• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinkningar till andra husbilar?!

F

F.d. 29862

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Intressant med vinkningar! Harmlöst och trevligt javisst! En vinkning på väg ,men när man tar in på en plats där det redan står en husbil, en av de glada vinkarna kanske, så är det sämre med det sociala... Knappt en hälsning och man vill var ifred...ev helst ensam..
Jag har slutat att vinka till alla jag möter, men försöker ta kontakt när jag stannat som andra bil eller det kommer en till.
Någon som har andra erfarenheter???
Mvh
Lars och Ann-Charlotte
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Håller med dig. Det kan väl inte vara så svårt att säga några ord till varandra. Men vinkningen
skall vi fortsätta med det är en liten trevlig gest mot "likasinnade".
Jag brukar gå till hbk kompisar presentera mig med namn och nummer i husbilsklubben.
En del tycker kanske att man är påträngande men det ger sig efter en stund och då är det bara att
önska en bra dag och avlägsna sig.
Det behöver väl inte vara så märkvärdigt allting. Ta det för vad det är.
Som vi säger i Värmland.
Dä orner sä å gör dä int dä så kvetter dä.
(Har ni förresten hört att det tack vare det mycket regnande pågår försök med att få oss att
andas med gälar).
Lite tokig måste man va det kostar så lite men ger så mycket.
Ha en bra dag och enjoy life!
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Vi både vinkar och pratar med folk om vi kommer till en rastplats fast i Haparanda (veckan efter midsommar) på Keräsjoki rastpl. satt vi och åt.. En HBK:are stanna 7 meter ifrån fyllde vatten å tömde toa passera oss på två meter håll vi heja åt dom men..??!!... Vi blev lite snopna dom bara såg rakt fram ingen reaktion!...Tja vi fortsätter att vinka oavsett!!!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Att döma av en enkät på Husbilsbloggen:

50% vinkar alltid
14% vinkar endast då den mötande vinkar
28% vinkar ibland
7 % vinkar aldrig

Av egen erfarenhet är det fler som inte vinkar, men det kanske beror på jäkt och stress så här i semestertider!
 

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Vi var i Blekinge på semester och tänkte nu skall jag prata med HBK:are träffade första HBK bilen på en rastplats gick och pratade med dom trevliga mäniskor fråga hur länge dom varit med i klubben nej vi är inte med vi har bara köpt bilen med skylten på men efter samtalet funderade dom på att gå med i klubben

Gunnar
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Har nu varit ute på vår första "riktiga" resa med bilen, drygt 500 mil och 4 veckor till främst Frankrike, men även Tyskland, Belgien, Nederländerna och Danmark. Samt kring 130 x 2 mil ner och upp genom Sverige...

På vår resa norrut kände vi att allt färre vinkade tillbaka ju längre norrut vi kom, lite tråkigt att komma hem till Sverige och så få som hälsar :(
 
Senast redigerad av en moderator:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hej!

Under våra 700 mil i husbil i sommar (Haparanda-Kroatien tor) upplevde vi att 80-90 % av mötande husbilar hälsade oavsett mötet skedde i 120 knyck på Autobahn eller i beskedligare tempo på smala alpvägar eller "kostigar" någonstans i Sverige!
Och under denna färdsträcka kan Ni nog tänka Er att vi mötte en och annan husbil och dessutom med varierande nationalitetsbeteckningar.
Kul och trevlig grej, tycker vi.

Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:
Toppen