F
F.d. 53267
Guest
Sv: Windows 10
Det går men då är det inte gratis.Går det att uppdatera en Vista-dator med w10?
EssoJ
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det går men då är det inte gratis.Går det att uppdatera en Vista-dator med w10?
EssoJ
Hej Anders (Knarrevik)
Testa med att koppla bort strömsladden samt ta bort batteriet och låta maskin stå i det läge i några minuter.
Koppla på allt igen och testa att dra igång igen. Inga garantier, men väl värt ett försök.
Jag borde ha lyssnat på alla varningar men jag kunde naturligtvis inte låta bli att försöka uppdatera till tian.
Det såg bra ut länge och jag tittade till datorn men jämna mellanrum.
Det sista jag såg var att 24% hade installerats, nästa gång hade datorn startat om och stod och stampade med svart skärm och efter en timme likadant.
Det blir nog att kassera hela laptopen som ändå hade hunnit bli 4 år och användes enbart till att säkerhetskopiera mina iPhones och iPads.
Tack för den Microsoft, kanske skulle ni varna ägare till gamla windows 7 användare till att uppgradera?
Jag får försöka få igång min gamla HP-laptop men jag kommer garanterat inte att uppgradera till Windows 10!
Tack för tipset men det hjälpte inte. Inte heller funktionstangenter eftersom uppstarten inte kommer så långt.
Saknar återställning som på iPad där man startar från scratch.
Förmodligen har något varit riktigt fel med din dator under en längre tid med tanke på alla de mystiska problem du nämnt tidigare.
Att uppgradera ett redan korrupt operativ är ju lite som att be om problem så resultatet är ju egentligen inte överraskande.
Så länge datorn inte är fysiskt trasig löser du problemet genom att göra en ren installation helt från början. Givetvis uppdaterar du till senaste drivrutinerna också.
Sen kommer det garanterat att fungera och även du kommer att kunna njuta av Windows 10.
Det fungerar riktigt bra och jag har inte haft problem med någon uppgradering.
Har sett effekten (svart skärm) på två datorer som jag installerat Win 10 på, i båda fallen var det en drivrutin till dockningsstationen som spökade (DisplayPort). Båda hade alltså en separat bildskärm inkopplad via dockningsstation.
- Om du har en dockningstation, prova att ladda ner ny drivrutin för DisplayPort. Du måste förstås börja om från början då. Hoppas du har backup/diskavbild
- Du kan även prova att sätta datorn i strömsparläge (halvmånen bland funktionstangenterna) och därefter väcka den igen.
- Tredje tipset, prova med att växla displayläge med funktionstangenten, brukar vara F10-tangenten
Hoppas det hjälper, annars är det nog bara att tvinga fram stopp med on/off-knappen nedtryckt länge och därefter starta upp och hoppas Windows gillar läget.
Du har ju redan bestämt dig för att allt är skit så det var väl tur att uppgraderingen gick åt skogen…
För hur skulle det se ut om du skulle ha varit tvungen att skriva att allt gått bra ?
Känner du ingen som kan datorer som kan hjälpa dig?
Hur många är "många"? Med tanke på de många miljoner uppdateringar som gjorts de senaste veckorna är det förmodligen på promillenivå? Lätt att överdriva, speciellt när man närmast vill att det skall bli problem?![]()
Datorn är en Toshiba laptop utan kringutrustning och uppdaterad efter alla konstens regler, senast med 42 säkerhetsuppdateringar.
Egentligen ingen större förlust eftersom den endast användes till att säkerhetskopiera iPhone/iPad med. Jag får försöka att få liv i en några år äldre HP men kommer garanterat inte att uppgradera till Windows 10. Mitt förtroende för Microsoft och Windows är nu helt i botten och har gradvis försämrats sedan 1986 på DOS-tiden. Den enda ljuspunkten var Windows 95.
Rena propagandan, de nämner inte ett ord om alla dem som fått sina datorer obrukbara och inte ett ord hur man kan återställa till ursprunget.
Rena propagandan, de nämner inte ett ord om alla dem som fått sina datorer obrukbara och inte ett ord hur man kan återställa till ursprunget.
Nå kjører jeg med engelsk (og norsk), men fra settings all setting uppdate and security finner du windows update og velger advanced. Her finnes det et valg for Defer upgrade, beskrevet på norsk
utsett oppgraderinger i windows 10 - Bing