• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ibland undrar man om man är som man ska

Klart att jag hänger med! Jag kommer att sitta framför HBK forum på helspänn o vänta på nya inlägg från dig...
Din bil finns väl med dubbla motorer? Det borde du ha .

Men får vänta till 2027. Jag skall först nu i mars köra mc i öknen i Rajastahn. Och juni 2027, firar jag min 75 års dag 2 månader i förskott på världens högsta väg Mig La Ladakh 5 914 meter över havet...jo lite tunn luft. Kört mc 3 gånger över Khardung La Pass 5 359 m.ö.h...och det är lite ansträngande för andningen.

Har träffat så många mc kompisar på mina resor så vi planerar att köra Umling La och nyöppnade Mig La, från Hanle, där jag varit ett par dagar. Kamrater från Indien och Australien. Mig La världens högsta med motorfordon farbara väg öppnar för "turister" i april eller början på maj

Hej. Ett gemensamt önskemål verkar vara, back to basic , själv har vi gått den vägen, man känner sig lyckligare och befriad på en outgrundlig anledning.

Har träffat så många mc kompisar på mina resor så vi planerar att köra Umling La och nyöppnade Mig La, från Hanle, där jag varit ett par dagar. Kamrater från Indien och Australien. Mig La världens högsta med motorfordon farbara väg öppnar för "turister" i april eller början på maj
Kör du mc:n hemifrån också eller hyr du på plats?

Min dotter ska ner och jobba i Tanzania några månader i höst.
Är lite sugen att bila ner och överraska.
Nackdelen är att det verkar vara lite oroligt i vissa länder man passerar som t.ex. Israel.....

Hej.
Jag hyr mc i Indien.

Tanzania är fantastiskt. Upplev Serengeti, Ngorongoro Crater och Kilimanjaro. Passa på att åka runt på Zanzibar.

I o för sig är det du som är expert... men just Zanzibar har ju haft ganska mycket oroligheter? Det finns nog avrådan från UD ...Tanzania o i en hel del andra områden som måste passeras innan Bäckis kommit fram...
Spännande projekt! Jag föreslår åter igen Nederländerna.

UD avråder - Regeringen.se UD avråder

Hej.
Jag hyr mc i Indien.

Tanzania är fantastiskt. Upplev Serengeti, Ngorongoro Crater och Kilimanjaro. Passa på att åka runt på Zanzibar.
Hej !

Jag håller med. Har jobbat för sida i Moshi (Killimanjaro) i två år. Tyvärr är demokratin i fara nu. Tanzania har ju tidigare varit stabilt både avseende religion och politik, Vi tar en tur till Mombasa i vår också fantastiskt, med Indiska oceanen och fantastiska beacher.
BBa

Har blivit dåligt med svetsade den senaste månaden. Svetsen har krånglat nå jävulskt.
För 20år sedan, när förra krånglade, löstes alla problem med nytt slangpaket.
3mån senare lånade brorsan svetsen och glömde den ute i ett regnväder vilket den inte tålde.
Visserligen en halvtrasslande gratissvets men ändå.
Nu, då, skulle det satsas på en ny svets med bättre kvalitet och det blev en svensktillverkad ESAB.
Funkade kanon i 15år till slangpaketet gav upp men det nygamla från gamla svetsen hade jag sparat och gick lätt att montera.
Svetsen gick som en dröm igen tills i mitten av januari i år när den började trassla.
Jo den trasslade tråden, hela tiden. Ibland klarade man två punkter och ibland fyra sedan var det trassel i trådmatningen igen.
Fick tipset att gå upp till grövre tråd (0,8mm) som då skulle klara sig bättre från att böjas.
Fungerade inte alls så jag fick bygga om matar verket lite grann för å få det att funka.
Gick väl tio punkter så trasslade tråden och den orkade inte mata igen :-(
Tänkte att nu åker skiten ur, åkte till Jula och hittade en ny för 22 000kr.....
Tyckte det var i överkant så jag åkte hem för å ta en funderare.
Idag tänkte jag att jag skulle prova skitsvetsen igen innan jag bestämmer mig (är lättare att köpa om man har strulet i färskt minne).
Jo det funkade fortfarande inte.
Nu gjorde jag ett sista, tappert, försök genom att byta tillbaka till den tunna tråden (men glömde byta till det mindre tråd munstycket).
Och svetsen funkade plötsligt lika bra som när den var ny....
Så idag blev det ett nytt fäste mellan sparklåda och karosspuck, 1/2 golvet på förarsidan samt en del av hjulhuset färdigsvetsat.
Med lite tur hinner jag nog klart med golvet imorgon, sedan är det "bara" samma manöver på högersidan kvar.....

