• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vinterkörd!!

F

F.d. 3088

Guest
Hej ser ofta husbilar nu på vintern i rusk å slask när jag pendlar Jönköping Gränna.
En tanke slog mig när jag byter nästa gång vill jag ha en som inte är vinterkörd.:rolleyes:
Om den har varit avställd är väl enda sättet att se att den inte är saltkörd.
Visserligen finns ju en del bilar i sydligare länder, kanske något att tänka på för er som är där nere. Ta ex. kort på bilen, kvitto på gas mm.

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: vinterkörd!!

Aluminium salt inte bra! Plast är nog lite bättre, men salt o Fiat hur kan dä va tro?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: vinterkörd!!

Salt? Har ni sånt på vägarna där nere? Tråkig historia i så fall.

aake
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: vinterkörd!!

det beror på vilken hb du ser vissa är byggda för att kunna andvändas på vinter, till lika som vissa personbilar.:twitcy:
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: vinterkörd!!

HEJ GURRA tror du verkligen att det är så dålig kvalitet på husbilarna , visserligen plasten kanske får kanske bytas ut ,men alluminiumen håller väl ,jag har en 89 RC travelmaster där har jag märkt att plasten har blivit skör .Men jag får väl hoppas att nya bilar är bättre.

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: vinterkörd!!

Är nog inte så svårt att se vilka som är vinterköra eller inte.Har en husbil gått i saltslask skulle jag aldrig köpa den.Man ser ju hur en personbil ser ut efter några vintrar,tänk då hur en husbil ser ut under....
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: vinterkörd!!

Allt har sitt pris brukar det heta - och till rätt pris hade nog ÄVEN du köpt en vinterkörd husbil.

/Johny

PS!
Funderade lite på det om att plast inte tål salt - hur klarar sig då alla småbåtar i havet då?! Eller ännu värre tänk om man har en båt i Döda-havet?! *fniss* :)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: vinterkörd!!

Allt har sitt pris brukar det heta - och till rätt pris hade nog ÄVEN du köpt en vinterkörd husbil.

/Johny

PS!
Funderade lite på det om att plast inte tål salt - hur klarar sig då alla småbåtar i havet då?! Eller ännu värre tänk om man har en båt i Döda-havet?! *fniss* :)


Ha,ha den va bra Johny, även jag funderar...är det något material som tål salt så är det väl PLAST annat måste väl vara skitsnack det kan ju vara så att många kör med "plåtbilar" ha,ha.

Mvh
Pilot (mycket plast i min Pilote)
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: vinterkörd!!

Hej Gurra tror nog inte man skall va så orolig för vinterkörning alla jag känner till lika mig själv. Jag tror ingen ställer ifrån sig en skitig bil efter en vinterresa. Vi husbilsåkare månar om våra grejor,
min är i varje fall i samma skick när jag kommer hem som den va innan jag åkte. Är det inte samma för dig Gurra?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vinterkörd!!

Vi gikk grundig over vår gamle bil før salg, den var da 9 år gammel og brukt hele året - normalt ikke vasket om vinteren. Bilen en Flair på Fiat Maxi ALKO hadde ingen rust. Det som bar mest preg av alderen var faktisk delene i ABS plast som hadde mistet glansen.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: vinterkörd!!

Varför köpa en dyr hb. om man ska ha den några veckor på sommaren?
Blir det inte då mer ekonomiskt att hyra en? För 500 000-en mille
kan man hyra hb i många veckor.
En snäll undran bara.
HaDe Hasse:mcride:
Precis min mening, skulle vara intressant att veta hur många som utnyttjar sin dyrköpta h-bil under alla årets månader, själv så är jag och frugan ute och kör/campar så mycket vi bara kan och hinner med! Om man är rädd om sin h-bil och sköter den som man ska med tvätt, service o.s.v så finns det väl ingen risk att den ska fara illa av rost el. dylikt.

Pilot
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: vinterkörd!!

Eller hur. En husbil mår bäst av att bli brukt till alla tider.
dedmoroz.gif


Så tråkig syn att se en husbil stå där ensam och förlatt.


Tomten kör husbil.
12.gif
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: vinterkörd!!

Huppp...???:swoon:
Jag som inbillade mig att det var skicket vid köpetillfället som avgör,
inte om bilen blivit körd på vintern eller ej... ;););)
Men jag kan ju ha fel, det har hänt en gång innan...:twitcy:

Jösse...:wub:
//MS
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: vinterkörd!!

Många synpunkter

Köper man ny kan det ju kvitta eventuella problem som saltet skapar kommer ju kommande ägare att få ta hand om.
Såg att dom flesta som svarat här över och tyckte att det kvittar kör ny bil.
Jag som köper en bil som är ca tre år vill ha en som inte gått i salt
Det är ju inte bara rost jag tänkte på, oxidering mm på elsystem är inte roligt.
Bromsar, rörliga delar.
Lite mera än några veckor på sommaren nyttjar vi bilen, minst sex månader går det att köra saltfritt.
Ni som kör i salt hur ofta tvättar ni:confused:
En annan sak som inte har med saltet att göra stel olja, fyll en flaska med olja och frys ner den till säg tjugo grader försök hälla ut den ur flaskan seg som sirap:rolleyes: Tänk när du startar motorn med sådan olja i motor o låda sedan drar du iväg som vanligt, väldig påfrestning på grejorna.

Gurra
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: vinterkörd!!

Mitt inlägg om salt var allvarligt menat. Jag kör ofta husbil på vintern och tidigare genom åren ännu oftare än nu och undviker alltid saltade vägar.
Tyvärr har Vägverket nu börjat salta vägen österut från Östersund (mot Sollefteå), men om man nödvändigtvis skall åt det hållet så finns det osaltade omvägar att välja. Annars saltfritt inom Jämtlands län och med lite folkligt motstånd borde denna miljöförstöring väl gå att begränsa även söderut?

Tidigare var det saltfritt även inom Tröndelag men numera får man hålla sig öster om E6 för att kunna åka på fisketur i Norge.

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: vinterkörd!!

Hej Gurra!

Jo..naturligtvis tvättar jag min husbil så ofta som möjligt, precis som min personbil jag bor i skåne så vi har inte alltid frysgrader. Jag undrar..när du pratar om stel olja m.m det gäller ju alla fordon...kör inte du person bil på vinterhalvåret,konstruktionen är ju lika vare sej det är husbil eller personbil???

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 1723

Guest
Sv: vinterkörd!!

En Husbil är gjord för att brukas året runt :cool:
Blir det några problem är det troligtvis handhavarfel:confused:
Finns ingen bil som tycker om att stå i ett garage halva året;)
Är man rädd för att använda den så bör man kanske titta på en stuga istället:rolleyes:
Bara skoja:twitcy:

Klart att det är upp till var och en om man skall bruka den på vintern :)
Men man ska nog ha klart för sej att man måste vara mycket mer noga med underhållet på vintern.:yes:

Men med all hjälp man kan få på detta forumet så lär det inte bli några problem det är bara till att titta runt och få svar på frågorna:spinny:

God fortsättning på er ALLA
 
Toppen