• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yxa lagligt?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Vad är ändamålet med kniv yxa och annat i campingfordon?
Kniv i bältet utan något annat för jakt, då ligger man illa till.
Så vi kan nog sitta lungt och köra vidare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ibland tror jag att möjligheten för polisen och tullen att utfärda ordningsbot "missbrukas". Är den enskilde tjänstemannen i tvivel (eller inte orkar fundera på) om innehavet av en kniv/yxa etc. strider mot "knivlagen", så utfärdar man en bot, som man som "misstänkt" inte är skyldig att godkänna.
I varje fall ska man inte skriva under på plats utan tänka över saken i lugn och ro. Man har en viss tid på sig!
Om man inte skriver under, så går ärendet till åklagare och där finns en chans att det hela läggs ned. Om man till sist ändå döms, så kan det bli billigare än ordningsboten, eftersom det då blir dagsböter, vars belopp bestäms av inkomsten.
Allt detta bör man tänka igenom innan man skriver på (=erkänner "brottet") på plats. Man ska aldrig förhasta sig i några som helst sammanhang.
Det stämmer säkert men samtidigt är man ju så "chockad" när man fastnar i något brottsligt, tex fortkörning att man skriver på böra för att slippa därifrån och inte riskera annan påföljd...
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
intressant... Som en anekdot kan jag berätta följande...

Nar jag köpte min förra bil i Tyskland tog jag hem den via Kiel - GBG.
Jag blev stoppad av en väldigt vacker blond tullare, Hon frågade vart jag varit, jag svarade I tyskland och köpt en husbil.

Hon berättade då att hon inte trodde på mig och ville att jag kör fram till porten på deras tullhus för en genomsökning, inga problem sade jag.
Nar de väl sökt igenom bilen hittade den en CS gas (Liknande tårgas) samt en lilalasepekare. Yxan som satt jamte sängen brydde de sig inte om, ej heller mina knivar köpta i Japan för div köksgöromål.

Tullardamen förklarade att det här blir problematiskt, samt att de kommer ringa polisen, Tullen kommer leda förundersökningen gällande CS gasen, men Polisen kommer leda förundersökningen gällande lasepekaren. Jag svarade med att om det blir förhör vill jag ha en offentligförsvarare. De försökte ordna det.. Men När Polisen väl anlände så meddelade de att de inte lyckats få tag i en offentligförsvarere då det ar sommar och helg, varav de frågade om det går bra utan offentligförsvarare. Jag sade att i det inledande förhöret gälland min lasepekare går det bra.

Poliskonstapeln meddelar att de kommer att inleda förhöret med div detaljer, därefter frågar de vad min syn är på saken. Jag svara då att jag inte har tänkt att deltaga i deras förundersökning, men att jag emotser en kallelse till tinget. Tullardamen frågar då om jag svarat det samma även om de skaffat fram en offentligförsvarare till mig, varpå jag svarar att nja, då hade jag bett min offentligaförsvarare framföra det istället. Tullardamen blev vansinnig och lämnade förhörsrummet, ena polisen kunde inte hålla sig utan skrattade hjärtligt, varpå de svarade att det är helt i sin ordning att inte deltaga. Sedemera fick jag en kallelse till tinget, varpå jag förklarade anledningen till innehavet av en lilalasepekare, målet avskrevs och jag återfick min beslagtagna laserpekare.

När det gäller CS gasen så ville tullverkets åklagare hålla förhör, men jag svarade att skicka över de bevis som finnes och jag kan svara på mail, samt att jag kommer inte att deltaga i någon förundersökning. När han skickade över fotona på CS gasen kunde jag se att dess bäst före var två år innan jag köpte bilen. Jag svarade med att skicka över köpehandlingarna, samt förklarade att jag inte tittat under passargerarsätet där de fann CS gasen då jag köpte bilen. Åtalet lades ner...

Från början var de helt inne på att jag skulle erkänna och godta ett straffföreläggande för de båda fynden... Alldrig i livet svara de jag.
Take me to court!

Kanske på gränsen till rättshaverist, men jag accepterar inte deras attityder & halvlögner om att det kan bli mycket värre i tinget...
erkänn inget o säg inget!

"see no evil, hear no evil, speak no evil"


/Freddy
 
Toppen