• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Roligt att du har för handen. Blir ju inte mycke lackerat om du bara läser om det.
Ut o prova, du har ju satt upp snöskydd kan inte dessa behöva lite färg och samtidigt ge dig lite träning:D:D:D
Dyker absolut inte då jag har för stor respekt för vatten, kan ju dessutom vara livsfarligt om man behöver ta ett snabbt andetag.
Hoppat fallskärm har jag gjort men tyvärr bara i tandem, som pilot har jag svårt att lämna en flygmaskin som fortfarande flyger. Flugit en del avance för många år sedan och då hade man ju fallskärm som någon sorts falsk säkerhet om man skulle råka ut för något i luften. Tveksamt om man i så fall skulle hinna nyttja fallskärmen. Trasslar det till sig så är tiden knapp om man säger...
Detta med många projekt håller en igång
Ha det gott
Hälsningar. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja vad gör jag nu?.
Mattat ner färgen på bakskärmen och maskerat lite för att se hur det ser ut med en guldrand. Kanske lite bred men....blir det bra så blir det lite guldfärg även på tanken. Det hade ju varit en sport att gjort denna randning på fri hand, men icke.
Nu blir det ett litet stopp igen för resa till Metropolen Murjek i utlovat risigt väder och väglag. Fixar nog även det
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    828,3 KB · Visningar: 12

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Det låter riktigt bra,vi har sol och 16+grader men lite blåsigt just nu i Bolnuevo
vi förbereder för lucia,blir ca 60 svenskar som samlas på campingen.
Har ni snö i Murjek?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
härligt att ni har det gott i värmen.
Här i Murjek är det blåsigt och kallt, just nu -18 grader, o ca 15 cm snö.
Härligt det också men alltför kallt för skoterkörning tyvärr.
Återvänder med SAS till Stockholm i morgon Kväll. Även hemmavid har det kommit mycket snö.
Ha det så gott nu.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
härligt att ni har det gott i värmen.
Här i Murjek är det blåsigt och kallt, just nu -18 grader, o ca 15 cm snö.
Härligt det också men alltför kallt för skoterkörning tyvärr.
Återvänder med SAS till Stockholm i morgon Kväll. Även hemmavid har det kommit mycket snö.
Ha det så gott nu.
Hälsningar Bror

Jaa du snö har vi också, ca 25 cm i Gudö
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hemma sedan i söndags kväll från fantastiska Murjek, där man fick lite vila och luftombyte.
I garaget pågår förväntade framsteg med flakmoppen. Målade en rand på bakskärmen med guldfärg men det passade då inte. Mattade ner guldfärgen och försökte med "kromfärg" ,inte särskilt impad av den färgen heller. Kan vara att jag tycker att randen kanske blev lite för bred. Skall göra om allt igen och prova med en linje som bara är ca 3 mm. Diskret skall det vara och det tyckte inte jag att det var.
Mattat ned färgen på hela skärmen och skall efter randning få ett lager klarlack. Blankt o fint då.
Också jobbat lite med en låda som skall härbärga elektroniken och sitter under flaket. Borde sitta ganska skyddat för väder o vind. Hade tänkt mig en plastlåda med tror jag använder trä och limmar-skruvar upp den under flaket. Man behöver då en löstagbar botten för att kunna serva elen, så det kan bli bra.
Fortsättning följer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    912,2 KB · Visningar: 9

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så var det helg igen och kanske den sista helgen i garaget för detta år. Julen är ju härlig men innebär också en massa farande och flängande med julklappsinköp julbord och julmarknader. Att dessutom köpa vettiga julklappar till dom som redan har nästan allt är inte lätt så det blir en del improvisation..
Kommer att fira julen i England hos vår äldsta dotter med familj och då är det ett antal besök hos släkten inför julen.
Har jobbat med kabelkoppling och kabeldragning på flakmoppen idag. En enkel makapär men det blir ändå en massa kablar -belysning, stoppknapp, startknapp signal mm mm. Vill att all kabeldragning skall vara snygg och dessutom säker. Hatar glappa kontakter som bara skapar irritation och driftstörning.
Detta också med dekorränder på ram och skärmar har jag under omförhandling. Tror att en eller ett par ränder skulle passa bra till svart ram men att få till det så att det är tilltalande och ser rätt ut är svårt eller också är jag för kräsen. Vilar kanske på hanen under jul och nyårshelgen så får vi se hur det blir i slutändan.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....

