• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yxa lagligt?

Jolo Loo

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33846
Medlemskap
2024
Är det OK att medföra yxa i husbilen på något sätt utan att bryta mot knivlagen?
Yxa med avsikt att spänta ved och slå ner markpinnar…
 

Jolo Loo

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33846
Medlemskap
2024
Har googlat och yxa faller under knivlagen men kanske kan ses som ett undantag i och med ”camping”.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Hej,

Yxa lär falla in under knivlagen då knivlagen säger att det avser föremål som kan användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Skulle ändå TRO att Du kan ha med en yxa i husbilens garage då den inte räknas som lättåtkomlig.
Förvarar Du däremot yxan mellan stolarna, eller i dörren, så lär det bli svårt att klara sig undan lagens långa arm.

Mvh.
Jens
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,

Yxa lär falla in under knivlagen då knivlagen säger att det avser föremål som kan användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Skulle ändå TRO att Du kan ha med en yxa i husbilens garage då den inte räknas som lättåtkomlig.
Förvarar Du däremot yxan mellan stolarna, eller i dörren, så lär det bli svårt att klara sig undan lagens långa arm.

Mvh.
Jens
Ja mellan stolar fattar man. Men hur är det med köksknivar i kökslådan Är det ok?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Den s k knivlagen! "Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats."

Så klart kan du ha med dig en yxa i husbilen. Oavsett var du förvarar den.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Om man ska tro vad som står här, så är det i stort sett riskfritt för en tidigare ostraffad person att ha en en yxa, kniv och likande i sin bil, såvida föremålet inte är synligt utifrån. Polisen har små möjligheter att få genomsöka fordonet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Förlåt om det låter lite dumt (men absolut inte elakt) ....... Är det över huvud taget något att bry sig om, eller ens tänka på när man som någotsånär medelnormal person åker omkring i sin husbil.

M.mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag och en kompis fick böter vid tull-kontroll av bilen när vi varit i Tyskland och lastat lite tungt.
Inga böter för överlasten men för kniven vars fodral satt fastskruvat i verktygsfacket bakom hjulhuset.
Det var jag som tipsat om den smarta monteringen för oss som inte har hela bilen full med verktyg utan bara kniv och skruvmejslar....
Man kan ju bara spekulera i vad som hänt om vi haft en yxa istället....

Men allt beror på tillfället.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Bäckis 1843!
Betvivlar ditt inlägg.
1. Tullpersonal kan inte lagföra dig för brott mot knivlagen.
2. 1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats,
En gömd kniv i ett verktygsfack bakom hjulhuset uppfyller inte detta rekvisit.

Så vi kan som husbilsägare lugnt medföra både yxa och kniv.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäckis 1843!
Betvivlar ditt inlägg.
1. Tullpersonal kan inte lagföra dig för brott mot knivlagen.
2. 1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats,
En gömd kniv i ett verktygsfack bakom hjulhuset uppfyller inte detta rekvisit.

Så vi kan som husbilsägare lugnt medföra både yxa och kniv.
Det var det de sa var problemet. Den var inte gömd.
Den var lätt att dra fram (så som den var förvarad) för att använda som vapen.
På Volvobilarna vi har finns ett "verktygsfack" på vänster sida mellan hjulhuset och bakluckan (ett helt öppet fack med nätmatta).
Där satt kniven, lätt åtkomlig utifrån, tillsammans med några skruvmejslar mm.
Angående boten var det vad min kollega sa till mig. Jag fick vänta vid sidan av eftersom jag varken var chaufför eller min bil.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Ibland tror jag att möjligheten för polisen och tullen att utfärda ordningsbot "missbrukas". Är den enskilde tjänstemannen i tvivel (eller inte orkar fundera på) om innehavet av en kniv/yxa etc. strider mot "knivlagen", så utfärdar man en bot, som man som "misstänkt" inte är skyldig att godkänna.
I varje fall ska man inte skriva under på plats utan tänka över saken i lugn och ro. Man har en viss tid på sig!
Om man inte skriver under, så går ärendet till åklagare och där finns en chans att det hela läggs ned. Om man till sist ändå döms, så kan det bli billigare än ordningsboten, eftersom det då blir dagsböter, vars belopp bestäms av inkomsten.
Allt detta bör man tänka igenom innan man skriver på (=erkänner "brottet") på plats. Man ska aldrig förhasta sig i några som helst sammanhang.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag menar enbart att vi bör hålla oss seriösa i våra inlägg och inte hitta på händelser bara för att vara med i debatter.
Detta forum är en fantastisk kunskapsbank som vi bör värna om.
Men våra företrädare lär ju ut detta...
Lyssna bara på politikerna hur de fabulera... :eek::twitcy:;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag menar enbart att vi bör hålla oss seriösa i våra inlägg och inte hitta på händelser bara för att vara med i debatter.
Detta forum är en fantastisk kunskapsbank som vi bör värna om.
Det stämmer, men det gäller alla.

Tullverket får nya möjligheter att ingripa mot brott​


Från den 1 augusti kan Tullverket ingripa, utifrån vissa regler, mot alla typer av brott. Ändringar i smugglingslagen gör det möjligt för tulltjänstemän att bland annat ingripa vid misstanke om stöldgods, människohandel och brott mot knivlagen. Lagändringarna påverkar inte Tullverkets uppdrag.
 
Toppen