• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Windows 10

Jag startade upp min slumrande laptop häromdagen och fick vänta en halv dag för att 42 säkerhetsuppdateringar skulle installeras. I våras gjorde jag samma sak, då var antalet 62, visserligen en klar förbättring men inte acceptabelt.

Hoppas verkligen att Microsoft efter 30 år har använt sin förmögenhet till att bygga ett säkrare Windows 10. Andra har ju lyckats!

Som tur är så är ju dina erfarenheter från att 2 gånger om året ha startat upp en gammal dator med ett 6 år gammalt operativsystem inte så relevanta för de flesta av oss andra som använder Windows.
Positivt är ju att det ändå verkar ha gått bra för dig varje gång. Ganska stabilt ändå trots allt... whistle.gif

:D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har Microsoft lyckats att bygga ett säkert operativsystem med 10:an?
I så fall kanske mina laptops duger till annat än att ta säkerhetskopior från iOS-enheter?

Det som också oroar är att mina Windows-prylar blir tröttare för varje gång jag använder dem trots att tunga Officepaket har avinstallerats. Är det kanske bara en känsla efter att ha använt snabbare alternativ?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag googlade på Windows 10 och inte hittade jag någon nedladdningssida. Det verkar som om Microsoft vill att man ska stå i kö för att komma i åtnjutande av deras uppgradering. Jag tänker inte stå i kö för Windows 10!

Är det meningsfullt att ladda ner 10:an till en vanlig laptop utan petskärm? Det skrevs en del om appar i sammanhanget.

Nyfiken Jappe

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Knarrevik: Det verkar som om du har en trött PC.

Jag kör tunga applikationer som t ex Adobe Master Collection CS6 (Illustrator, InDesign, Photoshop, etc), Office hela baletten (med tunga och omfattande Excel/Access-beräkningar), mm.
Applikationerna har hängt med åtminstone genom Windows 7, 8, 8.1 och nu 10.

Jag är noga med att sköta (rensa) det som applikationerna "skitar ner" (temp-filer, lösa referenser i Windows Registry, mm).
Jag har även uppgraderat till ny hårdvara vart 3-4:e år (minne, processorkraft, grafikkort, hårddisk).

Just nu kör jag en Lenovo Yoga Pro med 8 GB internminne, I-7 processor, 256 GB SSD-hårddisk, 100 mbit internet, snabb router, skaplig NAS, mm.
Jag kan försäkra dej att det går blixtsnabbt med Win 10, gjorde så även med 8.1 (levererades med Win 8).
Samma applikationer kördes utan performance problem även i min gamla Thinkpad på Win 7-tiden.

Alltså: Sköt din PC, och uppgradera hårdvara och OS när erbjudanden dyker upp. Även PC-världen behöver utökad kapacitet då och då. Liksom IOS-dito!
Hårdvara och OS är färskvara. Med relativt korta bäst-före-datum.

Du kör väl inte en gammal Ipadda?

Kommentar: Min gamla Thinkpad W500 är still going strong, men så klart inte lika snabb som Lenovon. Men duger fortfarande bra för en normalanvändare.
Och även den har Windows 10 numera.

Edit - komplettering: Beträffande säkerhet ...
Det i särklass viktigaste är att antivirusprogram och brandväggar (i dator och router) är up-to-date. Och att undvika riskfyllda mejl/webbsidor.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ett nytt besvärlig val kom fram. 32 eller 64 bitar? :confused:

Jappe

PS. Hittade alldeles själv. 64.

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har Microsoft lyckats att bygga ett säkert operativsystem med 10:an?
I så fall kanske mina laptops duger till annat än att ta säkerhetskopior från iOS-enheter?

Det som också oroar är att mina Windows-prylar blir tröttare för varje gång jag använder dem trots att tunga Officepaket har avinstallerats. Är det kanske bara en känsla efter att ha använt snabbare alternativ?

Knarrevik,
Jag vet inte om du bedriver bankverksamhet eller bara förvarar statshemligheter men något speciellt är det som förklarar varför just du så ofta blir utsatt för alla dessa attacker där dom nyttjar alla säkerhetshål i just ditt Windows.
Annars är snacket om stora problem med säkerheten klart överdrivet och drabbar i princip inte vanliga människor. Givetvis har man ju normalt skydd aktiverat på datorn.

