• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterutrustad helintregerad husbil.

Johbe

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31141
Medlemskap
2024
Hej,jag ska lämna plåtislivet för att köpa en vinterutrustad helintregerad husbil, kan någon ge mig bra förslag på bil. Har fundering på en Kabe 760 LB
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Carthago, Nordic, Kabe, de flesta som har dubbelgolv funkar bra även de med Truma men vattenburet är att föredra.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Dethleffs Esprite med dubbelgolv och ALDE vattenburen värme och värmeväxlare från motor till radiatorsystemet. Haft bil sedan 2018, aldrig behövt frysa och mkt nöjd.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Dethleffs Esprite med dubbelgolv och ALDE vattenburen värme och värmeväxlare från motor till radiatorsystemet. Haft bil sedan 2018, aldrig behövt frysa och mkt nöjd.
Frysa gör man nog inte i någon modern husbil. Komforten och gasol-/energiförbrukning är mer beroende av detaljerna. I vår Dethleffs var t.ex. hela garagegolvet oisolerat, vilket bidrar till massor av is och kondens vintertid.

Jag tar upp lite av mina funderingar i tråden "Erfarenheter av Niesmann".
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag noterade att du sneglat på Kabe. Jämför i så fall gärna även med Adria, i grund samma bil, fast med lite annan prisbild. Vi bytte till oss en I 700 ST i höstas, och är helnöjda med den.
Det som fällde avgörandet för vår del var planlösningen;
Franskbädd och toa/dusch "bakom" sängen = luftigt och hyfsad golvyta, samt utrustningsnivån med spis/ugn i enhet (ugn över kylen blir svårjobbat för en kort hustru) och stor kyl med separat frys, samt lastvikt på drygt 1000kg.
Och att den har Truma, där går ju åsikterna isär beträffande vilket system som är att föredra, men personligen föredrar jag Truma framför vattenburet system.
Nu har vi inte behövt testa mer än ca - 15, men så långt räcker standard Truma mer än väl, behagligt varmt och jämnt fördelat.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag noterade att du sneglat på Kabe. Jämför i så fall gärna även med Adria, i grund samma bil, fast med lite annan prisbild. Vi bytte till oss en I 700 ST i höstas, och är helnöjda med den.
Det som fällde avgörandet för vår del var planlösningen;
Franskbädd och toa/dusch "bakom" sängen = luftigt och hyfsad golvyta, samt utrustningsnivån med spis/ugn i enhet (ugn över kylen blir svårjobbat för en kort hustru) och stor kyl med separat frys, samt lastvikt på drygt 1000kg.
Och att den har Truma, där går ju åsikterna isär beträffande vilket system som är att föredra, men personligen föredrar jag Truma framför vattenburet system.
Nu har vi inte behövt testa mer än ca - 15, men så långt räcker standard Truma mer än väl, behagligt varmt och jämnt fördelat.
Du fryser aldrig i en bil med Truma och den blir fortare varm när du tar den. När bilen har drfttemperatur så är det ok, den tar dock mera gasol men som sagt du fryser inte i en bil med Truma och dubbelgolv. Har man däremot provat vattenburen värme så tror jag att det ger ett visst beroende och vi kommer nog inte att kunna tänka oss luftburet system.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Du fryser aldrig i en bil med Truma och den blir fortare varm när du tar den. När bilen har drfttemperatur så är det ok, den tar dock mera gasol men som sagt du fryser inte i en bil med Truma och dubbelgolv. Har man däremot provat vattenburen värme så tror jag att det ger ett visst beroende och vi kommer nog inte att kunna tänka oss luftburet system.
Vad är det som gör att luftburen värme förbrukar mer gasol ?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad är det som gör att luftburen värme förbrukar mer gasol ?
Den är helt enkelt inte lika effektiv. Jämför direktverkande el och ett el elelement med vätska i radiatorn. Ett system med vätska är lite långsammare att få upp i temp men när det väl kommit upp så ger det en jämnare värme som "håller" längre.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den är helt enkelt inte lika effektiv. Jämför direktverkande el och ett el elelement med vätska i radiatorn. Ett system med vätska är lite långsammare att få upp i temp men när det väl kommit upp så ger det en jämnare värme som "håller" längre.

Det resonemanget är väldigt tveksamt, jag skulle nog säga att det går åt ganska precis lika mycket energi för att värma en husbil antingen man använder luft- eller vattenburet värmesystem. värmen skapas på precis samma sätt, det är bara överföringsmediat luft eller vatten som
är olika, mängden energi som behövs för att nå samma temperatur i bilen är exakt densamma.
Eventuella skillnader beror nog snarare på att vattenburen värme oftast monteras i dyrare husbilar med bättre isolering som därför är energisnålare.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Den är helt enkelt inte lika effektiv. Jämför direktverkande el och ett el elelement med vätska i radiatorn. Ett system med vätska är lite långsammare att få upp i temp men när det väl kommit upp så ger det en jämnare värme som "håller" längre.
Min erfarenhet är att:
Luftburen värme värmer upp snabbare, men förbrukar mer el och ger mer ljud ifrån sig
Vattenburen värme är tystare och snålare på batteriet, men kostar och väger mer
Men båda värmer bra om installationen är rätt gjord
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min erfarenhet är att:
Luftburen värme värmer upp snabbare, men förbrukar mer el och ger mer ljud ifrån sig
Vattenburen värme är tystare och snålare på batteriet, men kostar och väger mer
Men båda värmer bra om installationen är rätt gjord

Elförbrukning, tillverkarnas uppgifter som jämförelse:

TRUMA 6 i genomsnitt 1,4A, vid start 6.5A

ALDE 3020 Max 1,9A Genomsnitt anges inte.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det resonemanget är väldigt tveksamt, jag skulle nog säga att det går åt ganska precis lika mycket energi för att värma en husbil antingen man använder luft- eller vattenburet värmesystem. värmen skapas på precis samma sätt, det är bara överföringsmediat luft eller vatten som
är olika, mängden energi som behövs för att nå samma temperatur i bilen är exakt densamma.
Eventuella skillnader beror nog snarare på att vattenburen värme oftast monteras i dyrare husbilar med bättre isolering som därför är energisnålare.
Du må vara tveksam och egentligen så ska ju energiåtgången vara den samma om bilen i övrigt är lika men så är det inte i verkligheten. Egentligen så borde ju energiåtgången i en direktverkande vara mindre eftersom det inte blir några övergångsförluster men så är det inte.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
vinterutrustning är ju inte bara pannan,även vattensystemet ska ju tåla kyla.Inte trevligt om färskvattnet fryser i nån slang,eller avloppstanken, eller det inte går att tömma när man kommer hem för att tömningsrören/kranar frusit.
 
Toppen