• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vinterkörd!!

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: vinterkörd!!

En mycket erfaren husbilsägare tipsade mig om att kolla så att "köpeobjektet" hade stänkskärmar.
Stänkskärmar skulle visst hjälpa till att minska salt- och vattensprutet från hjulen. Några satte stänkskärmar även "mitt under" bilen för att skydda känsliga delar av underredet.

Hörde av några andra att de satte på stänkskärmar direkt när de köpt husbil för att bättra på andrahandsvärdet - stämmer det?
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: vinterkörd!!

Man gör ju naturligtvis hur man vill med sina grejer,jag gillar inte vinter på nåt sätt och skulle inte använda nåt fordon som jag är rädd om på vintern men är priset rätt kan man givetvis köpa vad som helst. Man kan aldrig säga annat än att vinterkörning sliter mer än körning utan snö och saltslask. Förutom allt som rostar,aluminium som korrigerar,bromsrör tar stryk,framrutan slits betydligt mer på vinterkörning efter allt som yr omkring i luften vid varje möte. Men som sagt,gillar man att köra året runt ska man ju naturligtvis göra det.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: vinterkörd!!

Hej Pilot

Sidospåret om olja var bara en tankeställare att man bör mjukstarta med stel olja
alltså inte dra järnet utan rulla iväg sakta så oljan hinner mjukna.

Jag startade tråden med att jag ville ha en bil som inte var körd i salt:D
Det blev lite olika inlägg.
Då frågar jag hur många köper helst en bil som inte har gått i salt, samtliga som
köper nytt behöver då inte svara om ni inte har synpunkter

Mvh/Gunnar
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: vinterkörd!!

Vi tvekar inte på att använda vår bil året runt vi njuter av att komma iväg och åka lite skidor! Andrahandsvärdet den dagen den sorgen.
Nu ska jag gå ut och packa färdigt, imorgon bär det av mot Hovfjället!:snow-icon:
/MT
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: vinterkörd!!

Vi tvekar inte på att använda vår bil året runt vi njuter av att komma iväg och åka lite skidor! Andrahandsvärdet den dagen den sorgen.
Nu ska jag gå ut och packa färdigt, imorgon bär det av mot Hovfjället!:snow-icon:
/MT

Andrahandsvärdet? Vi är slutanvändare. :)
Calle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: vinterkörd!!

Tycker det räcker med å titta på aluminiumlisterna runt rutorna på båten ingen jätterolig syn trots att man tycker att det ska tåla lite salta vindar hmm
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: vinterkörd!!

Vad är det för nåt som "husbilsverkstan "sprutar på under golvet som "fuktspärr"nån typ av tectyl eller?nån som vet?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29809

Guest
Sv: vinterkörd!!

Jag har ingen egen erfarenhet då jag ställer av bilen på vintern men har hört att vätskan är mer lik träimpregnering. Undersidan är oftast av trä.
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: vinterkörd!!

Våran bil är underredsbehandlad hos PAVA i Danmark hela underredet verkar vara behandlat med samma produkt! det ska nog hålla borta fukt som rost. Har även monterat stänklappar.
/MT
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: vinterkörd!!

När jag suttit och läst igenom alla kommentarer på Gurras tråd om vinterkörda bilar så kom jag att tänka på en sak,på min så har jag en fuktskada bak ,så jag måste byta hela plåten ,som tur är så finns en plåtskarv ca 63 cm upp ,alluminiumen har full med små hål ,men bilen är ju 20 år så lite fel måste den ju ha ,jag körde den 2 vintrar om det beror på det vet jag inte ,men jag skulle nog helst vilja ha en som inte gått på vintern ,men när man tittar på medlemmarnas ålder så är det så många som har en så gammal bil som min ,men jag kan lova att min fru och jag har både nytta och glädje ,och ser fram mot ett nytt härligt husbils resande i Sverige i sommar
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: vinterkörd!!

Vad rekommender märkesleverantörerna för åtgärder ?

Någon som vet ?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: vinterkörd!!

Kryp gärna under en bil som har gått en vinter så får Ni se hur det ser ut och tro inte att det har någon större betydelse för att det har betalats okristligt mer för bilen den har som det står i registreringsintyget huspåbyggnad. Har sett bilar som har varit som svampar i golvet efter 4 säsonger och gått i södra sverige med saltindränkt vatten.

Bara en liten fundering, fritt att göra sina egna reflektioner.

Jaktfalken
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: vinterkörd!!

