet Kapplasse i norra Uppland precis i solnedgången. Fina röda granitklippor i området.

IMG_6830.jpg

För den som vill hitta dit letar du upp Tierp, sen Skärplinge och till sist Sikhjälma. Parkering finns vid naturreservatet och 100-200 m bort vid fiskehamnen. Koordinater till naturreservatets parkering enligt WGS84 DD: 60.57578, 17.82108. Följ stigen österut. En promenad på 10-15 minuter. Namnet kommer från Lasse med sin långa slängkappa som svängde sina lyktor för att leda fiskebåtarna till hamnen i mörker och storm. Själva klippområdet ligger i norrläge, är stort och det finns minst två stora klapperstensfält. Det här är en av få platser på östkusten där man kan se solen gå ner över havet!
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Nu har bygget påbörjats!

Det första steget är golvet; isolering, reglar för stabilitet och att klara belastning samt en central luftkanal för distribution och fördelning av webastons utblås.

Längst bak till vänster i bilen finns ett extra värmeaggregat. Eller, nu får jag säga "fanns". Det går slangar med kylvatten till aggregatet / det som är kvar av det och jag trodde att det fanns ett luftintag under bilen. Framifrån styr man om det ska blåsa ut varm- eller kalluft från aggregatet. En titt under bilen och jag kunde konstatera att avgasröret mynnar ut precis under aggregatet. Ingen lämplig plats för luftintag och relativt besvärligt att lyfta bort skyddsplåtar och ljuddämpare för att komma åt att lossa fästet till aggregatet. Så jag bestämde mig för att ta loss klabbet inifrån istället. Så här blev det:

DSC03370.jpg

Ett par fästskruvar återstår och värmepaketet. Samt en massa plastbitar från ett före detta aggregat. Och som synes inget luftintag. Möjligen att luft kan passera ut via chassit på både höger och vänster sida baktill i bilen. Det blir till att ordna med luftintag annanstans.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Själva ramverket är stommen för golvet och ska fästas där de åtta lastöglorna suttit fastskruvade. Här håller jag på att bygga luftkanalen. Träsidor klädda med aluminiumtejp och ovan/undersidor i 1 mm aluminiumplåt.

DSC03384.jpg

Stommen är platsbyggd i bilen men utlyft för att komma åt undersidan för montering av plåtar. Reglarna har måtten h34 x b25 mm. Luftkanalen är 25 mm hög. Jag fräste 6 mm brett; 7-8 mm djupt nedtill och 1-2 mm djupt upptill. Här håller jag på att montera de undre plåtarna:

DSC03392.jpg

Plåtarna limmas i kanterna och skruvas fast mot de urfrästa avsatserna. Skarvarna tätas med aluminiumtejp. Allt konstruerat så att inget kan sätta igen luftkanalen om materialen skulle åldras och lim släppa.

Efter montering av de undre plåtarna återstår 6-7 mm till golvets underkant. Där isolerar jag med tre lager 2 mm tunn skumplast (sånt där skum för stegdämpning).

DSC03394.jpg

Ramverket läggs in i bilen och jag lägger till några reglar. Hela ramverket är såväl limmat som skruvat.

DSC03397.jpg

Nästa steg är att kompensera för att golvets upphöjningar genom att lägga in träbitar av rätt tjocklek så att alla reglar ligger an mot bilens golv utan att svikta. Jag trodde att upphöjningarna var 6 mm höga och hade köpt lämpliga lister för ändamålet. Tyvärr hade jag mätt slarvigt för rätt höjd är 9 mm. Jag letade länge på två byggvaruhus för att överhuvudtaget hitta något material som är just 9 mm tjockt. Jag kollade på lister, laminatgolv och allt jag fick syn på men antingen var det 8 mm eller 10 mm, aldrig 9 mm. Tills jag hittade sånt där fjäsvirke som ligger mellan de fina virkestravarna på lagret. 9 mm! Och inte behövde jag betala för det heller! På nästa bild syns listbitarna och de tillklippta men ännu ej fastsatta övre aluminiumplåtarna.

DSC03404.jpg
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Från det runda 60 mm utblåset från webaston ska luften in en 25 mm hög och 200 mm bred kanal i golvet. Då jag hade lite aluminiumplåt över och började känna mig kaxig med plåtsaxen efter två dagars klippande, måttade jag spontant och klippte till och böjde lika spontant ihop en övergång. Två sidor i trä och vips hade jag byggt en inte särskilt vacker men fullt ändamålsenlig "burk" med rätt sorts hål på de rätta ställena:

DSC03407.jpg

Den får duga tillsvidare! När jag lärt mig löda/svetsa i aluminium kan jag göra en snyggare sak med luftflödesriktiga former. Hittills har jag testat metoden (Techno Weld) och det har gått hyfsat. När jag lärt mig styra värmen med gasolbrännaren kommer jag att bli grym (jag kan ju alltid hoppas!). Här sitter burken löst på sin plats, bara att fixera och sen täta med sikaflex.

DSC03413.jpg
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Nu ut med allt igen och sopa rent plåten. Sen täcka med tunn skumplast för att tysta eventuellt gnissel mellan trä och plåt. Endast fästvinklarna sticker upp.

DSC03418.jpg

På med ramverket och skruva fast i fästvinklarna.

DSC03419.jpg

Kanalerna mynnar ut i tre 25 mm rör på kortändarna.

DSC03428.jpg

Två rör leds av från mitten av luftkanalen. Totalt 8 rör fördelar värmen till husbilens olika delar. I nästa bild har jag även isolerat med fyra lager 9 mm betongtäckmatta. Det blir visserligen 36 mm medan reglarna är 34 mm men det finns mer utrymme nedåt mellan 9-millimetersupphöjningarna i golvet. Luft isolerar det med.

DSC03425.jpg

Till sist skruvas plåtarna på plats och alla springor tätas med sikaflex. Vilket j-kla kletgöra det är!

DSC03430.jpg

Jag låter webaston blåsa kalluft genom systemet och kan till min glädje konstatera att luften sprids riktigt jämnt till alla utblås. Det brusar dämpat i kanaler och rör och jag känner mig trött efter flera dagars arbete i sommarvärmen men samtidigt väldigt nöjd!

Så här i efterhand måste jag ifrågasätta hur jag tänkte när jag trodde att det här var en smart lösning. Visst, det funkar precis så som tänkt, men med tanke på vilket jobb jag lagt på luftkanalen och vilken potentiell risk det finns för läckage och annat som kunnat gå fel hade det varit så mycket enklare med rör från början till slut. Till en lägre kostnad.
Och minimalt med sika-kleta-flex :twitcy:
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Inget regn idag. Det mesta av isoleringen på plats.

DSC_1715.jpg
I rutan framför det vänstra hjulhuset ska det i princip vara oisolerat för där ska det bli ett skafferi. Något smalare än nuvarande "ruta". Det kommer förhoppningsvis att fungera bra när det är mellan 0-10 plusgrader, vilket det brukar vara tidig vår och sen höst när jag är ute och fotograferar. Om/när temperaturen sjunker under nollan vintertid får jag lägga en isolerande skiva i botten på skafferiet. På sommaren kommer skafferiet att vara som ett vanligt skåp och om något inte tål värme får det ligga i kylboxen.

Nu ska golvskivor köpas in, sågas till och sättas på plats. 10 eller 12 mm plywood.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Med golvstommen på plats håller jag på att mäta upp allt så att jag vet var reglarna ligger under golvskivan. Jag kunde inte bygga exakt så som tänkt på grund av att jag inte mätt ut den exakta placeringen av lastöglornas skruvhål, utan bara ungefär. Men just nu får jag inte mina mätningar att stämma med min skiss av transporterns golv, som jag utgått ifrån när jag gjort planritningen. I inlägg 12 publicerade jag ett par skisser. Jag misstänker att den översta behöver justeras för att stämma bättre med verkligheten. Nu ska jag lägga ut ett måttband på olika ställen, fotografera varenda del av golvet och sedan ta fram en skiss som är exakt. Återkommer förhoppningsvis inom en vecka med en uppdaterad version.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror du inte att det finns risk att du får kondens i "skafferiet" om du inte ventilerar det... en tanke bara....
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Det låter rimligt, det är i princip samma problematik som med kylskåp men inte lika stora temperaturskillnader. Kylskåp brukar man inte ventilera. Att ventilera skafferiet med inomhusluft tillför främst vattenånga från utandning samt värme. Att ventilera skafferiet med utomhusluft ger antagligen mer fukt, beroende på årstid och väderlek. Jag gör nog så att jag bygger skafferiet utan ventilation och om jag skulle få större problem med kondens än i kylboxen så får jag fundera på att göra något åt saken. Hur som helst hade jag tänkt att lägga in plastmatta även i skafferiet, om inte annat för att det ska vara lätt att hålla rent.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
HMmm... är det inte så ju kallare luften är ju mindre fukt innehåller den.:rolleyes:.... och uteluften är säkert kallare än luften inne i bilen.... och då bör du väl ventilera skafferiet med uteluft ;).... tar du luften inifrån bilen så innehåller den mer fukt och då får du kondens på de kalla ytorna i skafferiet :eek:... . så ser jag påett...
Även i en kyl eller kylbox får du kondens... men om dörren sluter tät så blir det minimalt med fukt som kommer in varje gång vi öppnar för kyl/kylboxen....och därför märker vi inte så mycket av fukten.... du kan ju prova att hålla kyldörren öppen en tim eller mer.... då kommer du säkert att se all fukt i kylen :eek:...
Jag skrev detta med tanke på så att du inte får fukt i den fina konstruktion som du gör... men gör som du tänker och håll ett vakande öga på skafferiet o_O så ser du hur det blir.... se bara till att knäckebröden är i en plastpåse så blir de inte mjuka av fukten :cool:.... och lycka till med "bygget"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
jo jag tänkte kanske det är också bra om du lägger isolering mot väggen där golvplywooden går ut mot väggarna så du inte får fukt i golvet... det är mycket fukt att tänka på:eek:
 
Toppen