19D4E037-9A85-4D74-8B22-C9D6FFBCB200.jpeg

Vi har fått låna en artikel från sajten Hem & Hyra, som berättar om HBK medlemmarna Benny och Ann-Kristin, alias Flemman HBK 11074. Text: Conny Pettersson

När de gick i pension skulle drömmen förverkligas. Benny Flemström och Ann-Kristin Örneland köpte en husbil. Flera tusen mil senare runt i Sverige och Europa älskar de fortfarande livet i ett hus på hjul.

Du ser dem på och bredvid vägarna. Kanske har du svurit över att tvingas lätta på högerfoten när du kört ifatt en landets över 100 000 husbilar.
Örebroarna Benny Flemström och Ann-Kristin Örneland tillhör husbilsfolket. De älskar att upptäcka nya platser. Exempelvis att stanna till på en ställplats utanför en stad någonstans i Europa, ta kollektivtrafiken in till stadskärnan och avnjuta en klassisk konsert eller opera.
Det var när paret blev pensionärer 2012 slog de till på den då tre år gamla husbilen av märket Knaus. Sedan bar det i väg ut på vägarna

Jungfruresan gick söderut via Öland och Skåne och sedan ut i Europa. Alltifrån storstadspuls i Berlin och Prag, till mäktiga alplandskap, trånga gränder i Italien, färja från Genua till Barcelona, jul- och nyårsfirande på den spanska solkusten och runda Europas sydspets Gibraltar sund. En tripp på 1800 mil och som via 128 olika övernattningsplatser varande i 275 dagar.
Efter den långresan var paret en smula mätta på vagabondlivet.
– Benny la ut Knausen, som vi börjat kalla den, på Blocket. Vi kände oss klara med husbilsresandet, säger Ann-Kristin.
husbil-inuti-80-1024xauto.jpg

Det man behöver. Husbilen innehåller det man behöver för att klara hushållet och ha en skön semester. Bild: Pavel Koubek

Kanske begärde Benny lite för mycket för husbilen och tur var väl det. För efter ett tag började reslusten komma krypande igen. Det blev ytterligare två långresor i Europa. De har lånbytt husbilen med en släkting som bor i Perth och på så vis kunde de åka och upptäcka Australien. Under alla längre resor har de med värdens tillstånd kunnat hyra ut fyrarummaren i centrala Örebro i andrahand.
– Det har alltid fungerat bra. Onödigt att vår stora lägenhet står tom när det råder bostadsbrist, säger Benny.
husbil-plockar-ut-80-1024xauto.jpg

Sommar i Sverige. Ann-Kristin Örneland och Benny Flemström räknar med att spendera sommaren i Sverige. Bild: Pavel Koubek

Det brukar finnas på ställplatser avsedda för husbilar, men om man vill fricampa i naturen eller någonstans där det saknas el räcker elen från solcellerna så länge man behöver. Kylskåp, spis och värme drivs av gasol.
Husbilslivet kräver emellertid lite planering för att allt ska flyta på. Maximalt 30 mil på en dag tycker paret är lagom. Framåt eftermiddag vill man ha nått sitt mål för natten. det är bra att ha kollat upp två-tre alternativa ställplatser utifall någon av dem skulle vara fullbelagd, GPS-koordinaterna inte stämmer eller om det helt enkelt inte ser så trevligt ut.
Kombinationen av att leva på liten yta men ändå ha de flesta bekvämligheter är tjusningen med att resa med husbil, enligt Benny och Ann-Kristin.
husbil-fartbild-80-1024xauto.jpg

Ute på vägen igen. Husbilar har blivit en allt vanligare syn på våra vägar. Det finns i dag över 100 000 registrerade husbilar i Sverige. Bild: Pavel Koubek

Längst bak i bilen finns dubbelsängen, till synes lika bekväm som en hotellsäng. Bredvid den: toa och dusch, ett pentry för enklare matlagning samt en sittgrupp som även kan bäddas om till en säng. Förar- och passagerarstolarna går även att svänga runt, och vips så har man en soffgrupp. Solceller på taket ordnar strömförsörjningen om det inte finns el på ställplatsen. En trådlös router ordnar internetuppkopplingen.

– Man har med sig det man behöver, helt enkelt, säger Benny.
Sedan finns det händelser som är svåra att förutse. Som när Benny badade med startnyckeln i havet utanför Kalamata i Grekland. Efter det doppet startade inte husbilen. Tack och lov hade de med sig en extranyckel. Eller när GPS:en visade lite fel och paret tvingades backa flera hundra meter eftersom husbilen var för bred för den italienska gränden.
I år blir det en sommar i Sverige igen. Pandemin gör att ny långresa får vänta. Planen är att åka norrlandskusten upp mot Höga kusten. Samt att vara i sommarstugan i Born utanför Nora i Bergslagen.

– Vi har det helt enkelt väldigt bra, säger Ann-Kristin Örneland.

Benny och Ann-Kristins favoritresmål​

husbil-portugal-80-1024xauto.jpg

Portugal. Vi gillar Portugal och portugiserna är trevliga och nästan alla kan engelska. Det finns många fina ställen att stå på. Bild: Privat


husbil-spanien-80-1024xauto.jpg

Spanien. Strax söder om Murcia finns en fin ställplats. Här står husbilarna omgivna av en citronplantage. Trevligt ställe med tvättmöjligheter. Alla gästerna får en påse citroner vid avfärd. Bild: Privat

husbil-skane-80-1024xauto.jpg

Österlen. Vitemölla strax öster om Kivik. Här sitter vi där Kiviks marknad håller till med fantastisk utsikt över Hanöbukten. Bild: Privat

husbil-tittar-pa-varandra-80-1024xauto.jpg

Lagom många stopp. Ann-Kristin Örneland och Benny Flemström brukar oftast söka upp en ställplats för husbilar att bo på. Maximalt 30 mil per dag tycker de är lagom att resa.

Benny Flemström, 73, Ann-Kristin Örneland, 71​

Gör: Pensionärer sedan 2012. Benny har jobbat som systemingenjör och Ann-Kristin som gymnasielärare.
Familj: Sju barn och 13 barnbarn, men inga gemensamma. ”Vi träffades sent i livet”.
Bor: Hyr en fyrarummare av Örebrobostäder på 106 kvadratmeter i centrala Örebro. Sommarstuga utanför Nora och husbilen som de kallar Knausen.
Hyra: 9000 kronor inklusive personbilsgarage. Husbilen kostar ungefär 6000 kronor i skatt om året och lika mycket i försäkring. Sedan kommer service och eventuella reparationer.
Kommer inte innanför tröskeln i hyresrätten: Katter. ”Vi har inget emot katter men tycker inte att de ska leva i en lägenhet”, säger Benny.
Kommer inte in i husbilen: Onödiga prylar. Det gäller att tänka sig för och inte packa för mycket. Inget få ligga löst när man kör husbilen.
husbil-dronarbild-80-1024xauto.jpg

Vanlig syn. Det finns i dag över 100 000 registrerade husbilar i Sverige. Bild: Pavel Koubek

Text: Conny Pettersson