• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Aha Calle, är det så det är???
Har haft bort brädan en gång förut och det är en del jobb sedan att återmontera den och dessutom med hopp om att allt kopplas rätt och fungerar.
Men det är ju en annan historia..
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja tyvärr så blir det demontering av instrumentpanelen för att försöka hitta felet till att inte fläkten funkar. Kanske finns annat att justera, kablar att fästa upp eller dra om. Kolla och komplettera ljudisoleringen är ju också passande.
Det får dock anstå till nästa vecka för vi behöver bilen under helgen. Fungerar ju bra i övrigt så blir det immigt får vi ventilera med hjälp av sidorutorna. För att inte tala om fartvinden:D:D. Skall nog gå bra....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En bild på det däck som separerade för en tid sedan utanför Enköping och som jag fick smygköra hem på bara stålcorden. Precis som på gamla goda ungdomstiden då flera däck på mina gamla bilar såg ut så här. Jaja, det var på sextiotalets början.......
Visade sig att däcket var ett regummerat Michelin däck och hade jag bara uppmärksammat detta så hade det bytts ut.Inget annat däck är regummerat. Konstigt.
Nåväl nu ersätts ju dessa hjul av 15 tums med nya däck och de är inte regummerade.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar med trevlig kväll
Bror
 

Bilagor

  • i hjul.jpg
    i hjul.jpg
    111,9 KB · Visningar: 13
  • j.jpg
    j.jpg
    113,7 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja det underlättade att ta sig hem, har inget reservhjul med mig så....
Hände strax utanför Enköping så det blev smygkörning på vägrenen till Grillbyavfarten och sedan gamla vägen via Bålsta, Bro, Kundsängen hem till Barkarby.
Kändes härligt att backa upp bilen på dess plats.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
Tänkte kolla med dig om du har en bild på var / hur sitter servopumpen i motor i den bil? vill kolla så att jag har fäste för servopumpen i min bil.
Jag har ingen servo och fundera på att ge mig i en sån uppgradering efter bodelsrenoveringen.
Hoppas att jag har fäste så slippar jag elektiska pumpen som belastar battariet o generator.

Tack
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Rashad,
Om du har en Citroën eller Peugeot så måste du ha ett fäste om det däremot är en Fiat så sitter pumpen fast på motorn och drivs av kamremmen.
Överväg noga om du inte skall montera elservo istället. Belastning av batteri sker ju bara när motorn är igång och det skadar absolut inte batteriet kanske tvärt om.
Förstår egentligen inte varför man är så rädd för att batteri och generatorns laddning inte skulle räcka till, för laddar generatorn som den skall så är det inga problem och ett batteri håller sig i bättre kondition om det får jobba lite.
Vore nu inte fallet så att jag byter till en Fiatmotor så har det blivit ett elservo.

Lycka till
Hälsningar. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen,
lite bilder på servopumpen och dess placering på motorn samt styrväxeln och den klumpiga oljebehållaren som i mitt fall ersätts med en modernare behållare från 2000. Mindre och kan placeras på passande plats.
På din motor borde det sitta ett täcklock i stället för pumpen. Kolla.
Ha D
// Bror
 

Bilagor

  • ö.jpg
    ö.jpg
    129,1 KB · Visningar: 15
  • ä.jpg
    ä.jpg
    112,3 KB · Visningar: 13
  • å.jpg
    å.jpg
    59,6 KB · Visningar: 10
  • z.jpg
    z.jpg
    63,9 KB · Visningar: 13
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tusen tack Bror nu ser jag var sitter den ska kolla om jag har förberedad plats för en servopump, hoppas det,
en annan fråga, Vilka delar behöver jag att söka efter, är det bara styrväxel/ snäcka servo , servopump, slangar? mer kanske?
om jag hittar delar från samma årsmodell kommer de hamna rakt inn eller en modifering är ett måste?
Tack
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Om du hittar delar från samma modell antar att du har en 290 modell så passar det rakt av.
Du behöver servopump. slangar, styväxeln och till den även rattaxeln och skyddsplåten på golvet som skiljer mellan styrväxel för servo och utan samt oljebehållare med fäste.
Lycka till nu
// Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Husbilen bäddad med rena lakan handdukar mm inför helgens resa till i första hand Köping och dess veteranbilsmarknad på Glasgatan samt övernattning i mitt gamla föräldrahem utanför Arboga.
Bestämt blev nu att jag och barnbarnet Ture 3 år skall åka i förväg imorgon eftermiddag, då Ture verkligen gillar att åka husbil. Spännande antar jag att vara ute o fara med morfar.
Vi far då till föräldrahemmet och träffar familjen och Ture o jag sover i husbilen alldeles själva för att på lördagen möta upp min fru Marita, dotter Jeanette och Klara 5 år i Köping. Efter marknaden tillbaka till föräldrahemmet där vi alla sedan sover över i husbilen.
Innebär fullt hus i bilen men fem personer sover bekvämt.
Trevligt veckoslut till er alla.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja, allt blir ju inte alltid som man hoppas och önskar. Min käre syster blev sjuk och eftersom vi inte ville ta risken att smittas så fick planerna ändras snabbt.
Det är inte enkelt att tala om för Ture, tre år att vi inte skall sova i husbilen under helgen, så vi -Ture o jag sov i husbilen hemma på tomten inatt istället till hans stora glädje.
Allt frid o fröjd och barn med barnbarn återvände till Grundsund en dag för tidigt känns det som. Kommer väl andra tillfällen då vi kan göra om detta.
Ture åkte med mig i Saaben till marknaden i Köping så han var ganska nöjd ändå. Kanske lite besviken för att det inte fanns någon liten crosshoj passande honom till salu......
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja det blev ju ingen husbilstripp den gångna helgen så det är dags att fundera på en ev. avställning inför vintern. Vore i o för sig skoj att ha bilen igång även under den kalla tiden men har så mycket annat som slukar tid. Typ huset i Metropolen Murjek som borde få nya tapeter och lite färg invändigt, motorbyte på husbilen, flakmoppen, modellmotorerna och om det finns någon minut över så är det Hudson 1930 som gäller.
Idag var det flakmoppens tur och där skulle det främre flakröret bytas ut pga mycket bulor och tunnt rör. Svetsade in ett rör med 2 mm godstjocklek så nu håller det. Fortsatte med fästen för Kinamotorn. Borde klaras av imorgon och efter det till blästraren för en kompletteringsblästring då det var önskat från liraren som skall pulverlackera ramen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • okt 2012 003.jpg
    okt 2012 003.jpg
    3,4 MB · Visningar: 9
  • 001.jpg
    001.jpg
    3,5 MB · Visningar: 13
  • CIMG2099_edited.JPG
    CIMG2099_edited.JPG
    2,6 MB · Visningar: 15
  • Hudson 30 motor klar för start.JPG
    Hudson 30 motor klar för start.JPG
    2,6 MB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag blev det inte mycket gjort i garaget.
Kom på i den sena eftermiddagen att vi hade vår 36:e bröllopsdag idag och då blev det bråttom värre. Puh tänk om man hade glömt det!!! Då hade jag fått flytta ut i husbilen för gott. Jaja inget ont som inte har något gott med sig kan man ju tänka men huvaligen...........
Lite blommor och en flaska Piper lugnar de flesta och så även min fru.
Fortsätter i morgon med hobbyjobb!!!
Ha en go kväll för det har jag/vi
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Blommor som räddade mig från några ensamma nätter i husbilen hemma på tomten. Att glömma en bröllopsdag kan jämföras med livstids straff-upplever jag det som:mad::D

Varit i husbilen och sett efter temp mm och fick samtidigt en ide om att byta dörr och samtidigt sänka golvet för att slippa det elektriska fotsteget och vips samtidigt ha plats för värmeväxlaren som då blir enklare att montera plus en extra värme i golvbrunner som kan förhindra eventuellt drag från dörren. Hittat en dörr på nätet så det gäller bara att gå från ord till handling

Detta med fortsatt renovering skall ju egentligen handla om renoveringen av vår husbil, men den börjar ju bli klar bortsett från ett motorbyte, montering servostyrning, luftfjädring bak samt div isolering från ljud. Väntar med detta tills besked kommer om våra hangarer på Barkarby då det är där jag hoppas utföra dessa återstående jobb. Tror det kan ske i vinter. Värme finns i hangaren och behövlig utrustning.

Motorbyte skall ju även ske på flakmoppen och det har tillverkats nya fästen för den nya motorn. Valde att använda material från flygplanstillverkning då jag har ganska gott om sådant material efter alla år med flygplan. 4130 är ett mycket starkt material som är svärt att bocka och går hårt åt bågfilsbladet. Nåväl bitarna fixade och hårdlödda på plats. Motorn sitter som i ett skruvstäd så det ser lovande ut. Allt skall nu plockas isär igen och lämnas till blästraren för punktblästring där jag svetsat eller slipat för att senare lämnas in för pulverlackering
Färgvalet har varit ganska svårt då de flesta i orginal är gröna - som jag - men vill ha en annan färg.
Valet kom att hamna tack vare en gammal idol - Ronny Pettersson - och hans Lotus John Player Special som är svart med guld dekorer och så får det bli. Kan nog bli fin kombination även på en flakmoppe.
Det har kommit ett preparat för kemisk kromning av div detaljer och hade tänkt att använda detta på tanken-kromad tank med en fin dekor kan ju se bra ut, men får nu anstå, kanske jag provar detta på husbilens grill. Inte många gamla Peugeoter som har kromad grill. Kunde ju vara kul att vara först med något.........
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...
Trevlig helg
hälsar Bror
 

Bilagor

  • okt 2012 012 ROSOR.jpg
    okt 2012 012 ROSOR.jpg
    3,4 MB · Visningar: 9
  • okt 2012 011   Fäste.jpg
    okt 2012 011 Fäste.jpg
    3,5 MB · Visningar: 11
  • okt 2012 006   Nytt.jpg
    okt 2012 006 Nytt.jpg
    3,5 MB · Visningar: 11
  • okt 2012 020   00A.jpg
    okt 2012 020 00A.jpg
    3,3 MB · Visningar: 12
  • 30-Jul-07-4496-JPSGallardo.jpg
    30-Jul-07-4496-JPSGallardo.jpg
    113,3 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kör hårt med jobbet på min flakmoped nu. Jobbat med motorn då den stått på hyllan något år och allt satt fast. Konstigt, så jag lossade ett par kåpor och kollade varför. Inget fel, orsaken verkade vara gammal tjock olja så denna byttes ut. Lite handvridning på svänghjulet som först gick mycket tungt men som efter några varv började fungera som man kan förvänta sig.. Efter detta fungerade kicken och även fotväxelpedalen.
Ramen slipad efter blästring och är nu len som bara den. Talat med min billackerare som tycker att det räcker med riktig grundfärg och billack ovanpå detta så det blir nog så. Hade ju egentligen tänkt mig pulverlack men det verkar vara överkurs enligt expertisen. Fördel med vanlig lack är att den blir blankare..
Någon månad till så funkar denne så det var dags att besöka ladan och utse nästa offer för renovering. Det blir en trehjulig mc bil Heinkel-Trojan,, som jag ägt några år. Dessutom har bilen en känd historik.
Bilen är i relativt gott skick och den blev besiktad före den hamnade i ladan. Renovering/genomgång av motor och växellåda samt blästring målning hjul och däcksbyte plus kanske lite till.
Maskinpolering utvändigt och sedan det riktigt jobbiga-att sy och fixa ny inredning. Det var egentilgen orsaken till att bilen ställdes undan för ett antal år sedan. Måste lära mig att sy hur skall detta gå till?

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    995,3 KB · Visningar: 7
Toppen