Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag med… läste dock på Svensk Jakt om en jägare som stora böter för en jaktkniv. Fick mig att reflektera över vad jag själv har i bilen.Utan att veta. Jag tvekar inte att medföra köksknivar, hammare, multiverktyg, gummiklubba, yxa och andra verktyg.
Ja mellan stolar fattar man. Men hur är det med köksknivar i kökslådan Är det ok?Hej,
Yxa lär falla in under knivlagen då knivlagen säger att det avser föremål som kan användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.
Skulle ändå TRO att Du kan ha med en yxa i husbilens garage då den inte räknas som lättåtkomlig.
Förvarar Du däremot yxan mellan stolarna, eller i dörren, så lär det bli svårt att klara sig undan lagens långa arm.
Mvh.
Jens
Kan väl anses som en plats där knivar ska förvaras i en husbil?Ja mellan stolar fattar man. Men hur är det med köksknivar i kökslådan Är det ok?
Det var det de sa var problemet. Den var inte gömd.Bäckis 1843!
Betvivlar ditt inlägg.
1. Tullpersonal kan inte lagföra dig för brott mot knivlagen.
2. 1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats,
En gömd kniv i ett verktygsfack bakom hjulhuset uppfyller inte detta rekvisit.
Så vi kan som husbilsägare lugnt medföra både yxa och kniv.
Men våra företrädare lär ju ut detta...Jag menar enbart att vi bör hålla oss seriösa i våra inlägg och inte hitta på händelser bara för att vara med i debatter.
Detta forum är en fantastisk kunskapsbank som vi bör värna om.
Det stämmer, men det gäller alla.Jag menar enbart att vi bör hålla oss seriösa i våra inlägg och inte hitta på händelser bara för att vara med i debatter.
Detta forum är en fantastisk kunskapsbank som vi bör värna om.
Tullverket får nya möjligheter att ingripa mot brott
Från den 1 augusti kan Tullverket ingripa, utifrån vissa regler, mot alla typer av brott. Ändringar i smugglingslagen gör det möjligt för tulltjänstemän att bland annat ingripa vid misstanke om stöldgods, människohandel och brott mot knivlagen. Lagändringarna påverkar inte Tullverkets uppdrag.