Ända nackdelen som märks nu är att huvudsäkringen i garaget går när både kompressor, värmepump och svets ska gå samtidigt.
Så nu får man värma upp garaget till 20 och stänga av värmen så går det.
Här ska f-n inte säkras upp över 16A.....

Har blivit dåligt med svetsade den senaste månaden. Svetsen har krånglat nå jävulskt.
För 20år sedan, när förra krånglade, löstes alla problem med nytt slangpaket.
3mån senare lånade brorsan svetsen och glömde den ute i ett regnväder vilket den inte tålde.
Visserligen en halvtrasslande gratissvets men ändå.

Idag tänkte jag att jag skulle prova skitsvetsen igen innan jag bestämmer mig (är lättare att köpa om man har strulet i färskt minne).
Jo det funkade fortfarande inte.
Nu gjorde jag ett sista, tappert, försök genom att byta tillbaka till den tunna tråden (men glömde byta till det mindre tråd munstycket).
Och svetsen funkade plötsligt lika bra som när den var ny....

Ända nackdelen som märks nu är att huvudsäkringen i garaget går när både kompressor, värmepump och svets ska gå samtidigt.
Så nu får man värma upp garaget till 20 och stänga av värmen så går det.
Här ska f-n inte säkras upp över 16A.....

Hejsan, vet inte säkert, men har du ev. gammal svetstråd i svetsen, det är i.o.f. inte åldern som gör skada men om det har bildats nästan osynlig rost på tråden som det ev. kan göra i ett garage och dessutom bara naturlig fukt efter längre tid om trådrullarna legat länge utan plastinslagningen om dem som brukar finnas, du kanske böt rulle när det började strula.....
Men om tråden är rostig även knappt synligt så får man två problem samtidigt.
Dels så kärvar tråden i hålet när den skall ut ur munstycket i handtaget som är märkt med rätt tråddiameter och har liten marginal, och dels så när den kärvar där så kärvar även matarhjulet med sitt fjädertryck mot en "rå" tråd som inte är blank längre, kanske även hjulets spår är rostigt. Både matarhjulet och tråden skall ju vara släta, blanka och glida/halka lätt om tråden hugger för kanske för snabb matning eller dålig kontakt så det inte tänder och då skall ju matarhjulet om det har rätt fjädertryck slira mot tråden så matningen upphör och trassel undviks. Det blir ju även känsligare på en lätt rostig tunn 0,6 tråd.
När man byter slangpaket och ev. hållare m.m. till det, så skall man se till att "munstycket"/ hålet där man trär in tråden efter matarhjulet/hjulen skall ligga så nära hjulen som det kan. Ytterytan på det munstycket brukar vara konisk så man nästan kan få in det en bit mellan hjulen så avståndet där tråden kan vika ihop sig blir absolut så kort som möjligt.
En simpel snabbtäckning i all enkelhet. Om det kan vara av intresse så är cirklarna ritade runt en silverdollar :msn_laugh:.
20260227_181926.webp

M.v.h. JANKRO.

Det var en av mina ombyggen kring matningen. Original gick inte röret så nära hjulen så jag bytte det till ett tunt kopparrör.
Dock kan kopparröret ändå vara lite grovt så det trasslar i mynningen.
Funderar på att löda ihop kopparröret med gamla (för korta) matnings röret så man får rätt diameter.
Var också inne på rostig tråd på 0,6:an men 0,8:an var ny.
0,8 har snarare problemet att tråden är för styv så den hoppar av bobinen och snurrar upp sig inne i maskinen :-(

Tillbaka
Toppen