• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Häromdan skaffade jag en Intel Nuc.
Köpte en Win 10 licens som jag sen tankade ner på en usb-sticka från MS, och sen installerade i Nuc'en. Tog väl ca:20min totalt.

Funkar helt problemfritt i denna lilla PC :)
 

Bilagor

  • 2015-09-04 15.39.29.jpg
    2015-09-04 15.39.29.jpg
    2,8 MB · Visningar: 2

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Har installerat W 10 på min HP från W 7

Ett problem, som jag råkat ut för är att min excelfil, som jag använder dagligen går inte att spara.

Först kommer ett meddelande att den är skrivskyddad.

Sedan skulle jag kunna spara den som en kopia av det gamla namnet.

När jag försöker så meddelas jag att jag inte har behörighet att spara på denna plats men att jag kan spara under dokument.

Gör jag det så försvinner meddelanden, men någon sparad kopia kan jag inte hitta!

Är det någon i denna kunniga krets som kan vägleda mig!! I så fall blir jag mycket tacksam!!
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Windows 10

ShutUp10, gratisprogram stänger av övervakning i Windows 10.
Har inte installerat win 10 så jag har inte testat detta program.
Kommer att göra det när jag uppdaterat.

Bra sida att kolla nyheter för win 10
Tkj blogg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Kan nu spara filen om jag öppnar den som administratör.

Skulle vilja veta hur man tar bort skrivskyddet i en exclfil i W 10.

Går man in och googlar på det så får jag iaf inget användbart svar. Svaren gäller W 8 och andra versioner!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Skulle vilja veta hur man tar bort skrivskyddet i en exclfil i W 10.
Jag kanske inte förstår problemet men högerklickar du på filen och väljer Egenskaper, kan man ta bort bocken i rutan Skrivskydd.
Under fliken Säkerhet finns Särskilda behörigheter och Avancerat.
Mig veterligen har ditt problem inget att göra med operativsystemet annat än att ett nytt OS som W10 kanske ändrar egenskaper på en del filer.
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Ligger filen i din profil eller i en mappe utenfor profilen? Windows 8 og nyere skrivebeskytter mapper utenfor profilen under installasjon. Se på egenskapene på mappen, og åpne mappen for skriving.

Dokumenter under din profil er default område for office programmer, men for win 10 kan en og velge onedrive\dokumenter.

En siste fråga, hvilken utgave av office?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

En spekulation, loggar du in med ett nytt användarnamn i Win 10 jämfört med tidigare ?
För direkt uppkoppling av mejl, molnlagring m.m. hos MS måste man logga in med nåt godkänt MS-konto som Hotmail-adress t.e.x. i stället för det gamla användarnamnet man hade före uppgraderingen.

Liknande som Knut spekulerar i.
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Nu har jag löst det.

Jag har högerklickat på filen och fick då upp en ruta, som gav möjlighet att köra Excel som administratör, vilket jag gjorde och nu är skrivskyddet borta.

Jag har Windows 10 Pro. Problemet med skrivskyddet kom när jag installerade W 10.
Har tittat på egenskaperna på filen, men nu är skrivskyddet borta. Kanske kunde jag ha gjort det tidigare för det finns ju en ruta för skrivskydd, som borde varit ifylld.

Tack alla som hjälpt mig. HBK är fantastiskt. Det säger jag till alla!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Aha, Windows Pro.
Då måste användare ha behörighet för att kunna använda mappar och filer utanför sin profil.
Som Admin kan du högerklicka på filer och mappar och där ändra behörigheter för de användare/profiler som finns på datorn eller i nätverket.

Låter som din profil ändrades vid uppgraderingen så att den inte stämde med den gamla profilen vilket gjorde att du inte fick behörighet för vissa filer/mappar.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Om man återgår till W8.1 kan man då installera W10 igen utan några problem. Hämtas W10 in i ny version, om man vill gå tillbaka till W10 eller ligger den man först hämntat kvar på datorn och installeras en gång till. Har problem med min gamla Autoroute 2011 som inte vill gå in. Kan inte heller få min GPS-puck att fungera ihop med W10.

EssoJ
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
468
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Om klickar på Autorote den fil som statar programmet och högklickar på den
Och väljer kompalitet så kan du välja att köra den i andra Windows versioner har du testat det ?
Värt ett försök.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Om man återgår till W8.1 kan man då installera W10 igen utan några problem. Hämtas W10 in i ny version, om man vill gå tillbaka till W10 eller ligger den man först hämntat kvar på datorn och installeras en gång till. Har problem med min gamla Autoroute 2011 som inte vill gå in. Kan inte heller få min GPS-puck att fungera ihop med W10.

EssoJ

GPS Info fungerar (fick jag med min puck). Och GPSDirect:

Welcome to GPSDirect and GPSReverse GPS NMEA Windows 7 Windows 8 Windows 10 Sensor Driver iOS Android TCP Bluetooth

Som sagt, prova att köra Autoroute i kompabilitetsläge Win 8.1 eller Win 7.

Edit: GPSDirect fungerar med Windows platstjänst (positionering) - den lämnar GPS info till platstjänsten, som i sin tur kan förse andra applikationer med dito.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Om man återgår till W8.1 kan man då installera W10 igen utan några problem. Hämtas W10 in i ny version, om man vill gå tillbaka till W10 eller ligger den man först hämntat kvar på datorn och installeras en gång till. Har problem med min gamla Autoroute 2011 som inte vill gå in. Kan inte heller få min GPS-puck att fungera ihop med W10.EssoJ
Det var så jag gjorde, efter att först försökt installera ett antal saknade filer. Ju fler jag installerade, ju fler det saknades.
Återställde datorn till W8.1 och gjorde sedan en nyinstallation av W10. Sedan funkade allt!
Julian
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Installerade igår W10 utan problem och det verkar fungera över förväntan, tills nu.
Jag kan inte skriva snabela (at) ::mad:
Inte nått annat med "Alt Gr" heller.

Försökt ändra lite inmatningsinställningar utan resultat.

Har någon råkat ut för samma? och kommit tillrätta med det?

Upptäckte detta när jag skulle skicka mail till personer som inte finns i adressboken.

/Gunnar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Det er mulig du har fel i oppsettet av tastatur, prøv om det fungerer å bytte til norsk tastatur, funker det så bytt tilbake til svensk. Forskjellen mellom norsk og svensk er æø i norks og äö i svensk, men på samme plass. Du kan legge til flere keyboard under språkvalg, mulig du har valgt en layout uten altgr knapp ved oppgraderingen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 10

Jag har råkat ut för det ibland också, på min win 8.1.

Som tur är så fungerar det med ctrl + alt också istället för altgr.

Tyvärr vet jag inte hur jag löser det problemet, för plötsligt brukar det fungera igen. ...
Troligen är det något program eller drivrutin som "stör ut" vanliga altGr.

//Stefan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows 10

Vi har telia öppen fiber med 8 potentiella leverantörer av innehåll.
Bara 2 av dem erbjöd hela paketet med telefon, tv och breband. Vi valde telia även som programleverantör och har varit relativt nöjda hittills (se ovan).
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 10

Vi har telia öppen fiber med 8 potentiella leverantörer av innehåll.
Bara 2 av dem erbjöd hela paketet med telefon, tv och breband. Vi valde telia även som programleverantör och har varit relativt nöjda hittills (se ovan).

Det svaret ser ut att höra till denna tråd:
Fiber! - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Jag kommer nog inte att välja triple play, utan välja två eller tre olika leverantörer. Jag har ett år på mig innan det blir aktuellt...

//Stefan
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Är det någon som vet var någonstans i världen, dessa nya Windows10 bilderna är tagna?
Windows-10-Desktop-Wallpapers.jpg
Windows-10-lock-screen.jpg
Julian
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen