• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterutrustad helintregerad husbil.

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Du fryser aldrig i en bil med Truma och den blir fortare varm när du tar den. När bilen har drfttemperatur så är det ok, den tar dock mera gasol men som sagt du fryser inte i en bil med Truma och dubbelgolv. Har man däremot provat vattenburen värme så tror jag att det ger ett visst beroende och vi kommer nog inte att kunna tänka oss luftburet system.
Det är säkert som du säger, man uppskattar "sitt" systems fördelar.
Jag har haft husvagnar tidigare, med både primus och alde-system, den sista, när jag träffade nuvarande hustrun, var en Adria 740 med Alde 3010, så hyfsat modernt system. Frun hade å andra sidan med sig en Hobby 650 med Truma.
Då hade vi möjligheten att jämföra luft kontra vattenburen värme, mellan 2 hyfsat likvärdiga vagnar, och för min och hustruns del så föredrar vi båda Truman, med dess egenskaper, så "min" Adria blev den som såldes iväg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är säkert som du säger, man uppskattar "sitt" systems fördelar.
Jag har haft husvagnar tidigare, med både primus och alde-system, den sista, när jag träffade nuvarande hustrun, var en Adria 740 med Alde 3010, så hyfsat modernt system. Frun hade å andra sidan med sig en Hobby 650 med Truma.
Då hade vi möjligheten att jämföra luft kontra vattenburen värme, mellan 2 hyfsat likvärdiga vagnar, och för min och hustruns del så föredrar vi båda Truman, med dess egenskaper, så "min" Adria blev den som såldes iväg.

Hur många av de som har olika argument för vad som behövs för att kunna använda en husbil på vintern, har verklig erfarenhet av att använda husbil regelbundet i riktig skandinavisk vinter? T.ex -10 grader och nedåt? Syftar inte på Blueswede.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är säkert som du säger, man uppskattar "sitt" systems fördelar.
Jag har haft husvagnar tidigare, med både primus och alde-system, den sista, när jag träffade nuvarande hustrun, var en Adria 740 med Alde 3010, så hyfsat modernt system. Frun hade å andra sidan med sig en Hobby 650 med Truma.
Då hade vi möjligheten att jämföra luft kontra vattenburen värme, mellan 2 hyfsat likvärdiga vagnar, och för min och hustruns del så föredrar vi båda Truman, med dess egenskaper, så "min" Adria blev den som såldes iväg.
Ja det är ju olika. Vi har också haft båda värmesystemen och det blir aldrig mer luftburet. Det optimala hade ju varit båda men väldigt få bilar som har denna utrustning. Jag vet att det fanns någon och jag har sett annons på någon men jag kan inte komma på vad det var för en. Något i mitt bakhuvud vill minnas att det var en Niesmann.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det är ju olika. Vi har också haft båda värmesystemen och det blir aldrig mer luftburet. Det optimala hade ju varit båda men väldigt få bilar som har denna utrustning. Jag vet att det fanns någon och jag har sett annons på någon men jag kan inte komma på vad det var för en. Något i mitt bakhuvud vill minas att det var en Niesmann.
Jag har 3st Trumapannor i min Hymer, varav en vattenburen, även vattenburen värme i dubbelsängen bak.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hur många av de som har olika argument för vad som behövs för att kunna använda en husbil på vintern, har verklig erfarenhet av att använda husbil regelbundet i riktig skandinavisk vinter? T.ex -10 grader och nedåt? Syftar inte på Blueswede.
Hej
Nej inte med husbil men däremot med portabla arbetsbodar som man ibland även sov över i, det kan väl närmast jämföras med en långsamgående husvagn då de i regel flyttades med några dagars mellanrum. Det var dock långt ifrån alla som gick att använda vid riktigt låga temperaturer och man lärde sig ganska snart hur de behövde vara byggda och utrustade för att fungera även när temperaturen sjönk. Arbetsfordonen behövde också var fyrhjulsdrivna för att allt skulle fungera.
Det här var länge sedan, på 80-talet så idag kanske de här vagnarna är bättre klassifierade för att tåla olika temperaturområden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur många av de som har olika argument för vad som behövs för att kunna använda en husbil på vintern, har verklig erfarenhet av att använda husbil regelbundet i riktig skandinavisk vinter? T.ex -10 grader och nedåt? Syftar inte på Blueswede.
Jo, den erfarenheten finns, beroende på vad "regelbundet" innebär.
Om man dessutom byter "husbil" mot "husvagn" i frågan, blir svaret o-ja väldigt mycket erfarenhet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den enda "riktiga" vinterfricamparen jag kommit i kontakt med här är vår tidigare medlem Aake i Jämtland, hans trådar om vinter-fricamping är mycket läsvärda.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hur många av de som har olika argument för vad som behövs för att kunna använda en husbil på vintern, har verklig erfarenhet av att använda husbil regelbundet i riktig skandinavisk vinter? T.ex -10 grader och nedåt? Syftar inte på Blueswede.
Klart som korvspad att vi brukar HB hela året, åkt 13 år och dom sista 10 åren året runt. Men nu är det siste vintern sen blir det bara sommar. Har varit Ullared- Kista marknad-Jönköping påsk-Hede-Vemdalen-Funäsdalen-Jokmook-Stekenjokk-Åre-Duved-Boden, vid varierande temp, 0-40gr. Så tipsen, erfarenheter, och annat man kommit på som har varit värt guld är ingenting man har fått som en idé vid fredagsgroggen, utan det är erfarenhet och lite tipps från ställplatsgrannar.
/Matti
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Klart som korvspad att vi brukar HB hela året, åkt 13 år och dom sista 10 åren året runt. Men nu är det siste vintern sen blir det bara sommar. Har varit Ullared- Kista marknad-Jönköping påsk-Hede-Vemdalen-Funäsdalen-Jokmook-Stekenjokk-Åre-Duved-Boden, vid varierande temp, 0-40gr. Så tipsen, erfarenheter, och annat man kommit på som har varit värt guld är ingenting man har fått som en idé vid fredagsgroggen, utan det är erfarenhet och lite tipps från ställplatsgrannar.
/Matti
Med-utan el, camping-fricamping?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den enda "riktiga" vinterfricamparen jag kommit i kontakt med här är vår tidigare medlem Aake i Jämtland, hans trådar om vinter-fricamping är mycket läsvärda.

På sätt och vis kan jag hålla med, han var ju mycket extrem med 4-hjulsdriven bil m.m. Men vad är det som gör honom till "enda riktiga"
vinterfricamparen? Är alla som inte gör precis som han inte riktiga vinterfricampare trots att dom fricampar i skandinavien eller i alperna på vintern? ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Nej inte med husbil men däremot med portabla arbetsbodar som man ibland även sov över i, det kan väl närmast jämföras med en långsamgående husvagn då de i regel flyttades med några dagars mellanrum. Det var dock långt ifrån alla som gick att använda vid riktigt låga temperaturer och man lärde sig ganska snart hur de behövde vara byggda och utrustade för att fungera även när temperaturen sjönk. Arbetsfordonen behövde också var fyrhjulsdrivna för att allt skulle fungera.
Det här var länge sedan, på 80-talet så idag kanske de här vagnarna är bättre klassifierade för att tåla olika temperaturområden.

Jag måste ju säga att jag tycker väl inte att det riktigt är att klassa som erfarenheter i att vintercampa med husbil, det liknar ju mycket mera husvagn?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo, den erfarenheten finns, beroende på vad "regelbundet" innebär.
Om man dessutom byter "husbil" mot "husvagn" i frågan, blir svaret o-ja väldigt mycket erfarenhet.

Husvagn blir väl inte riktigt samma sak, de brukar väl om de används vintertid stå förtöjda med hjälp av en elkabel på en campingplats och
knappast flyttas alls eller mycket lite. Och vad det gäller s.k. faciliteter toa, dusch, tvätt, disk m.m. används de på campingplatsen.
Alltså inga framkomlighets, uppvärmnings, gas, avlopps eller vattenproblem som ju finns för husbilar på vintern.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När man har stått nåt dygn och ska vidare och tempen har varit rejält låg, kanske -15 och lägre så kan det vara problem att få igång motorn. Normalt så har inte husbilar motorvärmare, så det är klar fördel om husbilen är bestyckad med en dieselvärmare eller värmeväxlare så man kan värma upp motorn innan avfärd genom att köra systemet baklänges när man står på 240v, eller kör gasolpannan. En del husbilar har denna utrustning som standard så det kan ju vara nånting att tänka på inför köp.
/Matti

Det kan ju vara trevligt att ha, men knappast nödvändigt, vår har alltid startat hittills, möjligt att nyare bilar är känsligare där med all elektronik.
Det känns ju ibland som att focus för husbilstillverkarna har gått från användbarhet till chica inredningsdetaljer och ljuslister.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ifall husbilen ska användas på vintern så börja med att se vilka bakhjulsdrivna alternativ som finns. Ok, 4WD finns också men jag har inte sett någon helintegrerad sådan. För helintegrerat med bakhjusdrift så är det väl bara på IVECO som gäller. De fabrikat som finns med det torde inte ha några problem med vårat vinterklimat. Hörde igen klagomål på en skidanläggning om problem med en tung framhjusdriven husbil och att få den på plats på en snöig/isig parkering.

Jag skulle enligt mina egna erfarenheter säga att merparten av de som eventuellt kör eller vill köra husbil på vintern klarar sig alldeles utmärkt
med en framhjulsdriven, rätt utrustad husbil, möjligen med undantaget för långa halvintegrerade bilar som ju ofta har väldigt långt överhäng och stort garage som gärna fylls ordentligt, och då genom bagagets tyngd avlastar framhjulen ordentligt.
 
Senast ändrad:
Toppen