• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värt att veta om husbilars uppvärmningssystem

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kW = 12,29kW/kg = 2,43kr/kW
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kW
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kW/lit = 2,38kr/kW
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kW.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med HBK rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kW.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kW.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kW här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.

Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.

Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Din SEK/kWh prisräkning på campingplats haltar lite. Du betalar i ditt exempel 40 SEK/24h oberoende av om du förbrukar 0 eller 2,3 kW. Det är nog väldigt ovanligt att du kann ligga och dra exakt 10A under 24 h.
Om man har Alde och satt prio på el, samt att uppvärmningsbehovet är mer än 2,3 Kw blir det så.

I mitt fall om det är runt nollan eller kallare stämmer detta.
För mindre husbilar, med sämre isolering, stämmer det också.

Ok för exakthetens skull, elpatronen är på två eller tre kW, så 300w kan bli oförbrukade i teorin.
Dock skall kylskåp och batteriladdare (driver tv ljus osv) också drivas på dessa 300w, så det torde gå jämt ut.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Din SEK/kWh prisräkning på campingplats haltar lite. Du betalar i ditt exempel 40 SEK/24h oberoende av om du förbrukar 0 eller 2,3 kW. Det är nog väldigt ovanligt att du kann ligga och dra exakt 10A under 24 h.
Vintertid ligger, åtminstone vi, i princip på max vad säkringen klarar (om det är under -5).
Pannan går konstant på 1800W, golvvärmen konstant på 300W, värme i avloppstanken och rören ytterliggare 120W och sedan ebl för belysning, tv mm.
Att jag beräknat efter vad jag förbrukar betyder inte att alla andra förbrukar lika mycket.
Jag har ingen aning om effekten på ditt uppvärmningssystem eller hur isolerad din bil är eller vid vilka temperaturer just du campar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.
Hej Bäckis, Jag har en som hör till undantagen, nämligen den sista versionen av Hymer's värstingar som de sen lade ner, de gick inte att tjäna pengar på dessa då de blev åt helsike för dyra, min S820 gick på 1,6milj. i slutet på 2004.

Iallafall så är den utrustad med 3st Truma-pannor.
1st Truma C6002, luftvärme i hela husbilen samt tappvarmvatten, går bara på gasol
1st Truma Aquatherm vätskeburen värme i hela husbilen uppdelad i 3st sektioner, 1 cockpit, 2 resten av golven, samt 3 dubbelsängen bak,
alla sektioner kan styras var för sig med egna handventiler, körs på el 500,1000,2000W eller gasol, eller båda samtidigt.
1st Trumatic E luftvärme, förser vindrutan samt golv i cockpit, bara gasol.

Har testat i -5C och Aquatherm klarar då ensam utan problem att värma hela husbilen.
Så det fanns iallafall undantag en gång i tiden.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej Bäckis, Jag har en som hör till undantagen, nämligen den sista versionen av Hymer's värstingar som de sen lade ner, de gick inte att tjäna pengar på dessa då de blev åt helsike för dyra, min S820 gick på 1,6milj. i slutet på 2004.

Iallafall så är den utrustad med 3st Truma-pannor.
1st Truma C6002, luftvärme i hela husbilen samt tappvarmvatten, går bara på gasol
1st Truma Aquatherm vätskeburen värme i hela husbilen uppdelad i 3st sektioner, 1 cockpit, 2 resten av golven, samt 3 dubbelsängen bak,
alla sektioner kan styras var för sig med egna handventiler, körs på el 500,1000,2000W eller gasol, eller båda samtidigt.
1st Trumatic E luftvärme, förser vindrutan samt golv i cockpit, bara gasol.

Har testat i -5C och Aquatherm klarar då ensam utan problem att värma hela husbilen.
Så det fanns iallafall undantag en gång i tiden.
Har läst tidigare att du skrivit om dina tre pannor :)
Det måste vara högst ovanligt, har bara sett det på riktigt stora bilar av typen buss.

På dessa special-byggen har jag även sett pellets pannor så man kanske inte ska säga att det "bara" finns men på 99,9% av bilarna är min uppställning det normala....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fråga jag har luftburen värme och den första timmen luktar det bränt någon som vet vad jag kan göra för att bli av med denna lukt?

