• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Har funderat ett tag på att skaffa ett instrument som kan hålla ordning på batteriets laddningsstatus och även visa vad som kommer in från solpanelen och generatorn samt även vad som försvinner till förbrukarna.
Man vill ju inte gärna bli utan el på natten.

Köpte en Victron BMV 702S det finns även en som heter 700S.
Det som skiljer är att 702S även kan visa spänningen i startbatteriet.

Detta är vad som finns i paketet:

Victron-BMV-700-702-battery-monitor-front[1].jpg



Nu började funderingen på om man skall tordas borra dit den där den syns och även få godkänt på placeringen rent estetiskt av "lilla hjärtat".
Det fick bli att sätta hålsågen i bästa faneren.

2015-05-26 18.20.42.jpg

Här kan man även se att ett gäng förbrukare slukar i sig 12.5A

Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen och en inverter. Sedan kopplades även en tunn avsäkrad ledare till startbatteriets plus.

2015-05-25 17.21.52.jpg

Återstod då att koppla den färdiga kabeln mellan shunten o instrumentet, lite träligt att tråckla fram den genom soffor och skåp men det gick efter ett tag.

Här en annan bild på hur mycket ström som laddar via bilens generator, trevligare att ligga på plus än minus. Hade kylskåpet på vid fotot.
2015-05-26 18.36.47.jpg

Lite data:
data.PNG


Det finns mängder av inställningar att göra för den som vill. Jag ställde in batteri kapaciteten 95Ah samt ställde larm för låg spänning på bodelsbatteriet o startbatteriet.
Sedan finns de reläutgång som man kan koppla till t.ex. larmets SMS-modul.

En anan lite rolig sak är att instrumentet kan kommunicera med andra saker från Victron men även med en dator. Det USB - VE Direct (RS232) interfacet är ganska dyrt så jag beställde ett kina interface via ebay.
Men snålheten bedrog visheten då det finns lite olika spänningsnivåer på dessa TTL interface och jag fick inte till det.
Så det blev ett original interface från England. 3 dagar med posten :)
330SEk ink frakt. Det finns även ett Bluetooth interface så man kan avläsa alla värden i mobilen men det kostade hutlösa 1700SEK. Där gick gränsen :oops:

Kina kabel för 30SEK
comusb.jpg

Originalkabel 320SEK:
s-l500.jpg



Vad är då vitsen med att koppa upp sig till datorn ibland, ja mest nördigt men lite nytta också. Man kan t.ex. se hur många gånger man tömt o laddat batteriet samt lägsta nivåer som vart osv. Här en bild på systemet när det var relativt nystartat.

bild2.PNG

Har kört med det nu i sommar o höst och det fungerar faktiskt bra.
Det har larmat för låg spänning på startbatteriet några gånger då bilen stått utan laddning under någon vecka. Har ställt larmnivån onödigt högt.
Den procentuella visningen ger en klar fingervisning om läget.
Även kul att se vad generatorn orkar trycka i batteriet när man förbrukat mycket. Den brukar som mest trycka i dryga 20A för att ganska raskt sjunka.

Man kan även plocka ut data i Excell format:


Men vore jag inte tekniknörd så klarar man sig säkert med bara voltmetern :twitcy:

Uppdatering våren 2016.


Liten uppdatering av installationen.
När jag monterade BMV 702S så var jag sugen på att köpa Bluetooth interfacet
111172d1459681737-victrondongle.png

https://www.victronenergy.com/panel-...h-smart-dongle

Men det var tokdyrt då för något år sedan (runt 1500:). Men nu i våras när jag tittade fanns det att köpa för knappa femhundringen, fortfarande inte helt billigt men eftersom jag är en nörd så var det i alla fall överkomligt.

Vad kan man då läsa ut i sin telefon eller padda (så väl Android som Apple)?

Denna bild är det första som möter en när man väl parat ihop t.ex. paddan med dongeln.
Appen heter Victron connect.


Här har jag klickat mig in till den första skärmen, här ser man aktuella värden och resterande kapacitet i batteriet.


Här är history läget. Som ni ser har inte instrumentet vart igång särskilt länge.
Kan även se att solcellsregulatorn skickat ut lite hög spänning några gånger.
Har AGM och vet inte om det är skadligt, kan ju vara korta toppar.


Här är inställnings meny med alla dess inställningar.


Här är inställningsmenyn för alarmen. Ställde High Voltage på 15,5V får se om det stoppar larmen.

Lite kul att kunna sitta inne i huset här hemma och kolla läget i husbilens batterier ;-)
Så räckvidden är bra.

Kommentarer

Tack för en mycket bra beskrivning.

Jag har en likadan, inkopplad av Awimex i april 2015.
Har frågat dej tidigare om hur man kopplar in USB-kabeln, gör man tydligen på baksidan av displayen/instrumentet.
Klumpigt tycker jag, finns det ingen annan möjlighet?
I shunten, eller via en alternativ "framdel" på displayen (alltså med uttag)?
 
Angående USB så kan man nog knåpa dit ett uttag om man vill. Jag lade sladden bakom klockan så är den lätt att nå vid behov.

Den köptes på awimex o kostar runt 1500-2000 beroende på modell.
 

Blogginlägg information

Författare
EPersson
Visningar
637
Kommentarer
3
Senaste uppdatering

Fler inlägg från General

Fler inlägg från EPersson

Dela detta inlägg

Toppen