Hälsningar med fortsatt trevlig helg
Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Köpte var sin hylsnyckelsats till våra tonsårs barn-barn. Killar förstås. Tänkte så här: Man kan köpa saker till hushållet t.ex. Snart måste dom lämna boet. Behovet av gåvan kanske inte finns just nu. Men. En hylsnyckelsats kommer förr eller senare att komma till användning.

Eller vad tror du Bror?

:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Köpte var sin hylsnyckelsats till våra tonsårs barn-barn. Killar förstås. Tänkte så här: Man kan köpa saker till hushållet t.ex. Snart måste dom lämna boet. Behovet av gåvan kanske inte finns just nu. Men. En hylsnyckelsats kommer förr eller senare att komma till användning.

Eller vad tror du Bror?

:mcride:

Hej Alve,
grundverktyg är lite av en guds gåva som varje barn borde få och ha med sig ut i livet. Lyckan är väl att kunna dra åt en bult alldeles själv, hylsnyckelsats är ju absolut rätt julklapp.
Ha det gott
Hälsningar
Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Juan, se till att den används flitigt så går han i dina fotspår. Har han fått prova på din paramotor ännu?
Ha det gott
Hälsningar Bror

Han har flugit ballong
paramotor får han vänta med att flyga själv, nu är han så stor att han kan få flyga tandem.
Han har ett projekt på gång med att konstruera en motorcykel.
Detta är en hybrid med massa delar. Motorn är en KTM 125cc.
Och nu vill han bygga en buggy
Ok jag hjälper honom och önskar att jag hade dessa leksaker i hans ålder..
 

Bilagor

  • 2012-12-15 20.55.30.jpg
    2012-12-15 20.55.30.jpg
    1,4 MB · Visningar: 8

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så är det Juan,
Hjälp grabben så han bibehåller intresset för tekniska prylar,
Att bygga grejer efter eget huvud är ju toppen och främjar framsteg på egen hand.
Är själv född på landet och råkade ha en tekniskt intresserad fader som hjälpte till med moppar mc och bilar. Tror det började med en gammal Viktoria påhängsmotor med tillhörande cykel och jag var väl runt 9-10 år. Mycket har hänt sean dess - men det är en annan historia.
Heja, heja...
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja det är samma här, vi ifrån landet pratade mopeder traktorer bilar.
Vi bytte delar mellan varandra. I stan vet jag inte vad det pratas om, men dom visste inte hur en harv ser ut.
Jag sparade länge innan jag kunde köpa en borrmaskin och andra verktyg.
Min far är mycket oteknisk och kunde inte hjälpa mig, men kompisar emellan så lärde man sig snart hur man trimmade mopeder mm.
Pojken låter jag hålla på en bra stund innan jag hjälper honom så att han får tänka hur man tacklar problemen.

Jag bytte en TV 2 tillsats mot en ILO 98cc "hussebandsdrivare" Vad kul vi hade på det nyskördade vetestycket.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Gamla härliga tider--som man säger det var bättre förr och i vissa avseenden var det nog det.
Hur skulle folk reagera om man som 10 åring meckade och for fram på en moppe? Kanske det fortfarande existerar på landsbygden, hoppas så i alla fall.
// Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så måndag igen.
Jobbat med snöskottning i helgen samt allt småpiller med el och startrelän mm på flakmoppen. Dessutom jobbat med Triumphen som nu fungerar dvs motorn går som den skall men inte väder att provköra i snömodden så det får anstå en tid. Märkligt att trottlarna fastnar i förgasarna utan synbar anledning. Måste vara att bensinen är så kärv att det saknas varje form av fett som gör att inget fastnar. Skall slå i några droppar 2-T olja och se om det kan motverka detta.
Pysslade lite med husbilen i lördags, mysigt och 12 grader invändigt. torrt och frisk doft, justerade några skåpdörrar/luckor avseende låsning och undvikande av skrammel, kollat och efterfyllt en dl vätska i värmesystemet. Verkar vara tätt i alla skarvar i alla fall de jag kan se. Hade tidigare ett litet läckage i en skarv i alkoven och det var lätt att upptäcka då lakanet fick en rödaktig färgton.
Bytte batteri i brandvarnaren som varnade för att batteriet var slut. har bara en men skall montera ytterligar en och överväger också larm för gasolläckage. Kanske överkurs då vi alltid har gasen avstängd då vi inte använder gasen för matlagning/kaffekokning. Kan kanske hamna så till att man behöver lite värme från gasolen om man inte står kopplad till 220 volt. Kylskåpet går på 12 volt.
Nu händer inte så mycket mera detta år.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

God Jul och Gott Nytt År till er alla och var rädda om varandra.
 
Toppen