• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintern 2019-2020 i Santa Pola

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi har tankflaskor men byter till en längre slang så att den spanska tuben kan stå på marken utanför.
Truma HD Gasschlauch G12 75 cm
Vårt gasolutrymmet är placerat innanför garageluckan på vänster sida. Jättedumt om man skulle byta flaskor eftersom man både skulle behöva lyfta och vrida samtidigt. Som upplagt för ryggont . Därför har vi valt två fast 14 kg flaskor. Skulle vi lösa det på ditt sätt skulle garagedörren ut mot vägen här behöva stå på glänt hela tiden vilket inte fungerar. Dels pga stöldrisken men också för att larmet skulle tjuta när vi låser och larmar. Ibland får man ta det onda med det goda, vi är så nöjda med bilen i övrigt. Kan dock berätta att Hymer ändrat på senare årsmodeller av denna Exsismodell så att gasolluckan är utvändigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter precis som jag vill ha det, ett alldeles underbart liv...:)

Men i mitt fall flyttar dom ju hela tiden fram möjligheten att få ta ut förtidspension precis strax innan det är min tur att kunna få den möjligheten. Jag känner mig som åsnan som får moroten dinglandes i ett snöre framför munnen, å som jag aldrig kommer åt. Innan jag får gå i förtidspension har jag förmodligen arbetat heltid i över 50 år. Jag hade inte en enda sjukdag på 20 år på den tiden försäkringskassan betalade ut sjukpenningen, dom sa t.o.m att jag borde få medalj, men istället får jag äran att fortsätta jobba lite till..

Ja e int bitter!:D
Den som blir glad för lite blir i alla fall ofta glad, och nu har jag helgledig.:)

Jag ska banne mig i alla fall försöka få uppleva 1 hel vinter utan snö innan jag drar in årorna.

Hur lång tid innan bör man boka en säsongsplats för att vara någorlunda säker på att få plats?

Trevlig helg/Chippen
Det är väl ett förslag som inte vunnit laga kraft än så du kan ju söka pension nu innan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man känner igen precis allt längtar dit nu när vintern och mörkret kommer nästa helg blir det vintertid som grädde på moset.
Såg ett ställe på campingen där det stod ett gäng gasflaskor utanför tältet??
Inte får man väl ställa gasolflaskor utanför husbilen med en slang in hade säkert blivit ett ramaskri hemma. Verkar lite udda att ha en bil med gastankar och ställa lösa flaskor utanför bilen utsatta för väder och vind.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack för länken till den fina filmen.
Men - det ser väldigt trångt ut. Små tomter för treaxliga HB:n.
Ja många av tomterna är små, särskilt på den nedre delen, som är med på filmen. Det är den ursprungliga delen som säkert mest användes till tält när den anlades. På den övre, nyare delen är tomterna större och gatorna bredare. Trots det finns det inte många jättestora tomter.
Vi har en liten husbil och tycker det är skönt att slippa backen upp. Därför har vi valt en tomt på nedre delen. Den är 8,5x7,5 m vilket är fullt tillräckligt för vår bil, förtält och kökstält.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Rätt trångt på den övre delen oxå, särskilt körvägen i kvarteret och dessa j*vla träd som är svåra att undvika när man ska in och ut från platsen
Jovisst även om det är lite bredare är det inte brett. Träden är helt klart jobbiga när man kör men helt säkert uppskattade för sin skugga på sommarhalvåret.
Många har bilar på 7,5- 8 m här och även några längre men på t ex Campercontact anges maxlängden till 8 m.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om kopplingen till avloppet i husbilen är tät och utloppet högre än brunnsröret så lär det inte bli några problem gör ju inget om det står vatten i slangen. Se bara till att slangen ligger ner mot marken hela vägen så det inte blir en böj uppåt någonstans, då kan man stå med konstant öppen kran vilket jag gjorde. På bilden ser det likadant ut som det gjorde hos mej så borde inte vara något problem om avtappningen är öppen bara om man ska tömma hela tanken på en gång. Flytta grannens slang över till hans sida om kranen så det inte börjar läcka in på er matta likadant med deras avloppslang.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Grannens slangar har vi redan flyttat till hans tomt. Han hade grävt ner dem på vår tomt. Vi ville inte riskera slå våra spik till matta genom slangarna. Flyttade därför över dem. Du skriver att slangen inte får böja uppåt någonstans men den måste ju upp över kanten till brunnen. Visserligen är kanten lägre än vårt utlopp men iaf?
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Grannens slangar har vi redan flyttat till hans tomt. Han hade grävt ner dem på vår tomt. Vi ville inte riskera slå våra spik till matta genom slangarna. Flyttade därför över dem. Du skriver att slangen inte får böja uppåt någonstans men den måste ju upp över kanten till brunnen. Visserligen är kanten lägre än vårt utlopp men iaf?
Förra vintern när vi var på Bahia köpte vi slang i ”järnaffären”, men jösses var hård den var. Vi fick tynga ner med fyllda vattendunkar. Har ni slang med er från Sverige?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Förra vintern när vi var på Bahia köpte vi slang i ”järnaffären”, men jösses var hård den var. Vi fick tynga ner med fyllda vattendunkar. Har ni slang med er från Sverige?
Nej det har vi inte. Tror de har mjukare på VVSfirman men är inte säker på att vi bryr oss om det. Funkar bra tömma med en hink.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hur funkar det med försäkring på bilen om ni ställer av?
Har länsförsäkringar o då får man inte bo i den avställd.
surt o betala vägskatt op trafikförsäkring för stillastående hus....
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur funkar det med försäkring på bilen om ni ställer av?
Har länsförsäkringar o då får man inte bo i den avställd.
surt o betala vägskatt op trafikförsäkring för stillastående hus....
Om man som jag har försäkringarna via CaravanClub får man ställa av och bo i bilen, även utomlands. Jag betalar knappt 300kr/mån för avställningsförsäkring som är allt jag normalt sett har i Superhusbilsförsäkringen utom trafikdelen. Jag har 90 dagars reseskydd. Efter de 90 dagarna kostar det 32kr/pers/dag att förlänga reseskyddet. Jag väljer istället att ta ett besök hemma över jul. Sedan jag varit hemma minst 15 dagar får jag 90 nya dagars reseskydd.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Igår lånade vi några kompisars personbil. Körde iväg för att proviantera möbler mm till förtältet. I affären fanns ett gigantiskt jultorg. Det känns konstigt när man lever i sommarklimat.
Idag har vi haft vår första regndag här. I princip regn hela natten och dagen. Inte kul men det är lovat fint väder fr o m imorgon igen

CD716784-D30E-4DF9-88EC-3C2C08912030.jpeg A17DB07E-66B0-4973-9E30-27069F858E36.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen