• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintern 2019-2020 i Santa Pola

Status
Stängd för vidare inlägg.

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Eftersom flera bett mig fortsätta skriva om vår övervintring startar jag denna tråd. Blir säkert inte lika ofta jag skriver men lite då och då. Att få dagarna att gå är absolut inte svårt. Vi lever ju ett liv som hemma med alla vardagsbestyr plus ett antal aktiviteter om man känner för det.
Bahia har länge varit en populär camping bland svenskar. När vi skaffade vår första plåtis 2013 körde vi hit på sommarsemestern för att se vad så många skrev om på Husbilsklubben. Där och då bestämde vi oss för att här ska vi övervintra när vi inte längre jobbar. Tyvärr fick inte min man leva så länge att han fick komma tillbaka hit för 2015 tog cancern hans liv. Nu har jag träffat en ”gladbo” med samma upplevelse i bagaget och det är tredje vintern vi återkommer hit. Campingen är lagom stor och man lär snabbt känna folk här. Det är ingen lyx men helt ok standard till ett humant pris, €8,80/dag plus el. Av de dryga 400 platserna brukar det vara drygt 100 svenska bilar/vagnar. Det anordnas diverse aktiviteter av en grupp svenskar som man är välkommen att delta i. Inom gångavstånd finns staden Santa Pola med all service man kan önska sig såsom affärer, restauranger, barer, marknad, tandläkare, vårdcentral, strand mm.

Nyfiken. Varför just Santa Pola och Camping Bahia ?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
0D475DA1-4BB0-4DDD-B1C9-1991707DE903.png 8CD74D0C-8ED4-449F-BF7B-1F3D72E02F99.png 0D475DA1-4BB0-4DDD-B1C9-1991707DE903.png Visa bilaga 181579Visa bilaga 181580
Nyfiken. Varför just Santa Pola och Camping Bahia ?
Campingen är lagom stor för att vi ska kunna vara många svenskar här och likväl bli plats för andra nationaliteter. Den ligger nära staden Santa Pola som är en vanlig levande spansk stad med stort utbud av affärer, barer och restauranger. Inte alls turistig som t ex Torrevieja.
Många trevliga aktiviteter och härliga människor. Bra pris under vintersäsongen.
Costa Blanca har dessutom det bästa klimatet under vintern. Framförallt mindre regn och färre regndagar än Costa del Sol.
 
Senast ändrad:
L

Lars-Gösta

Guest
Kollar lite på deras hemsida men det verkar som dom är ständigt fullbokade nu över vintern. Stämmer detta ni som vet dvs är på plats. Är själv just nu i Portugal på en i och för sig utmärkt camping men vill gärna variera lite.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kollar lite på deras hemsida men det verkar som dom är ständigt fullbokade nu över vintern. Stämmer detta ni som vet dvs är på plats. Är själv just nu i Portugal på en i och för sig utmärkt camping men vill gärna variera lite.
I princip är det nog fullt. De tar nog inga fler bokningar via hemsidan. Brukar finnas plats närmast muren mot vägen utanför med en hel del ljud från trafiken. Sen kan man ofta byta till en bättre plats efter några dagar. Sen beror det mycket på hur stor bil man har. Över 7,5 m blir det helt klart svårare.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur stor del av platserna är långliggare.
Jag vet inte den exakta siffran men många. Säkert betydligt fler än hälften. Det finns både de som har helårsplats och de som liksom vi har vintersäsongplats. Dock ser man varje dag bilar som åker och bilar som kommer så det är hela tiden en omsättning bland platserna. Platserna närmast vägen är oftast lediga och bildar en zon där man kan invänta en bättre plats senare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det finns ett par kvinnor som bor mer eller mindre året runt i husvagnar den ena är frisör kommer med en pall och skynke och klipper håret på plats för 9 eu blev bra hon är pensionerad hårfrisörska. Den andra kvinnan har ett stort tält med riktigt golv i med massagebrits och hon gör fotvård med massage, höll på en hel timme för 12 eu, jätteduktig från holland och pratade perfekt engelska. Ytterligare en orsak till att folk väljer Bahia.
 
L

Lars-Gösta

Guest
Haft kontakt med Martin och han bekräftar att det är fullt men att det åker och kommer bilar hela tiden. Han kan därför inte reservera plats. Bilen får inte heller vara större än max 7,5 m och min är ju 8,40 m. Det är lite svårt att åka dit på vinst och förlust och jag kan inte ställa mig på "väntplats" förmodligen pg av stor bil. Men kanske ni kan tipsa om chansen dyker upp med en plats så ringer jag Martin. Från dec skulle passa. Är det få platser för bilar större än 7,5 m?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Haft kontakt med Martin och han bekräftar att det är fullt men att det åker och kommer bilar hela tiden. Han kan därför inte reservera plats. Bilen får inte heller vara större än max 7,5 m och min är ju 8,40 m. Det är lite svårt att åka dit på vinst och förlust och jag kan inte ställa mig på "väntplats" förmodligen pg av stor bil. Men kanske ni kan tipsa om chansen dyker upp med en plats så ringer jag Martin. Från dec skulle passa. Är det få platser för bilar större än 7,5 m?
Vi åker hem i slutet på november och återkommer till nyår så kan tyvärr inte hjälpa dig. De flesta platserna är inte för bilar större än 7,5m men vet också att här finns en del större bilar. Enligt Campercontact är det max 8 m här.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Haft kontakt med Martin och han bekräftar att det är fullt men att det åker och kommer bilar hela tiden. Han kan därför inte reservera plats. Bilen får inte heller vara större än max 7,5 m och min är ju 8,40 m. Det är lite svårt att åka dit på vinst och förlust och jag kan inte ställa mig på "väntplats" förmodligen pg av stor bil. Men kanske ni kan tipsa om chansen dyker upp med en plats så ringer jag Martin. Från dec skulle passa. Är det få platser för bilar större än 7,5 m?

Det finns andra campingar i samma ”närområde”, dvs inte så långt från Santa Pola och där det samlats en hel del skandinaviska husbilsåkare under vintern.

Två som jag direkt tänker på, där vi själva stått med en 8.80m husbil är campingen Bolnuevo nära Mazarron och campingen El Raco i Benidorm. Vissa gemensamma aktiviteter görs bland skandinaverna på dessa campingar. Bra stämning upplevde vi.

Letar man mycket hög standard finns det en mycket bra Camping i Albir som heter La Colina, där det främst är norska gäster men även svenska HBK’are. Stora bilar är välkomna.

Bara tre exempel, men utbudet är mycket stort. Kan samtidigt nämna Calpe som är mycket populärt bland övervintrande husbilsåkare från Nordeuropa, här är det främst ställplatser men med service som på en camping.

Har du frågor så kan jag kolla upp det eftersom jag finns på plats.

Ja så var det vädret, just nu 20 grader och tidigare i eftermiddag såg jag att det var 25 grader varmt och solen lyste från en klarblå himmel.

TommyD
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen