• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kyler dåligt på gasol

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Hejsan,har läst massor av trådar i ämnet.
På 230V får jag c:a 2 + grader i kylen och -20 i frysen,men kyler dåligt på gasol.Senast efter en natt med 13 grader utomhus så var det c:a 13+ i kylen.
Har sotat skorsten+brännare,monterat 2st.120mm fläktar med termostat,provat olika effektlägen utan resultat.
Eftersom det blir riktigt kallt med 230V så känns det "systemet"funkar.
Bifogar bild på lågan om den ser ok ut.
Är alltid noga med att stå i våg,skåpet är Dometic RMD 8505
MVH Peter

Bilagor

• 20250806_133646.jpg
    20250806_133646.jpg
    960,5 KB · Visningar: 266
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det där är bra Tompan, så jäkla vaket! Det har jag missat. Var så impad över lågans intensitet och färg! Det är mycket riktigt viktigt att lågan träffar mitt i röret! Men det borde vara fullt möjligt att förskjuta antingen brännaren eller röret den knappa centimeter det handlar om. Begränsa inte lågan!
Oj. Tackar tackar

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu kan du jämföra :)
Nu kan det skilja på bildernas perspektiv, men jag upplever att Magnus låga träffar röret mer centralt. Peter har en större yta till höger, där inte lågan jobbar. Kan också har något mer värmeläckage till vänster. Eftersom Peter frys funkar men kylen inte bli tillräckligt kall, kan det vara förklaringen. Kan man rucka brännaren några millimeter till höger för att testa?

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Nu kan det skilja på bildernas perspektiv, men jag upplever att Magnus låga träffar röret mer centralt. Peter har en större yta till höger, där inte lågan jobbar. Kan också har något mer värmeläckage till vänster. Eftersom Peter frys funkar men kylen inte bli tillräckligt kall, kan det vara förklaringen. Kan man rucka brännaren några millimeter till höger för att testa?
Den är helt fixerad i sitt läge,då måste man modifiera en hel del.
Väntar tills kylpastan är på plats.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Har du testat att ta bort luckorna på utsidan av bilen. Jag vet att du har monterat fläktar.
Med gasdrift blir kondensorn varmare än med el. På något sätt måste den den kylas ner mer. Det finns olika lösningar för det. Kondensorn får inte heller kylas ner för mycket.
Grundkonstruktionen är gjord för konvektion, stigande varmluft.

Testa att köra skåpet med luckorna borttagna och med fläktarna avstängda.
Myggnäten i luckor minskar arean för luftflödet en hel del.

Det bör inte vara ett stort avstånd mellan baksidan av kylskåpet och ytterväggen.
Då minskar konvektionen samt att den mesta luften går för nära väggen och missar konvektorn. Det kan även vara en del saker som täpper för luftflödet, tex ventilations/ värme slangar mm bakom skåpet som hindrar den uppstigande luften.

Om det är brännaren det handlar om går det kanske att justera skorstenen i sidled.
Det har skrivits om spiralen i skorstenen har du koll på den.

Lägg gärna in lite bilder på hur det ser ut bakom kylskåpet.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hej
Kanske inte lösningen på ditt problem men när Du rensade röret (som lågan går upp i) hur högt upp rensades den ?
Sedan jag rensade röret ca 60-65 cm upp just där det böjer av så blev det klart bättre effekt vid gasdrift, det visade sig att det hade samlats mycket sot just vid böjen så mycket att det troligtvis har hindrat endel av värmen från lågan.

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Hej
Kanske inte lösningen på ditt problem men när Du rensade röret (som lågan går upp i) hur högt upp rensades den ?
Sedan jag rensade röret ca 60-65 cm upp just där det böjer av så blev det klart bättre effekt vid gasdrift, det visade sig att det hade samlats mycket sot just vid böjen så mycket att det troligtvis har hindrat endel av värmen från lågan.
Hejsan,jag körde igenom hela röret och det var obetydligt med sot.
Förra ägaren körde bara på 230V.

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Har du testat att ta bort luckorna på utsidan av bilen. Jag vet att du har monterat fläktar.
Med gasdrift blir kondensorn varmare än med el. På något sätt måste den den kylas ner mer. Det finns olika lösningar för det. Kondensorn får inte heller kylas ner för mycket.
Grundkonstruktionen är gjord för konvektion, stigande varmluft.

Testa att köra skåpet med luckorna borttagna och med fläktarna avstängda.
Myggnäten i luckor minskar arean för luftflödet en hel del.

Det bör inte vara ett stort avstånd mellan baksidan av kylskåpet och ytterväggen.
Då minskar konvektionen samt att den mesta luften går för nära väggen och missar konvektorn. Det kan även vara en del saker som täpper för luftflödet, tex ventilations/ värme slangar mm bakom skåpet som hindrar den uppstigande luften.

Om det är brännaren det handlar om går det kanske att justera skorstenen i sidled.
Det har skrivits om spiralen i skorstenen har du koll på den.

Lägg gärna in lite bilder på hur det ser ut bakom kylskåpet.
Bakom skåpet så ser det rent och fint ut,alla kablar sitter undertill och det sitter en "distansplåt"original som ska leda luften rätt.
Inne i verkstan har jag kört både med och utan luckor,fläktarna både på och av.Märker ingen skillnad,jag avvaktar tills jag får kylpastan och se vad det ger.
Brännaren går inte att justera.

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Nu har jag bytt ut kylpastan i både kyl och frys.Det var löjligt lite pasta original.
Smetade på ordentligt runt rörets radie och på kylflänsarna.
Så nu är det bara att vänta någon timme på resultat,återkommer.:msn_clock:

Bilagor

• 20250814_072915.jpg
    20250814_072915.jpg
    4,5 MB · Visningar: 80
  • 20250814_072921.jpg
    20250814_072921.jpg
    5,4 MB · Visningar: 75
  • 20250814_074018.jpg
    20250814_074018.jpg
    4,6 MB · Visningar: 76
  • 20250814_074024.jpg
    20250814_074024.jpg
    5,2 MB · Visningar: 79
  • 20250814_080925.jpg
    20250814_080925.jpg
    1,7 MB · Visningar: 81

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Det är inte så enkelt att du kör på med för mycket gasol och det bildas för mycket värme bakom skåpet?
Elpatron ligger på ca 140-160w, medan gasol har mycket högre effekt.
Dra ned gasol till ett nästan minimum och mät. Det är mitt råd.
Det är en av åtgärderna jag testat.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu har jag bytt ut kylpastan i både kyl och frys.Det var löjligt lite pasta original.
Smetade på ordentligt runt rörets radie och på kylflänsarna.
Så nu är det bara att vänta någon timme på resultat,återkommer.:msn_clock:
Tack för bra bilder och info. Spännande att se resultatet

Toppen