Jag skulle kontrollera att verkligen ALLA luftutblås är helt öppna, eftersom det verkar gå över när pannan nått upp till önskad temp. och lastar ner effekten då, kolla även så luftintaget för returen till pannan inte har någon restriktion.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Många gånger så är det nog "bara" damm som ligger och vilar i luftsystemet och just där värmeöverföringen från heta ytor till luften sker.
Det finns ju flera varianter av luftvärmesystem, men de flesta tar ju in luften som skall värmas upp i golvnivå och cirkulerar runt den och när den cirkulationen sätter igång i golv/lätt dammnivå så kan det lukta i början.
Du kanske t.o.m. har en panna typ Trumatic 3002 eller större och då blir ju även själva ytterdelen av värmaren bakom plåthöljet varmt och skall överföra värme till luften vid pannan och då är det ännu vanligare med bränd dammlukt i början.

Men det är ju skillnad på en stund uppvärmd/bränd dammlukt och annat som har med själva förbränningen att göra så kolla upp.

Även ett elelement för hus av äldre modeller som har glödtrådar eller väldigt heta ytor kan ju lukta bränt damm när man startar upp dem efter uppehåll.

M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det haltar på fler punkter.
T.ex. "ur 1lit diesel får man 9,7kW"
Hur stor effekt man får ut beror helt på brännarens konstruktion.
Vid högre effekter räcker en liter diesel givetvis kortare tid.
Just som att ta ut mer effekt ur en bilmotor.
Glöm aldrig tidsfaktorn, det är elementärt.

Sedan det där med 12-volts cirkulationspump, att denna skulle påverka beräkningarna. ???.
Pumpen har så liten effekt att det är oväsentligt.
Jag gissar att det handlar om 20 - 30 watt.
Även om pumpen skulle vara avsedd för nätspänning är effekten ca densamma.
Försumbart när man rör sig med ett antal kilowatt.
(glömde citera, men avser den långa genomgången av ErikPer)

Även svaret har en brist,
"Du betalar i ditt exempel 40 SEK/24h oberoende av om du förbrukar 0 eller 2,3 kW"
- man förbrukar aldrig effekt. Man förbrukar energi, som mäts i KWH (kilowattimmar)
men det avser iofs uppenbart att DRA en viss effekt (samma ord används för tex ström)
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Kan du förklara hur elförbrukningen fördelas när man väljer att värma beredaren

Alltså vad är den verkliga förbrukningen på stolpen ex vis när man valt 2 kW och skall värma vatten i vattenberedarep Går värmaren ner något alls på värmesystemet?
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kW = 12,29kW/kg = 2,43kr/kW
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kW
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kW/lit = 2,38kr/kW
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kW.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med HBK rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kW.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kW.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kW här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.

Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.

Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
Tack för alla bra förklaringar

Behöver nu tips på plats för Glykolbyte!

Jag har en stor bil med stor volym att värma och ser nu att jag inte längre kan hålla värmen vid samma utetemperatur som förut t ex vid stolpe med bara 6 el 10 A då man vill maxa uttaget med minsta möjliga gaskomplettering.

Förstår att det kan bero på att min ALDE 3020 nog skulle behöva få ny Glykol för bättre verkningsgrad, bilen är nu 5 år.

Är nu redan på väg mot spanska östkusten för övervintring och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig byta ut Glykolen på östkusten Barca-Valencia ev längre söderut. Heldt då mot Aldes rosa glykol.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Tack för alla bra förklaringar

Behöver nu tips på plats för Glykolbyte!

Jag har en stor bil med stor volym att värma och ser nu att jag inte längre kan hålla värmen vid samma utetemperatur som förut t ex vid stolpe med bara 6 el 10 A då man vill maxa uttaget med minsta möjliga gaskomplettering.

Förstår att det kan bero på att min ALDE 3020 nog skulle behöva få ny Glykol för bättre verkningsgrad, bilen är nu 5 år.

Är nu redan på väg mot spanska östkusten för övervintring och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig byta ut Glykolen på östkusten Barca-Valencia ev längre söderut. Heldt då mot Aldes rosa glykol.
Har du redan passerat Färlöv (strax norr om Kristianstad) där ALDE tillverkas. Mycket bra serviceavdelning. Tar ca två timmar
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
......Är nu redan på väg mot spanska östkusten för övervintring och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig byta ut Glykolen på östkusten Barca-Valencia ev längre söderut. Heldt då mot Aldes rosa glykol.
Du kanske kan ringa Alde och fråga om de har samarbete med några verkstäder i de trakterna du är.....

Sedan är ju frågan om man använder glykol i södra europa....

+46 44 71270
 
Toppen