Mitt inlägg om salt var allvarligt menat. Jag kör ofta husbil på vintern och tidigare genom åren ännu oftare än nu och undviker alltid saltade vägar.
Tyvärr har Vägverket nu börjat salta vägen österut från Östersund (mot Sollefteå), men om man nödvändigtvis skall åt det hållet så finns det osaltade omvägar att välja. Annars saltfritt inom Jämtlands län och med lite folkligt motstånd borde denna miljöförstöring väl gå att begränsa även söderut?

Tidigare var det saltfritt även inom Tröndelag men numera får man hålla sig öster om E6 för att kunna åka på fisketur i Norge.

aake
Jaha, är det hos er saltet har hamnat. 7/1 hade vi snöblandat regn på kalla vägbanor ink E6, men saltbilen syntes knappt till:twitcy:.

Peter.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: vinterkörd!!

Tror inte att man kan få varken bättre eller sämre pris vid inbytte om man har eller inte har kört på vinteren. Det är skicket på bilen som avgör. Hur kan man få bevis på att en brukt husbil inte har körts på vinteren av tidigare ägare?

Nej, en ordentlig handlare och självkoll gäller. Har en husbil som är 10 år gammal. Hoppas verkligen att den är kört året runt. Då vet man att delarna har blitt brukt och inte bara stått där. Tänker på slangar och annat. Om en slang i motorrummet har blitt tinat/värmt upp då och då så må det ju vara bättre än att den har åldrats utan. Så tänker jag. :)

Min husbil har motorvarmare och den lokala bilverkstaden rosar motor för att var så torr från läckage. Trodde att kanske den läckte olja då det var pöl under bilen. Det visade seg att det var från AC istället.

Så att bilen har blitt brukt är bara A & O tycker jag.

Sedan att förhandlaren fick bytta slittdelar för 70 000 Nkr. Efter att kontrakten var gjord (bytte bromsar, hela avgassystemet mm), sätter jag som kvalitetstämpel på just den förhandlaren. Vet vem jag skall köpa nästa husbil ifrån ochså. :)

Motorvarme till husbilen är inte så dumt ifall man vintercampar. När man använder sakerna så blir det ochså till att man automatiskt kollar att greierna fungerar. Hade min stått på platsen hela vinteren, så hade jag nog inte sett att det har flyttat in en liten mus. :p Ja, stackaren fick inte bo länge i värmen (har på lite underhållsvärme i bilen).

Nej, bilar har ju trots allt en vis livslängd. Använd dom då, inte packa dom in i lull, lull.

11.gif
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: vinterkörd!!

Inga kommentarer till mina inlägg tidigare i tråden om att begränsa vinterkörningen till garanterat saltfria vägar. Det är faktiskt inte bara i Jämtland som det är saltfritt utan det gäller vad jag vet även större delen av Norrlands inland och stora delar av Norge.
Det finns inte en endaste rostfläck på rambalkar eller skärmar på min bil som nu rullat fem vintrar och mitt första husbilsbygge körde jag på vintern i 19 år utan att drabbas av rost på balkar eller hjulhus.
aake
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: vinterkörd!!

Jag håller med när det gäller vinterkörda bilar,när det gäller alluminiumklädda bilar tror att saltet gör väldigt illa ,jag har bytt plåten bak på bilen och på en del ställen var plåten skört som papper ,med mängderav små hål .SÅ bilar som har gått härnere där det saltas är nog inte att föredra,men det gäller nog bara allumniumklädda ,men hur plasten klarar saltet får väl tiden utvisa,förr blev ju plasten skör ,men den kanske har blivit bättre?:wideeyed:
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: vinterkörd!!

Som sagt, det är ju inte roligt att ge en massa pengar för en ( Kabe som ska vara en vinterbil ) och sen inte kunna nyttja den för risken för rostskador. Karossen på våran bil är om jag fattat rätt, av plast, glasfiber. Båtar klarar ju att ligga i saltvatten så man får hoppas bilen klarar det också, annars har man gjort bort sig som vanligt :)
PS Bilen skall ej ligga i vatten, men klara vägsalt .-)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: vinterkörd!!

Jonny och Lotta

Det gäller nog att rostskydda ordentligt på och i rambalkar, hjulhus, framvagn och övriga platser med plåt. Och dessutom tvätta grundligt efteråt om man vågat sig ut på saltade vägar. Det lär ju inte vara så mycket glädje med glasfiberkarossen om resten av fordonet har rostat sönder.
Själv har jag låtit behandla hjulhus och andra lättåtkomliga ytor med ngn slags seg tvåkomponentsmassa och balkarna är sprutade med lättflytande rostskydd. Dessutom undviker jag med envishet att köra på saltade vägar.
aake
 
Toppen