• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Högt i taket o gärna utsvävningar..sånt gillar jag.
Ja tvåhjuling känns inte så bra ... den tycker jag absolut går bort...men även trehjuling..måste man ha det? Hur ligger Bahia camping i förhållande till affärer o annat man vill besöka? Det trehjuliga fordonet tar ju en massa plats? Eller? Är det inte enklare att skippa det också?

Ja det är en bit att gå så ganska jobbigt för mej speciellt eftersom det kanske snurrar lite i huvudet märker det mest när man går och vrider man på huvudet då så kan det sluta illa.

Trehjulingen kan man fälla ihop med ett enkelt handgrepp så den tar mycket mindre plats än man kan tro, tyvärr sitter det en liten klen plåtbit som ska hålla ihop den som slutade fungera ganska fort så jag har ett kort spännband som håller ihop den, Ställer den framför passagerar stolen och sätter fast den med säkerhetsbältet. Den väger17kg så det går ganska lätt attlyfta in den. och den kan ju stå kvar hela tiden eftersom den inte stör något.

Med vässlan som jag hade till årsmötet i karlstad så får jag ställa den mellan framstolarna och den måste jag ta ut när jag ska använda sängen och det blir svårt på en parkeringsplats vid resan ned. Batteriet är billigt så jag kommer antagligen att byta men det kan jag spara till campingen. kostar en tredjedel av ett elcykelbatteri verkar vara specialgjort med ladningregulatorn/bms inbyggt. Finns bara att köpa hos tillverkaren i kina via en amerikansk webbsida.

Inte säkert att jag kommer iväg förlorar minst en vecka på sjukdomen men vågar inte riskera innan jag känner mej någorlunda säker. Får börja plocka med kläder blir att köra tvättmaskinen osv . Skulle kunna boka om en vecka framåt men kommer säkert bli dyrare de billiga hytterna tar slut och själva resan blir dyrare. Men ska undersöka saken. Frågan är sen om man man avboka utifall sen?. Själva husbilen är ju i samma skick som jag åkte från spanien inget är egentligen gjort utom nya däck fram och hjulinställning inte ens tankat sedan jag kom hem trots att jag varit till karlstad, så det är mest att lasta. Kopplade upp appen mot regulatorn och kollade allt bra startade värmaren innifrån med appen hade ju inte gått sen karlstad startade direkt inga problem rök bara en aning under en halv minut innan den blev varm.
Så inga direkta problem med bilen den kan man ju pyssla med när man bor i den, tvättade kinamattan men vet inte om jag ska ha den kvar finns en som säljer mattor på marknaden i santa pola han klipper till dom själv och kantar man kan beställa så kan man hämta veckan efter då fixar han vilket mått man vill ha.
Har en jag köpte till gamla husbilen den går att tvätta i tvättmaskin en fördel jämfört med kinamattan den har jag tvättat utom hus med borste och slang. Den blir lätt smutsig när man springer ut och in jag springer ju ut med innetofflorna ibland. och jo det kan jag göra hade jag en fru skulle det aldrig gå.

Beställde Ett nytt Batteri till trehjuligen billigt 1450kr 7,5ah 36v Skulle komma på en vecka fick ett meddelande om att det var på väg skulle ta mellan 15 och 20 dagar, jo 15 är gärsgårn. Behöver ju ha med mej det till spanien.
Man kan kanske få det eftersänt men jag vet inte vem som får hand om det i sverige.
Tror det går på flyg till holland och på lastbil hit. Trodde i min enfald att de hade lager i europa för då går det fort hit flyget gillar ju inte litium batterier. Jo fabriken ligger i kina.
Finns ju ingen här som kan ta hand om det häromkring och postnord är ju vänliga nog att skicka tillbaka det om det ligger mer än några dagar. Jag funderade på att omboka en vecka senare men det kostar en del extra eftersom jag förutspådde så är de billigaste hytterna slut, men konstigt nog är det en likadan hytt som blivit 300kr dyrare.

Fått lite gjort trots att man snubblar runt det nya skyddet mot kylan för rutorna är på plats, klippte ju det efter det gamla men skulle tagt till det lite mer, Lätt att sätta upp.
Såg ett par skruvar liggande på instrument brädan de hade vibrerat loss på väg till spanien förra året. smetade på sikaflex som skruvlåsning borde sitta bra det är panelen under ratten som misshandlats av en tidigare ägare.

Den gamla kinamattan såg inte rolig ut ganska blek blev kvar ute i solen efter tvätt. Det blev ju en tråkig skarv i golvet eftersom en kina matta är tjock.
Hade en större liggandes beg 200kr. Mätte upp utrymmet i bilen och skrev upp det på ett papper.
Var tvungen att vända på mattan eftersom där kunde man använda en tuchpenna och rita upp hur den skulle se ut.
Fick dubbelkolla hela tiden ganska svårt att spegelvända allt i huvudet eftersom jag hade bestämt vilken del som skulle ligga vid ingången och vilken del som skulle vara inåt eftersom mattan var bredare än golvet.
Jag hade i förväg köpt en sax som var ett mellanting mellan sak och tång med bra handtag.
Jo mattan är 15mm tjock det mesta är ju luggen men när man klipper så kapar man ju den också. Kapar bort trådarna i ändarna trasslar sej bara och det går bra att göra det.
Den är rejält tung så den kommer ligga stadigt, tanken är att det ska kännas mer ombonat och möjligtvis lite tystare.
Bilen går annars ganska tyst med tanke på åldern.
Det som stör mest är vibratonerna på växelspaken men femte växeln, det är ju standard fel och kommer från slitage på 5 växeln just min modell är det inte så lätt att byta växel på.
Det yttrar sej mest i att spaken vibrerar vertikalt lägger man ett finger på den så tystnar det.
Har en ide att minska ljudet, växelstången vrider sej från växellådan om man på en av skruvarna som sitter på hardyskivan som kopplar ihop stången med lådan och sätter en liten arm ut från den så borde ju vibrationerna motas lite och frekvensen ändras för nu verkar det som resonans.
Helst skulle det vara en liten vikt i änden. Hade ju en vikt på spaken men den fick jag ta bort när det var backigt i tyskland eftersom växeln hoppade ett par gånger.
En vertikal arm kommer ju inte påverka växlingen och man sätter den så den är vertikal när femte växeln är i och det kommer den att vara på 1 och 3 också och på 2 och 4 kommer den att hjälpa till att hålla ner växeln i läge så det ska inte påverka växlingen. Tar ju ingen tid att sätta dit, bara jag hittar något bland skrotet hemma.

Tror nästan att rvs ökade vibrationerna eftersom friktionen i lådan minskade, det känner man direkt när man växlar allt går så lätt numera. Och det är mycket tydliga klickljud när man växlar.

Köpte ett par canvas väskor från dollarstore med blixtlås det står toys på dom och är avsedda för mindre barn att ha leksakerna i. Kommer att ha under kläderna där bra med ordning och reda . Sen hittade jag en något större förvaring på lidl
för byxor tröjor. Ryms inte mycket i garderoben så där har man bara kläderna man använder dagligen.
2 veckor kvar innan avfärd hälsan förbättras långsamt men säkert.
Förutom att packa allt är det inte så mycket kvar att göra har tagit in solskyddet ena fästet är trasigt sen tidigare ägare. Får borra och skruva.
Ska fylla på en omgång rvs och ta en tur justera däckstrycket fram 3,6 och bak 4,2 Man tror ju att gummiverkstaden ska fylla rätt tryck men det har ingen gjort tidigare. OK har en digital så den borde vara bra, sen ska jag tanka rätt bensin 98 E5, har inte ändrat munstycken på förgasaren än. På vägen ned kan jag nog hitta 95 E5. Kör ungefär 50mil mellan tankningar måste ju ha en ordentlig reserv alltid Jo tvätta rutan med sprit och behandla den också så här års brukar det regna mycket på väg ner
Skulle vilja modifiera stolsfästet så jag kan skjuta bak den längre gjorde ett försök förra sommaren skar bort lite saker men när jag monterade var det nästan likadant. Det är ju sånt man kan pyssla med på campingen kanske behövs lite verkstad finns ju en dålig på Bahia har lånat stege och verktyg där tidigare. De är alltid vänliga och hjälpsamma.
Kanske hjälper om jag går ner lite i vikt!
Lite mycket öl gjorde det svårt men nu dricker jag inte det men då blir jag hungrig istället. Räknade på det fanns ju normal calorierna för mej på google sen räknade jag på öl och det var en stor del som kom därifrån sitter man stilla så blir det problem.
Ett annat problem som man inte pratar om så mycket är att öl påverkar hormonbalansen sant eller inte vet jag inte. Men en iaktagelse är att män och kvinnor tenderar att se lika ut vad gäller kroppsformen.

1762473786040.webp

Senast ändrad:
Idag löste jag ett problem till avloppet behöver ha en pip med slanganslutning eftersom när man ligger still länge så drar man en slang från avloppet i bilen till avloppet på tomten, så har man inget problem med att flytta bilen.
Man har ju även vatten från en kran så enkelt att fylla på, enda problemet är att man måste slå på värmaren som går på gas så man får varmvatten.
Fick krypa under bilen 2ggr först för att se att det jag hade inte var rätt storlek. Som tur är har jag en väldigt trevlig och kunnig man som vet allt om rör och gängor, så det löste sej billigt också.

Köpte ett plattjärn som jag skruvade fast på Hardyskivan såg att det jag köpt på autodoc inte var rätt del. Har inte monterat någon vikt men det finns flera hål att skruva fast den i så man får testa lite, hittar jag min stora magnet så kan jag sätta den på plåten som en balansvikt blir intressant att se om min teori stämmer om vibrationerna. Nu försöker jag bota problemet vid källan istället för en bra bit därifrån vid spaken.
Mattan är klar och hoprullad vill ju inte smutsa ner den när man springer fram och tillbaka för att packa.
Tog in ryggdynan som sällan blev använd ska jag användas när man sitter i sängen, var ju skillnad när man fick hålla på med ganska mycket jobb med dynor och skivor för att bädda varje kväll. Sparade lite plats i bilen.

Beställde en väderstation med förgskärm som gick med usb 5v vilket gör att skärmen kan vara ständigt på som hemma. Yttre givare som klarar 60 m avstånd man kan ju sätta den någon annanstans än på husbilen.
Fick tips av HasseK om en elektronisk grej att sätta i nyckel ringen så man inte tappar bort nycklarna och omvänt mobilen.
Den heter chipolo och han har testat den, skulle behöva två egentligen.
Köpte ett par tofflor för innebruk och ute i närområdet de jag har är tre år gamla och andra paret men väldigt bra de gamla räckte väldigt länge Sorel heter de och amazon är ju billigast om man vet storleken.
Skulle behöva byta ut gardinerna. Har tagit bort de gamla som jag skaffade lite i hast, sånt känns som svårt att hitta i spanien.
Får ta ett varv på beg affären de har mycket nu allt går i tomterött.
Jag har slutat tro på tomten sånt larv är för kvinnor och barn. Jysk är nästan det enda som finns. Jo fint tyg har jag men det ska sys också. Min maskin och jag kommer inte överens, men det kan bero på dålig tråd och dåliga nålar där ögat som tråden löper i kan vara dåligt gjord så den klipper av tråden. Jag gillar att sy med björntråd.
Så nära inpå får jag prioritera.
Skulle vilja ta med min drönare men när det gäller Bahia är varenda wifi kanal knökfull, så farligt att flyga i närheten, sen är det ju lite drönarhysteri just nu. Flygförbudszonen mot flygplatsen i Alicante börjar strax utanför campingen. Har en liten elseglare men jag avstår nog. Ska ta med min metallsökare den är väldigt enkel köpte den för ca 40år sedan men kan vara lite roligt och se om det finns något problemet är att man vintertid kör med traktor och krattar badstränderna och metall är ju tungt. Barnen tyckte det var roligt och de hittade ju mynt till godis i sanden.
Annars är nästa viktiga punkt att sätta dit skärmen till backkameran i radio uttaget.

Ja du går från klarhet till klarhet... De där med vibrationerna i växelspaken löste jag med att stoppa in en tvättsvamp mellan stången och chassit. Ovanför hardyskivan. Först testade jag med ett gummiband som spände stången lite åt sidan. Men tvättsvampen längs med stången trycker inte nämnvärt på grejorna men den dämpar vibrationerna. Har du slutat att tro på tomten!!! De var de värsta, roligt med din iakttagelse om kroppsformer på män o kvinnor, ja de kan va ölen... Kul läsning men det blir lite tjatigt när du kopierar in samma avsnitt 2ggr..

Värmde upp husbilen idag, sen lossade jag oljepåfyllningen vilket brukar vara svårt när man inte kan knepet, jag använder en platt mejsel som jag bänder upp det med ska man dra kan man skada något. Blandade till rvs och hällde i startade motorn klev in och väntade den var lite halvvarm.
Efter några minuter så förändrades tonen på ljudet blev lite lägre dovare, kan vara att den blev varmare men har upplevt det på flera bilar som jag gjort samma med.
Hade ju behandlat den här tidigare men inte en hel behandling och den har ju gått 800mil sen dess.
En äldre motor är ju mer sliten och man kan behöva komplettera behandlingen.
Körde till ok har en digital luftrycksmätare som verkar fungera bra, de 3,3 bar som jag sa till gummiverkstaden var 3,1 i bägge hjulen. Så deras mätare är inte kalibrerad var likadant med bakhjulen saknade 0,2 bar.
Hade tänkt pumpa i 4,2 men den orkade bara 3,9 normalt brukar kompressorn starta och det gjorde den inte gissar på att man glömt slå på den kanske extrafolk som jobbar lördag.
Får fylla upp senare nu går den ju tom.
Körde till Biltema och handlade deras vindrutebehandling, har kvar lite av den gamla men såg en test på den här och den var ju helt överlägsen när det gäller hållbarhet.
Har skaffat rödsprit som jag ska tvätta med efter vatten tvätt sen blir det en ordentlig behandling brukar regna en hel del på vägen ner tyskland, luxemburg och en del i frankrike men då är det ljusare ute rimlig trafik på betalvägen så inte så jobbigt.
Köpte lite siktförbättring till spolarvätskan och faktiskt blev det betydligt renare!
Hittade en liten hylla i plast för lite grejor och ett glas , den kommer bli moddad och sitta på en liten befintlig avställningsplats vid sängen så man kan lägga mobilen läsglasögon där utan risk att de hamnar på golvet.

Lagade fästet till solskyddet. Det sitter två plastpinnar in i skyddet och de sitter i ett stycke med ett fäste som man skruvar in i taket.
Jo en plastpinne var av jäms med lyckade borra 2mm hål i fästet och plastpinnen.
Hade tänkt skruva ihop det men skrotade borret istället limmade in det och kapade det som stack ut.
Ser stadigt ut och lär hålla det fungerade ju med bara ett fäste utan stöd, jag är ju försiktig, men orsaken är ju att plasten är gammal högra solskyddsfästet är lite dåligt också men det använder jag bara när jag sätter upp gardinen för natten.
Tankade 98 E5 idag 17,06 circle K var dyrare på ok. De två mackar som har det i Finspång ok har ju preem den andra vet jag inte. Nästan 1,50 dyrare än 95 men den lär ju kompensera med lägre förbrukning.

Första gången jag tankade sedan mars.
Det var i södra skåne på väg hem åkte ju via rostock -trelleborg. Drygt att köra den vägen men hade ju besökt Anne och Klas som gav mej en ny gasflaska och hjälpte mej med att koppla in den som det ska göras, någon tidigare ägare hade gjort ett dåligt jobb som kunde slutat i katastrof, jag har skrivit det förut men värt att påminna om och tacka Klas inte bara för flaskan utan för jobbet som räddade mej från läckande gas och förtida kremering.

Fixade kylboxen igår den startade inte en snabb mätning plusledaren i sladden avbrot sitter en bilsäkring modell Ä där.
Den var så oxiderad så jag kunde inte ens mäta kontakt, bytte efter en del bsvär med borttappade delar som återfanns den startade och blev kall på några minuter.
Den ska tvättas invändigt med klorin i badrummet. Passar perfekt mellan stolarna, får se om jag kan kliva över den.
Det jag är besviken på är att jag inte kunde öppna avloppsventilen elektriskt det är kontakt och det knäpper ska växla plus minus och se om solenoiden drar bättre. Annars får jag montera något mekaniskt, tanken måste vara helt full nu eftersom jag har spolat vatten i avloppet ska ju tömma tanken finns en sån kran men allt är ju lite svåråtkomligt.
Jag dricker inte vattnet direkt från tanken ! Har en liten batteridriven kran med slang den kan jag stoppa ned i en dunk och få färskt vatten. Men går ju köpa flaskor också.

Testar blodtrycket regelbundet ganska normalt för min ålder och utan medicin lite låg puls enligt klockan när jag sover 44. Kristallsjukan har nästan helt försvunnit nu tänker jag knappt på den men ibland får jag en varning och stannar upp och är försiktig. Husbilen står placerad så jag blockerar toyotan lite jobbigt att parkera om och då börjar grannarna att köra och störa mina övningar, kommer använda husbilen att köra med när jag ska handla tror det är bra att köra med den då blir jag van igen och man ser om det är några fel.
Många som ställer in sina bilar har ju en massa problem när de ska ut på vägen igen och har man en bokad resa kan även enkla fel bli stressiga.
Den gick väldigt bra att köra allt fungerade den gick rakt fram och kändes stadigare än toyotan som har elektrisk servostyrning som ger noll vägkänsla och tar bort körglädjen.
Hjulen var bra balanserade och farthållaren fungerade har läst bruksanvisningen flera gånger. Jo den kunde vara bekvämare och stolen känns inte bra först men faktiskt ger den i längden bra stöd för ryggen.

Halvljuset är inget att skryta med men man sitter ju högt så man ser någorlunda bra. Jag kommer undvika att köra i mörker och det blir ju fort ljusare när man kör söderut kommer ju till göteborg på em de släpper ombord redan kl 16 flera timmar innan färjan går och när jag kör av färjan i kiel är ju kl säkert 9,30 och det är ljust ute. kör 36mil blir nog greven igen trevligt där med en snitzel och man sitter ju i en glasveranda med en eldstad i glas i mitten där brukar det brinna en stor eld. Ofta sitter det folk där som man kan prata med mest tyskar som kör en bit i tyskland kommer ju dit på lördag em är det tänkt.
Inget är hugget i sten kan bli tvingad att omboka om jag inte hinner få mitt elcykel batteri.

Att kunna köra runt lite i städer och göra upptäcksfärder är viktigt, jag kommer ju fram överallt där jag inte vågar köra med vesslan. Man kan ju stanna och sitta kvar när man vill titta på något man behöver inte parkera och kliva av och ställa den på stödet. Skyltfönstershopping är ju effektivt.
Tänker ladda det batteriet jag har nu och det väger 1,9kg och drar jag en kabel till ladduttaget borde det fylla på lite ström när jag stannar det går inte att köra samtidigt man laddar.
Ett nytt batteri lär ju ha bättre räckvidd sen gäller det att pumpa däcken ordentligt så det rullar lätt.

Ja du går från klarhet till klarhet... De där med vibrationerna i växelspaken löste jag med att stoppa in en tvättsvamp mellan stången och chassit. Ovanför hardyskivan. Först testade jag med ett gummiband som spände stången lite åt sidan. Men tvättsvampen längs med stången trycker inte nämnvärt på grejorna men den dämpar vibrationerna. Har du slutat att tro på tomten!!! De var de värsta, roligt med din iakttagelse om kroppsformer på män o kvinnor, ja de kan va ölen... Kul läsning men det blir lite tjatigt när du kopierar in samma avsnitt 2ggr..
Jag ska testa med en svamp eller kanske enklare med en bit rörisolering i skum i min bil går ju stången i en liten ränna i karossen, kanske ska smörja den lite har en spray torrsmörjning. När jag körde tre mil till Norrköping var det tyst när jag körde hem lät det jättemycket. Det är väl som Jankro skriver att det beror hur läget blir när man lägger i växeln. Kunde man byta växeln till rimligt pris hade jag gjort det men storjobb på min bil den är trängre i framänden.

Grattis Bengt, du har fått många läsare, en del till och med har synpunkter på dispositionen i din text. Men kör på i din personliga stil, tråkigt att läsa när man håller sig till uppgjorda mallar. Alla stora författare har sina belackare ju..;)

Problemet med avloppsventilen låter inte bra, om den krånglar i stängt läge så funkar ju inte den manuella kranen heller...bättre att ha den manuella och förlänga handtaget så du når den lättare. Eller du tänkte kanske kunna öppna den i farten om nån ligger för nära he he.
Ja rörisolering låter bra, insmort med fett så stången glider lätt. En skramlande växelspak förtar njutningen av körningen.

Är ju inget tvång att läsa mina inlägg, klarar man inte att läsa allt på en gång eller tycker det blir rörigt i huvudet med flera ämnen kan man ju dela upp det eller kanske hoppa över inlägget totalt.
Det är i varje fall inget mot vad det är i huvudet ibland.
Jag skriver delvis för mej själv för att jag inte ska glömma något av planeringen och delvis för såna som själva vill köra iväg med en gammal bil.
Jag har inget anspråk på att vara duktig på något sätt att skriva det blir som det blir och den som läser får ta det för vad det är.
Så duktig som Tommy Dyner blir jag aldrig men han kunde mer än de flesta läst, kommer ihåg en novell om hans liv otroligt bra fick den privat.

Du har helt rätt som använder husbilen till vardags. Då vet du ev problem före långresan.
Det är ett evigt skruvande och fixande på husbilar och husvagnar. Det är alltid något som går sönder på varje resa.
Jag har med plastduk, silvertejp och buntband bl.a
Trevlig resa och lycka till.

Ventilen har sysselsatt mej växlat kablarna men det droppar när den är öppen drar 0,46 A så jag har lämnat den på.
Den gamla ventilen av plast var ju totalt igensatt av smuts från förre ägaren själva har jag bara spolat ner vatten.
Kan kanske vara så att det är fullt med smuts i tanken och så fort jag öppnade så täpptes ventilen igen eftersom det är en ganska smal passage just där den öppnar.
Får öppna före ventilen och då lär det bli drag under galoscherna När 30 liter smutsigt vatten ska ut precis där jag ligger.
Vid närmare eftertanke är det kanske bäst att klippa slangen från tanken till ventilen och kasta sej undan. Får backspola ventilen.
Satt ju hemma och testade den och såg att den fungerade innan jag monterade och då var tanken tom det är den inte nu det har läckt från den som det gör när den är överfull.
När jag tänker efter så lutade bilen så tankens avrinning kom på den högsta punkten så det fanns säkert flera liter kvar med sånt som tidigare ägare som kanske var van att bo i hyreshus spolat ner.
Försökte fixa oljudet som Vittåker skrev men det ser annorlunda ut på den här bilen hytten ser lika ut men chassiet är olika är ju i grunden en plåtis. Möjligtvis att jag kan få dit en svamp inne i bilen Jag har köpt en det är turtle champo i den får väll tvätta ur den kan ju limma den mot torpeden på insidan. Vanligt skumgummi har jag från en madrass annars, sen har jag en bit tempur förmodligen ännu bättre den trycker inte hårt men den lär dämpa vibrationer bra med sina unika egenskaper.

Har ju 2st originaltempur kuddar som ska med i husbilen och ligger på en sån madrass. Med heltäckande kinamatta blir det lyxigt.
Monterade solskyddet blev bra, inget vidare om man fått det i handen när man skulle fälla ned det, är lite jobbigt ibland man kör ju söderut eller lite sydväst faktiskt och solen står ju ganska lågt och besvärligt ibland. Sist hade jag glömt solglasögon fast jag har en massa men köpte på en mack på betalvägen. Det underliga är att de jag tyckte var bäst var inte den färgen jag alltid brukar köpa orange eller snarlika färg nu blev det ett par som går åt det blågrå hållet.

Jag har ju bytt linser hade ju starr och tog ett öga i taget när jag hade bytt den första såg jag att på andra ögat såg det gulaktigt ut det var gråstarren som gjorde det. Så nu har jag ett antal som jag inte vill använda rayban 1400kr använder jag ibland mest för att de vindskyddar när jag kör vessla.
Behandlade vindrutan och sidorutorna och yttre backspeglar med biltemas medel får se hur det fungerar men enligt testen var det riktigt bra och en seriös test var det.
Tvättade först med fönsterputs från biltema sen sprutade jag rödsprit på och torkade av med en ny trasa därefter själva medlet som man sprutar på med pumpen som sitter på flaskan, strök ut det med en trasa och efter torkning polerade jag.
Hade glömt att ett lås till ett litet skåp hade gått sönder.
Följde med lite grejor i en påse som jag hoppas kunna använda ett lås och lite annat. Finns nog att köpa på en väsorterad campingaffär annars. Ska inte beställa mer från webben som kanske kommer sent.
Verkar faktiskt som om det redan börjar ta längre tid med beställningar eller så är det trumpens lek med skatter som ställer till det. Jag gillar inte julafton och helgerna nu när jag inte har någon nytta av det, det blir bara sämre service och skulle man bli sjuk så är det överfullt på sjukhuset.

Varit ute i mörkret kröp under bilen kopplade bort minuspolen, vill inte ha plus kabeln hängandes i luften. Droppandet slutade det innebar att ventilen fungerade men att det var täppt i den. Klippte av slangen fick ta ett omtag så jag blev blöt om handen det var det enda.
Det forsade ut vatten som var lite brunaktigt luktade inget vidare, det var enda sen spanien eftersom det rann så dåligt gav jag upp efter 25 minuter. Finns en del som undrar var det tog vägen? jo rakt över återvändsgatan ner till ett avlopp ett par meter bort liten bil liten tank gissar på 30 l.
Ska dra ut en slang från huset spola ut ventilen baklänges ta bort slangarna och sätta dit en ny köpte fel slang sist men har hittat en sån slang det ska vara följde med husbilen verkar vara till avloppet från tvättstället alla såna slangar är bytta så ganska enkelt att sätta dit och blir bättre.
Bara ett problem skruva fast en slangklämma med en hand!
Sätter dit ett kraftigt buntband blir bra. Det är bara 35cm slang.
Går långsamt framåt var mycket mer att göra än jag tänkt mej, satt och tittade på tv det var en plåtis där med ett kök i dörr öppningen på skjutdörren fundrade på att där går det att ha en liten bänk med en micro vilket jag har i källaren.
Ska mäta på micron som är i skick som ny och i husbilen, ser det vettigt ut så ska jag se om det går att hitta något på bra begagnat som passar. Det är ju ett utrymme där det var en sophink förut, hade tänkt ha kylboxen där men den passar mellan stolarna.

Allt börjar falla på plats, när det är en bil som man kan göra om så den passar en själv mår man bra och har något bra att tänka på Man blir lite piggare och ser att det kan bli en bra resa.
Alternativet att sitta inne i huset och titta på tv är inte bra varken för kroppen eller psyket. Mår fortsatt bra och blodtrycket bra också, tål tydligen inte Losartan det verkar vara något knepigt som händer hade ju tryck på 180 och nu utan medicin
120 -140 /70-80. Det är hopp om livet Jag har ju egentligen inga allvarliga sjukdomar, kan ju klara mej i husbilen även om kristallsjukan slår till. Trehjulingen går nog att köra även om man inte är helt bra. Det som är underligt är att jag har varit under bilen ett antal gånger och kommer både ner och upp utan större problem i somras var det på gränsen av vad jag kunde göra.

Nu har jag ägnat dagen åt skramlet i växelspaken limmat skumgummi på flera ställen utan resultat monterade en vikt inget har hjälpt jo vikten en aning. Känns som det är dags att ge upp :swoon:.

Tittade på bord att ställa micron på.
Har ju faktiskt en pall som som är 38cm i kubik Ikea micron jag använder hemma är ju whirlpools hörn micro samma hade jag i gamla husbilen köpte beg 50kr som reserv. Den här köpte jag ny efter att jag separerat 2006 så den fungerar bra den är 38 x 33cm så den får plats, det är ju två sidor på den Och skruvar jag fast den i garderoben så blir det ju 3 väggar och jag kan ha en lös korg av något slag för att förvara saker vilket är behövligt finns ju ingen yttre förvaring allt måste förvaras inne om det inte ska upp på taket där finns det plats för en gummikanot jag råkar ha.
Men ganska meningslöst i medelhavet finns ju inga öar eller skärgård och ganska farligt med strömmar och vind om man ger sig ut. Jo det finns ju enstaka ställen som en liten flod i inlandet som har en varm källa men varm är nog "varmt" för turister och inte mitt i vintern.
Det är nog så att man släpar med sej saker som man inte använder, Jo jag skulle faktiskt kunna frakta min trehjuling på taket i en väska med ett spännband om det var nödvändigt vilket det inte är. Ska gå ut och se om jag kan få dit ett nytt lås på luckan.

Nu har jag ägnat dagen åt skramlet i växelspaken limmat skumgummi på flera ställen utan resultat monterade en vikt inget har hjälpt jo vikten en aning. Känns som det är dags att ge upp :swoon:.

Tittade på bord att ställa micron på.
Har ju faktiskt en pall som som är 38cm i kubik Ikea micron jag använder hemma är ju whirlpools hörn micro samma hade jag i gamla husbilen köpte beg 50kr som reserv. Den här köpte jag ny efter att jag separerat 2006 så den fungerar bra den är 38 x 33cm så den får plats, det är ju två sidor på den Och skruvar jag fast den i garderoben så blir det ju 3 väggar och jag kan ha en lös korg av något slag för att förvara saker vilket är behövligt finns ju ingen yttre förvaring allt måste förvaras inne om det inte ska upp på taket där finns det plats för en gummikanot jag råkar ha.
Men ganska meningslöst i medelhavet finns ju inga öar eller skärgård och ganska farligt med strömmar och vind om man ger sig ut. Jo det finns ju enstaka ställen som en liten flod i inlandet som har en varm källa men varm är nog "varmt" för turister och inte mitt i vintern.
Det är nog så att man släpar med sej saker som man inte använder, Jo jag skulle faktiskt kunna frakta min trehjuling på taket i en väska med ett spännband om det var nödvändigt vilket det inte är. Ska gå ut och se om jag kan få dit ett nytt lås på luckan.
O-ringen på tappen från växellådan kanske behöver bytas. Du bytte den på din förra bil vad jag kommer ihåg. Det sitter en kulled innanför plastkåporna på växelspaken. Det finns ytterligare en led innanför plastkåporna. Testa att smörja dom, jag använde fett på min bil. Har du tur så hjälper det. Bulten vid axeltappen kan glappa, du behöver kanske byta ut den.

Ja oringen är slut det märker man om man känner på axeln i sidled , men den går ner ganska fort den är nog mest till för att förhindra att smuts kommer ned i lådan jag har en smörjnippel där. Kulleden har jag haft bort det satt ett par bunt band omkring den men hjälpte inget.
Har tittat på den bulten och den verkar bra.

Satt dit ett lås till en lucka gick bra men tog tid eftersom det var till en dörr egentligen.
Var ute och måttade med pallen och det stämmer ganska bra tog bort en golvlist som man satt dit när man la klickgolvet.
Sparade över 1 cm och vilket är viktigt pallen kommer att ligga dikt mot garderoben så jag kan dra ett par skruvar igenom så inget flyttar på sej när jag kör.
Hade en tanke att sätta upp en hylla men micron väger runt 11kg så det är lite riskabelt pallen har ju ett utrymme under där jag kan ha någon slags låda som förvaring som går lätt att dra ut.
I morgon ska jag till bra begagnat har de någon mer lämplig möbel så ska jag köpa den men kan nog bli svårt eftersom utrymmet är begränsat.
Har gått igenom Ikeas sortiment det som fanns som var bra var utgående och fanns inte i linköping.
Så begagnat är en bra lösning finns i Norrköping en hel del men man kan inte lägga för mycket tid på det.
Viktigast att det fungerar. Men kommer att köpa en sprayburk och måla så den passar in. Har en bit av en skiva att jämföra med minnet för färger är bedrägligt.
Brukar ha ett bord som står i dörröppningen det har samma bredd och längden 46 cm så av dörröppningen försvinner det 84 cm .
Tidigare har jag enkelt kunnat skjuta undan bordet men nu får jag kanske vrida lite på det men det väger inget om det är tomt så inga problem egentligen.
Det känns verkligen bra att ha en mikro när man står på el finns mera färdigmat numera även i spanien och drar jag på kylboxen så kan jag ha både glass och fryst mat i den.
Blir lite mer som hemma så man inte ständigt behöver handla mat varje dag.
Nu har jag ju mina tv glasögon så att jag njuta av en riktigt stor bild många gånger bättre än den lilla 22" som de flesta har och som sitter uppe på väggen så man får nackspärr.
Jo det går bra att sitta ute också har tittat när det varit soligt.
Ja allt ordnar sej säkert till det bästa verkar så!
Jag har kört runt en del idag så tanken har kunna bli tömd på det allra sista, ska ta bort slangstumparna och spola igenom tanken, hade tänk fylla den vanliga tanken och spola den vägen men det hade tagit tid finns en anslutning för en slang om det är fullt.
Fungerar det så kan jag spola igenom den ordentligt innan jag sätter ihop allt.
Skönt när man kan bocka av saker på listan. Egentligen inte så mycket kvar tvättar och kört diskmaskinen 5 ggr. Allt jag hade stod i köket inget i skåpet.
Så jobb finns det överallt. Om det kunde torka upp skulle jag köra ett varv med gräsklipparen denna varma höst.

Har monterat Backkameran där radion satt, den kommer ju från en stor backspegel som gjorde det svårt att se när solen sken.
Sen var ju spegeln blåtonad och underlig så den såg man inte mycket i.
Bakfönstret sitter ju i en dörr så man ser inte mycket genom den men man vill ju kunna se det som finns att se.
Jo det fungerar men.... men..
Det verkar som den kolliderar med surfplattan vilket jag inte testat fast det går att Fixa med skruvar och jag kan i värsta fall flytta upp surfplattan den sitter ju med magneter som drar i tre brickor som är limmade på plattan kan ju sätta dit tre brickor till med lim.
Köpte en förvaringslåda i något styvt material som passar att stå under micron följde med två mindre som jag kan använda i skåpen. Kan kanske ha lite ordning som omväxling har flera gånger kört iväg med diverse påsar inslängda. Värsta var med gamla husbilen där hela golvet var fullt med påsar så jag kunde inte lägga mej i sängen.
Nu ska jag vara färdig innan jag ska åka!!
Handlade en sprayfärg i liknande färg som luckorna på skåpen vilket jag ska måla min pall med tvättade med rödsprit. Den är matt som den ska vara men det är en grundfärg så den ska alltså sitta fast får man hoppas.
Kan ju inte hålls inne med sånt så det får bli verandan ute jag har ju en källare också.
Jag skjuter på jobbet under bilen inte så lockande att krypa dit duggregn hela dagen blir bättre i morgon då ska det regna på riktigt.
Stod på en parkering och körde med pumpen spolar vatten ner i tanken och sen kör jag en bit så det får rinna ut utifall det finns skräp som ligger. Sånt där går ju att fixa på en camping som har vatten och avlopp.
En annan sak jag skjuter på är Portapottin den står ute på gräsmattan ska tömmas inte mycket i den men den behöver rengöras också och sånt är svårt hemma använder jag klorin.
Den är annars väldigt bra med elektrisk spolning, men för att det ska bli ordentligt rent så ska man nog ha de olikfärgade vätskorna på respektive ställe. Köpte den på nätet sparade över 1000kr de sålde ut och det är nog marknadens bästa med rejäl sitthöjd som hemma.
Bara det att det är ganska trångt på min toalett, ja normalt går jag ju på campingens toalett men ibland är det inte tillgång till toalett. Saknar kassett toan i min gamla husbil den fungerade bra. Jag har en liten hopfällbar kärra och den behöver man nästan använda för det blir tungt att frakta för en gammal man.
Nog med skitsnack!
Växelspaken - envis som jag är så jobbar jag vidare.
Ska förlänga den armen som jag satte vikter på vid växellådan det fanns ju två likadana plåtbitar och med två skruvar och muttrar kan jag förlänga armen.
Enligt vetenskapen ska ju krafterna öka med kvadraten på längden av hävstången så jag flyttar ut vikterna så kommer det nästan bli en fyrdubbel påverkan på vibrationerna.
Verkar som jag via slitsen där spolarspaken går ned kan få in en bit tempur skumgummi i bälgen utan att skruva sönder.
Jag har ett antal magneter platta rektangulära som är väldigt tunna och blir väldigt kraftiga staplade tänkte sätta fast dem på växelspaken på lämpligt ställe.
Har även ett tiotal runda magneter 10mm med skruvhål de kan man trä upp på en skruv.
De stöter bort varandra vid 3cm avstånd vid 2cm trycker det ganska hårt.
När man kör och lägger fingret på spaken så blir det tyst hänger man en keps på spaken så blir det nästan tyst.
Kan jag rigga upp det hela så att vid femmans växel finns det en skruv med magneter mittför spaken som går att justera så att kraften trycker lagom mycket så att det blir tyst man kan ju vrida på spaken så trycket verkar lite olika. Vikten av det hela är försumbar och enkelt att minska kraften i steg med färre magneter eller olika avstånd.
Man kan ju testa med en kopparplåt också när en magnet rör sig i förhållande till koppar induceras strömmar som kortslutes och ger upphov till ett motstånd i magneten. Men lite svårt att få till i praktiken. Jag testar med en sak i taget.
Och att hänga en keps eller liknande bättre avpassat på spaken fungerar ju också enligt Toyota som har en påse som hänger i spaken.
Jag förordar ju en teknisk lösning som man inte behöver ägna sej åt när man kör, trafiken kräver ganska mycket.
Man måste ju ofta tänka åt andra.
En sak som jag lagt märke till när det gäller hälsan är att jag blivit lite klumpigare och det beror säkert på Kristallsjukans inverkan.
Går säkert bort över tid, blir ju långsamt bättre undan för undan kan stå upp och blunda nu viktigt när man duschar.
Verkar som det går lättare att komma tillbaka nu efter tredje gången, kanske kroppen fixar det lättare, värst var det första gången.
I husbilen kan det nog vara lättare och klara sej om man har mat inne så man slipper gå ut.
Man kan ju hålla sej i väggarna och handtag man behöver inte gå en meter utan stöd.
Tryggheten att veta att man klarar sej är mycket värd, men den stora frågan om det är en stroke eller inte vet man ju inte.
Jag känner i och för sej inte till någon som fått stroke i släkten så förmodligen inget vanligt ärftligt som en del har.

Tillbaka
Toppen