• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025
Sv: Windows 10

Är ni tveksamma om att uppgradera till Windows 10?

Jag har nu installerat Windows 10 på 7 av mina vänner och bekantas datorer.
Alla går som raketer.
Alla är dessutom mycket nöjda med det nya gränssnittet, plus de nya apparna (särskilt Nyheter).
(Efter uppgraderingen gör jag ytterligare ett par saker, rensar med CCleaner och tömmer Windowsmappen Prefetch).

På en av datorerna (min egen) fick jag leta upp en av drivrutinerna hos tillverkaren (till min dockningsstation): DisplayPort.
Sannolikt hade det räckt att starta om datorn och ta in ytterligare uppdateringar från Windows Update.

FYI: Alla hade Windows 8.1. Så jag har ännu ingen erfarenhet av att gå från Windows 7.
Som någon sa på forumet/forat: Man måste hänga med i utvecklingen.
Inklusive att byta operativsystem när ett nytt kommer.
Oavsett plattform.

F

F.d. 52943

Guest
Sv: windows 10

Efter win10 installationen har jag fått utskriftsproblem i Edge - utskrift till fil.
Brukar skriva ut en bu kopia på Internetfakturor till fil, men det funkar inget vidare i Edge. Vissa fakturor (ex Telia bredband) tycks delvis bestå av bilder - bilderna kommer inte med utan visas bara med en symbol för bifogad bild. Det blir olika beroende på filformatet på internetfakturorna. Vissa funkar - andra inte.
Dessutom har jag inte hittat hur man namnger utskriftsfilerna i edge. Dom får automatiskt namn som inte passar min "bokföring". Jag vill kunna ge filen namn efter datum, typ och avsändare, men måste gå tillbaka till filhanteraren i efterhand för att åstadkomma detta.
Jag installerade win 10 igår, så jag har inte hunnit testa så mycket, men blev rätt frustrerad under dagens fakturabetalningar.
Fick gå tillbaka till IE för att få ihop utskrifterna till fil.

F

F.d. 52943

Guest

Jag trivs med IE, så jag fortsätter med den om ingen kan peka på några avgörande fördelar.
Har inte upptäckt några stora fördelar med Chrome vid mina försök. Har i och för sig inte använt Crome i "produktion" särskilt mycket, bara testkört och löst ett bildbehandlingsproblem i Android via Chrome, men det var länge sedan nu.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Chrome är både snabbare och stabilare.
Chrome synkar alla dina enheter, laptops, plattor och mobil.
T ex favoriter, öppna flikar vid start mm.
Men, framför allt, mycket snabbare.

Nya "Internet Explorer", Microsoft Edge, är ett fall framåt - nästan lika snabb som Chrome.
(ingår i Windows 10).

F

F.d. 52943

Guest

....................

Nya "Internet Explorer", Microsoft Edge, är ett fall framåt - nästan lika snabb som Chrome.
(ingår i Windows 10).

Lite cirkelresonemang....;) Mitt utskriftsproblem, som fick lösas genom att återgå till IE, härrörde från win 10 och Edge. (Se inlägg 4 ovan)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Är ni tveksamma om att uppgradera till Windows 10?

Jag har nu installerat Windows 10 på 7 av mina vänner och bekantas datorer.
Alla går som raketer.
Alla är dessutom mycket nöjda med det nya gränssnittet, plus de nya apparna (särskilt Nyheter).
(Efter uppgraderingen gör jag ytterligare ett par saker, rensar med CCleaner och tömmer Windowsmappen Prefetch).

På en av datorerna (min egen) fick jag leta upp en av drivrutinerna hos tillverkaren (till min dockningsstation): DisplayPort.
Sannolikt hade det räckt att starta om datorn och ta in ytterligare uppdateringar från Windows Update.

FYI: Alla hade Windows 8.1. Så jag har ännu ingen erfarenhet av att gå från Windows 7.
Som någon sa på forumet/forat: Man måste hänga med i utvecklingen.
Inklusive att byta operativsystem när ett nytt kommer
.
Oavsett plattform.

Min erfarenhet är snarare att om man väntar minst några månader slipper man vara testpilot, och slipper därigenom många problem?!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Testpilot har jeg vært for windows 10 siden i januar, og med minimale problemer til tross for full oppdatering mange ganger. Har fortsatt på windows insider fast track også etter release og har så langt installert 2 nyere utgaver (misset den første etter release). Fortsatt er det ingen store forbedringer i test utgavene, regner med et par til før det rulles ut en til alle. De vesentligste forbedringer i apper ser ut til å rulle ut kort etter fast track.

Forbedringer i minneshåndteringen og i sandbox for universal apps er de viktigste sakene som testes nå.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har testet litt med utskrift til pdf i Edge, og den bruker tittelen på websiden på namnet på pdf filen som legges i dokument mappen. Skulle ønske en mulighet for styeing av namn og mappe, legger ut en kommentar om dette i windows feedback. Dette bør også andre som finner noe som burde endres gjøre, alle har feedback appen innstallert. Insiderere ser alle innlegg, mens andre ser ikke insiderenes innlegg. Dette er hovedkilden for forbedringer i windows 10 og appene.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Min erfarenhet är snarare att om man väntar minst några månader slipper man vara testpilot, och slipper därigenom många problem?!

Andemeningen i inlägget var att inte hoppa över versioner av operativsystem.
Kanske lite otydligt formulerat.
Vänta in några varv av patchar kan vara klokt, jag har dock inte märkt några konstigheter med 10:an. Ännu.

F

F.d. 29916

Guest

Jag har problem med Store, det startar inte , då det saknas internetanslutning. Jag har internetanslutning som funkar ihop med övriga program.
Någon som har samma problem? Göran

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har faktiskt laddat in det i min hemmadator och det verkar flyta på helt o.k.
men jag kommer att vänta minst några månader med våra datorer på jobbet för att slippa problem med drivrutiner m.m.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Jag har problem med Store, det startar inte , då det saknas internetanslutning. Jag har internetanslutning som funkar ihop med övriga program.
Någon som har samma problem? Göran

Kan vara så här att du kör med ett lokalt anvkonto. Om detta är fallet så kan man byta till ett Microsoftkonto typ nnnnnn@gmail.com.
I Windows 10 inställningar kan man byta mellan dessa konton.

F

F.d. 59135

Guest

Tänkte precis uppgradera vår "mediadator" från 7 till 10 när jag fick meddelandet att Media Center kommer att avinstalleras och det ingår inte i win10. Eftersom jag har en inbyggd tv-mottagare och kör live-tv i datorn så behöver jag ju ha klart vad jag ska ersätta WMC med. Några tips?

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Kan vara så här att du kör med ett lokalt anvkonto. Om detta är fallet så kan man byta till ett Microsoftkonto typ nnnnnn@gmail.com.
I Windows 10 inställningar kan man byta mellan dessa konton.

Lite mer om Microsoft-konto och lokalt konto när man loggar in på Win 10.
På Engelska:

Local Account - Switch to in Windows 10 - Windows 10 Forums

Store - Sign in with Different Account in Windows 10 - Windows 10 Forums

Blev en aning förvirrad när min nyinköpta Lenovo Yoga 500 fick en direkt uppgradering till Win 10 och därefter ville ha inloggning via Microsoft-kontot för att komma in på datorn, använder bara det kontot för mail så jag ändrade inloggningen tillbaka till lokalt.

Edit: Här finns f.ö. MS svenska hjälpsida för Win 10.
Hjälp och instruktioner för Windows 10 - Hjälp om Windows

Logga in med MS-konto:
Microsoft-konto - Hjälp om Windows

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Men lite försiktighet, dvs väntan på andras erfarenhet, har jag nu laddat ner 10:an, no problems. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen