• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinkningar till andra husbilar?!

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hej på er alla:D
Kom hem från en liten mindre semestertripp på 4 dagar och med tanke på denna tråd så tänkte jag lite extra på hur det är med vinkandet;)
Facit på vinkningsfrekvensen mellan Böda och Mjölby ligger på minst 80%!
Både inhemska och uthemska bilar vinkar och hälsar!
Skoj som tusan.

Ps. En annan sak som också var lite skoj var att när vi lämnade Böda Sand´s camping nu i Lördags (27/6) så var camping belagd till max 10-20% och enligt en anställd på campingen så är det fullbokat redan nu på Måndag!
Vilket slit att jobba i incheckningen:eek:

Anders&Marie-Anne som tar en vecka till där i Augusti! Det är en mycket hundvänlig camping med ett lättillgängligt hundbad med tillhörande strand!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Som nyblivna husbilsägare tycker vi att det är trevligt att hälsa. Själv blev jag väldigt van vid det när jag körde i Skottland för några år sedan.

En annan grupp som hälsar är DKW-ägare, tyvärr ser man inte dem så ofta nuförtiden.

Ulla
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hejsan!
Har nu varit ute och åkt runt i några dagar, tycker det är trevligt att vi hälsar på varandra, jag gör det gärna. Det skulle också vara trevligt att vi kunde hälsa även på ställplatser elle campingar.
Utomlands hälsas det men hemma dåligt, jo när vi åker från campingen hälsas det.
Instämmer i att det kan vara trevligt att hälsa även när bilen står stilla.
Om jag ser en HBK-are på en camping eller rastplats tar jag gärna tillfället i akt att hälsa på dem och få en pratstund. Jag har även gjort detta när jag med min "vanliga" personbil stannat på någon rastplats och sett en HBK-are stå där. Jag brukar då visa medlemskortet så att de ser att jag verkligen är en HBK-are.
Detta förfarande har hittills resulterat i ett flertal trevliga pratstunder. Bl.a. träffade jag "Postis" m. fru i Skara tidigare i år, och fick en givande pratstund med dem.

Ha en skön husbilssommar alla HBK-are, vem vet vi kanske ses längs vägarna i sommar.

Vid tangenterna Alf.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hej,
det är väl klart att vi ska både vinka och hälsa på varandra i klubben.
Och det gör absolut inget om det vinkas åt alla andra husbilsåkare också.
Även om vinken tillbaka kanske uteblir så har din vink med stor sannolikhet medfört ett positivt avtryck som förmodligen förhöjer både känslan och stämningen på vägen eller var som helst.
Jag tror att det stora flertalet av oss blir glada av att bli uppmärksammade med en vink eller en hälsning. Det är ju så enkelt och man vet aldrig vad en vink eller hälsning kan leda till. Det kan ju till och med leda till en en långvarig positiv relation.
Så, det är bara att öppna sinnet och vinka på, vink vink vink.
V-backen ;)
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Ett litet blink med helljuset kan väl inte vara fel.
Lelle_22
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Äh, jo, faktiskt, om man får lov att vara lite polizei så här på kvällskröken, så är det fel.

Helljus är enligt lag förbjudet vid möte, och man räknar även med blinket som ett lagbrott. Nu tror jag inte att du blir polisanmäld för en helljusblinkning,
men kanske hellre en vink än en blink!!
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Jag blinkar aldrig när det är en polizeibil inom synhåll.

Lelle_22
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

1. Efter ca 250 mil i England o Skottland konstateras att här hälsar 90%.
2. När vi kör Miata hälsar nästan alla Miataägare på varandra.
3. När svärfar köpte husvagn 1962 hälsade alla husvagnsägare på varandra - själv lyfte han på hatten...

Janne

:swoon:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Är i Ålesund och märker att norrmännen vinkar mer sällan. Särskilt de yngre.
 
F

F.d. 10314

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hur många av er har som vi (åtminstone jag) varit på väg att vinka till en mötande "husbil" som man sett komma på håll, men som visat sig vid närmare möte att det är en budbil med loga eller en modern hästtransport eller något annat i den stilen?!! Vinkningen kommer liksom av sig och handen stannar i kliposition i huvudet eller klapp på kinden och man tycker det liksom känns lite skämmigt men ändå skönt att vinkningen inte hann genomföras fullt ut.

Trevlig sommar alla!

fru hianders/Inger


:msn_highfive: Förr när vi hade länsbokstav på bilarna,då vet jag att vi vinkade till dom som kom från samma län. Man kan väl göra som man vill, kanske kunde det göra oss mer gladare i trafiken, istället för att svära o gorma bakom ratten så kunde man ju vinka lite glatt eller hur......:wub::msn_fingerscrossed::yes: vinka på.........................berithochrister.......................
 
Senast redigerad av en moderator:
C

chmse

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

jag hälsar på alla husbilar som jag möter om det är en svensk eller inte men är man på en camping och möter svensson så är det väldigt svårt att att de hälsar då säger jag alltid hej har erfarenheter från mina utlandkörningar med lastbil har t o m mött svenska chaufförer på färjan och de har väldigt svårt för att hälsa
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hejsan alla!
Vi har åkt från Göteborg ner till Malmö och därifrån upp till Piteå och jag kan bara säga det att säkert över 95% har hejat tillbaka till oss :) både tyskar och norrmän, det är trevligt tycker jag. Nu när vi vänder på bilen och åker tillbaka till västkusten så kommer det att bli en himla massa vinkningar :) MVH Leif K
 
H

hianders

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Roligt reportage i senaste Husvagn & Camping om "Detta eviga vinkande", sid 63.

fru hianders/Inger
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

När vi var i norra Sverige och sedan i Norge, så upptäckte vi att dom "stora och fina" husbilar vinkar inte men alla andra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Under det föregående veckoslutet körde jag E6 i Norge från Narvik och söderut. Denna väg i semestertrafik kräver all tillgänglig koncentrationsförmåga. Massor av husbilar; kanske runt hälften av alla fordon.
Om någon känner sig stött av att jag inte vinkade: Det var inte illa ment, men jag har inte tillräcklig reservkapacitet. Smal kurvig väg, vilken i tunnlarna nätt och jämnt räcker till för möten med breda fordon. Och dessutom detta fantastiskt vackra landskap, vilket jag sannolikt inte skulle ha sett något av om jag förutom att koncentrera mig på bilkörningen även skulle ha hälsat på er alla.
Jag besvarar hälsningar när trafiksituationen så tillåter. Men på sjön hälsar jag på alla!
aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Under semestertider vimlar det av husbilar så man kan förstå att alla inte vinkar. När man dessutom är upptagen med att navigera på nya platser och se upp för fartkameror är det inte alltid lätt att vara uppmärksam på mötande husbilar. Jag har en enkät på husbilsbloggen som visar att över hälften alltid vinkar till mötande husbilar.

Ibland är man ju osäker om det är en varubil som man möter och det skulle ju vara ytterst genant om man av misstag vinkade till en sådan. Ungefär som MC-tjejen som vinkade till en moped!
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

:twitcy:Hej,
I skåne hälsar man alltid på varandra i byarna.Och som jeepägare så hälsar man alltid på andra jeepägare. Så jag tycker det är en trevlig sed att heja på andra husbilsägare.
Nu i sommar har jag också märkt att tyska husbilsägare hejar på oss när dom är i Sverige.Men när vi varit i Tyskland så hejar ingen.Förutom om man inte stöter på en svensk husbil.

Glad husbilssommar:cool:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Det där med att tyska husbilsägare inte skulle vinka är fel! Vi har kört mycket nere i Tyskland o det vinkas lika mycket som i Sverige.
 
Toppen