Att din gamla dator upplevs som trött är inte konstigt när våra krav på snabbhet hela tiden ökar. Jag startade själv upp min gamla Ipad2 ur en längre vila för ett tag sen och den kändes som en snigel med punka jämfört med min Galaxy Tab 12. Inte konstigt alls.
Förresten så installerade Ipaden också en massa fixar direkt när jag startade upp den :D

Det går också att gilla och hissa saker som man tycker är bra (läs Ipad) utan att man samtidigt desperat måste försöka trycka ner alternativen.
Trovärdigheten i allt man säger får sig lätt en knäck då.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knarrevik: Det verkar som om du har en trött PC.
.

Jag har haft 20-30 PC under de senaste 30 åren både på jobbet och hemma och trots att några har varit de snabbaste som fanns att uppbringa har de blivit allt tröttare med tiden. Många ominstallationer har gjorts för att få dem tillfälligt snabbare.

Om inte Microsoft klarar att få till ett säkert och tillförlitligt operativ med 10'an är det nog många som lämnar för snabbare och säkrare alternativ.

Det hjälper föga att köpa upp konkurrenter för 20-30 miljarder för att sedan skriva av hela verksamhetsgrenen som man gjorde med Nokias mobilverksamhet.

PS! Jo jag kör bl.a. en 4 år gammal iPad (lika gammal som min senaste laptop) som är blixtsnabb i jämförelse med mina trötta laptops.

Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025

Jag är noga med att sköta (rensa) det som applikationerna "skitar ner" (temp-filer, lösa referenser i Windows Registry, mm).
Det är just det jag stör mig på när det gäller Windows. Kan inte operativsystemet själv sköta detta? Varför ska man som normal användare behöva gå djupt in i systemet och rensa, kanske med följd att man tar bort nåt viktigt så hela rasket kraschar?

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Jag har haft 20-30 PC under de senaste 30 åren både på jobbet och hemma och trots att några har varit de snabbaste som fanns att uppbringa har de blivit allt tröttare med tiden. Många ominstallationer har gjorts för att få dem tillfälligt snabbare.

...

Nåt konstigt är det i din PC-värld, jag känner inte igen mej.

Innan pensionen svarade jag för IT-verksamheten i vårt konsultbolag.
Det handlade om åtskilliga fler PC/laptops och servrar genom åren än dina 20-30.
Visst fick man hjälpa många som fick problem, men i de flesta fall var det fråga om SBK (skit bakom knapparna).
Och ett par diskcrashar. Men sällan performanceproblem eller trötta datorer!

Ominstallation? Aldrig, jo förresten, en gång på en dator i samband med diskcrash och en backup som var korrupt.

Dock: Ska man vara ärlig så har Windows förbättrats successivt, särskilt de sista 5-6 åren.

Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Det är just det jag stör mig på när det gäller Windows. Kan inte operativsystemet själv sköta detta? Varför ska man som normal användare behöva gå djupt in i systemet och rensa, kanske med följd att man tar bort nåt viktigt så hela rasket kraschar?

Jag håller med om att OS borde tvinga applikationsprogrammerare att sköta Windows Registry och temp-filer på ett bättre sätt. Borde väl gå att lösa kan man tycka.

Beträffande rensning, jag går inte in själv och mixtrar. Använder CCleaner (som aldrig svikit mej).

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

......Om inte Microsoft klarar att få till ett säkert och tillförlitligt operativ med 10'an är det nog många som lämnar för snabbare och säkrare alternativ....

Jag vet inte var du har köpt din faktamaskin men den verkar vara ordentligt trasig. Kolla under om det inte finns en lucka där det kanske skall sitta batterier… Kanske har du bara förväxlat den med din propagandamaskin ? ;)

Att säkerheten, tillförlitligheten och prestandan skulle vara ett problem och att det pågår någon form av flykt från PC och Windows av folk och företag är helt fel.
Windows är och har under många år varit en mycket snabb, stabil och säker plattform både för företag och för hemanvändaren. Problem som uppstår har oftast skapats av husse eller matte som kanske inte haft koll på vad dom gjort alla gånger.

Det vi däremot ser nu är ett kraftigt ökat användande av IT i alla möjliga olika miljöer och former. Detta har öppnat upp för fler plattformar bättre anpassade för en del av dessa användningsområden än vad t.ex. PC och Windows har varit.
Här har Microsoft givetvis en utmaning. Själv är jag dock övertygad om att Windows 10 där man nu delar plattform med bl.a. mobiltelefoner, paddor, datorer och spelkonsoller har förutsättningarna att verkligen lyckas.

Jag är faktiskt väldigt sugen på att köpa mig en Windowstelefon igen bara för att testa.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tänk så många gånger man redigerat och tagit bort i registret med fara för liv och lem.

Det har hjälpt för stunden men inte i längden!

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025

Efter att ha sökt på en massa forum på internet så kom jag fram till att felkoden jag fick när jag försökt att installera Win 10 betyder bla att processorn blivit för varm så använde jag dammsugaren som extra kylning och vips, Win 10 installerat o klart!!:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har også en bakgrunn i it-konsult bransjen, men var i lang tid unix guru før jeg også tok i bruk windows. De siste yrkesaktive år jobbet jeg med sikkerhet og feilsøking, fikk da inn de pcene som fikk problemer blandt våre omlag 200 konsulter. Det var ikke så mange som 10 i året, selv om en selger kom med 2 til 3 hvert år! Utrolig hva folk kan klare å gjøre for å bekrefte Murphys teorem om at finnes det en teoretisk mulighet for at en kombinasjon av feilhåntering kan ødelegge noe så gjør brukeren denne kombinasjonen.

For å holde meg litt skjerpet er jeg nå i Windows insider fast track og får preutgavene av windows veldig tidlig. Har og tatt i bruk en Microsoft Lumia 640XL mobiltelefon også den på windows 10.

Microsoft har forbedret windows internt mer en de har endret bruker interface! Om vi ser på de siste generasjoner så var Vista en katastrofe som jeg kun testet på en dedisert pc (som en av få betatestere utenfor ms), kjørte den aldri på produksjonspcer - de ble på XP eller Windows 2003 server. Windows 7 ble brukbar og den første som kom med en god del sikkerhet som standard fra ms, 8 var hovedsakligen ny brukergrense. 8.1 fikk mye spennende under dekselet. 10 er en ny tankegang fra ms, først slippes det til endel tusen brukere for test i to nivåer og tilbakemelding før det rulles ut som en windows upgrade om det ikke er rapportert alvorlige problemer. De viktigste nye ting i selve koden ligger dypt og rør seg om ytelse og sikkerhet.

For de som undrer om de skal kjøre 32 eller 64 bit utgave så er saken enkel, mer enn 2GB minne så er 64 bit eneste valg. Under så spiller det ikke stor rolle, men en sparer litt minne på 32 bit utgaven.

F

F.d. 14324

Guest

Har etter vi oppgraderte Grethe sin pc funnet en forbedring som har en del uønskede bivirkninger. OneDrive er nå anda tettere integrert i windows, og ALLE filer i ditt område i molnet finnes hele tiden på din pc også. Dette medfører en del ekstra synkroniseringer som forbruker en del båndbredde på nettet. Grethe har mange tusen bilder på OneDrive totalt 30 GB, og vi 2 bruker nå nesten 1 GB i døgnet med moderat bruk av pcene.

Hvordan en skal kunne utnytte de mer enn 10 TB som hver av oss har tilgjengelig på OneDrive er mer enn jeg har funnet ut.

Den funktionen med synkning är ganska bra, om man aktivt väljer vad som ska synkas. Windows default verkar vara att synka allt i onedrive men jag reducerade ner det till att bara synka två mappar med hbk-filer. Då får jag en löpande backup och det erbjuder även andra fördelar.

En annan sak jag noterade var att alla appar i mitt windows tillåts att vara igång i bakgrunden, jag tittade igenom listan med appar lite snabbt och kom fram till beslutet att slå av tomgångskörningen för allihop.

mvh jocke

Nilzon

HBK Intresserad
Kommun
Enköping

Tänk så många gånger man redigerat och tagit bort i registret med fara för liv och lem.

Det har hjälpt för stunden men inte i längden!

Detta är defenitivt ingen reklam, men installera Ccleaner och kör den ca: 1 gång per månad. Har själv gjort det de senaste 5-6 åren utan att riskera "liv & lem". Se bara till att spara en säkerhetskopia på det som Ccleaner tar bort från registret ifall nåt skulle gå fel så kan du återställa det. Jag har aldrig råkat ut för det så här långt men jag sparar alltid en kopia av den senaste rensningen.

Nilzon

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag kör Ccleaner varje gång jag startar upp datorn men det gör ingen skillnad.
Den blir tröttare för varje gång, det kanske är meningen efter 4 år med ett hopplöst Windows 7?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det viktigste problem med degenerering av windows var internet explorer og activex, denne akumulerte gammelt skrap og spiste minne. De som ikke benyttet IE hadde bare registry som måtte renses en gang i blandt.

Windows 10 leveres med en ny webleser Edge som ikke støtter activex, men en har fortsatt IE tilgjengelig for bruk mot gamle løsninger.

Selv har jeg kjørt uten activex i over 10 år, og i lengre tid også uten Adobe Flash som er nesten like ille. Kombinasjonen av disse to og streaming tjenester var den sikre død for eldre windows sin hastighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen