Hej!
Var rejält trött på att bära med mig både den smäckra Fiatnyckel och den röda bodelsnyckeln.
Så det var dags att montera centrallås även på bodelsdörren.
Köpte en enkel centrallåsmotor på Ebay för en femtilapp ink. frakt. Helt okey kvalité.
Sedan var det dags för det luriga, att demontera panelen på dörrens insida.
Lånad bild.
Dörrpanelen sitter med två skruvar vid handtaget samt 3-4 skruvar under täckbrickan vid handtaget för att öppna/låsa.
Även soptunnan togs bort. Panelen tas bort genom att man försiktigt trycker kanterna inåt runt hela panelen.
Börja trycka inåt mitt på långsidorna.
Så här ser den krångliga låsmekanismen ut. Här har jag fäst motorn i dörren samt bockat till stången som flyttar låsmekanismen.
Den glappar fortfarande ordentligt mycket i sitt övre fäste. Det behövs en plastbit där.
Så här ser de som sitter i låset ut, blir svårt att finna samma. Så iväg till skroten.
Hittade 3 olika typer där ock en av dessa passa skapligt bra. Blå och fin.
Dags för det jobbiga. Kabeldragningen, varför drog jag inte fram kabel när jag montera larmet???
Letade runt lite för att finna en bra lösning för att få in kabeln snyggt o hållbart till dörren.
Fann till slut att Assa hade en kabelöverföring som heter Solid 83.
Den tycker jag blev bra, använde en extra mångtrådig ledare i denna för hållbarhetens skull.
Styrningen av centrallåsmotorn låter jag Defa larmet sköta. Jag använde två utgångar på detta.
En för att aktivera/lås och den andra deaktivera/lås upp. Dessa pulser styr varsitt växlande relä. Alternativet är att koppla in motorn på original centrallåset. Det reläet/modulen sitter under/framför passagerarens fötter. Men skillnaden för mig blir minimal.
Nu fungerar det kanonbra och den röda nyckeln kan ligga o vila i bilen.
Var rejält trött på att bära med mig både den smäckra Fiatnyckel och den röda bodelsnyckeln.
Så det var dags att montera centrallås även på bodelsdörren.
Köpte en enkel centrallåsmotor på Ebay för en femtilapp ink. frakt. Helt okey kvalité.

Sedan var det dags för det luriga, att demontera panelen på dörrens insida.

Dörrpanelen sitter med två skruvar vid handtaget samt 3-4 skruvar under täckbrickan vid handtaget för att öppna/låsa.
Även soptunnan togs bort. Panelen tas bort genom att man försiktigt trycker kanterna inåt runt hela panelen.
Börja trycka inåt mitt på långsidorna.

Så här ser den krångliga låsmekanismen ut. Här har jag fäst motorn i dörren samt bockat till stången som flyttar låsmekanismen.
Den glappar fortfarande ordentligt mycket i sitt övre fäste. Det behövs en plastbit där.

Så här ser de som sitter i låset ut, blir svårt att finna samma. Så iväg till skroten.
Hittade 3 olika typer där ock en av dessa passa skapligt bra. Blå och fin.

Dags för det jobbiga. Kabeldragningen, varför drog jag inte fram kabel när jag montera larmet???
Letade runt lite för att finna en bra lösning för att få in kabeln snyggt o hållbart till dörren.
Fann till slut att Assa hade en kabelöverföring som heter Solid 83.
Den tycker jag blev bra, använde en extra mångtrådig ledare i denna för hållbarhetens skull.

Styrningen av centrallåsmotorn låter jag Defa larmet sköta. Jag använde två utgångar på detta.
En för att aktivera/lås och den andra deaktivera/lås upp. Dessa pulser styr varsitt växlande relä. Alternativet är att koppla in motorn på original centrallåset. Det reläet/modulen sitter under/framför passagerarens fötter. Men skillnaden för mig blir minimal.
Nu fungerar det kanonbra och den röda nyckeln kan ligga o vila i bilen.