• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill ha wifi i husbilen när vi fricampar! Vad ska jag ha?

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ja. Se bara upp med så du inte blandar ihop uttag för mobilantenner med uttag för WiFi-antenner. På mitt modem finns två antennuttag för mobilantenner (bl.a. LTE) och där har jag kopplat in en antenn som sitter fast på insidan av en taklucka. Det andra antennuttagen används inte. Allt med baktanken att det är "ute skogen" (där MIMO spelar minimal roll) som jag har störst behov av en någorlunda fritt monterad yttre antenn.

MVH
Hans
Har inte kunskaper och vill inte ifrågasätta vad du säger, men....

har en Kompakt router med 4G och upp till 14 användare med två antennuttag och som jag fattat skall båda användas. Antennen jag använder har två anslutningssladdar och har fungerat flera år.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har inte kunskaper och vill inte ifrågasätta vad du säger, men....

har en Kompakt router med 4G och upp till 14 användare med två antennuttag och som jag fattat skall båda användas. Antennen jag använder har två anslutningssladdar och har fungerat flera år.
Många routers har antenner påskruvade på enheten. Man får kolla att de antennerna inte är WiFi-antenner så man inte tror att uttagen kan användas för mobilantenner (LTE, 3G, 2G etc.)
Hur det ser ut varierar från router till router. Min router har WiFi-antenner intern i routern och två små uttag för mobilantenner plus de mobilantenner som finns internt.
Grejen är också den att i en del fall (varierar från router til router) så har man samma typ av kontakt (SMA) för WiFi-antenner som för mobilantenner med den mycket lilla skillnaden att kontaktstiftet på WiFi (tror jag det var) är kortare än för mobilantennerna (RP-SMA).

Sen detta med två uttag mobilantenner. Det är för att man skall kunna utnyttja MIMO (Multiple Input, Multiple Output) något som inte ger något egentligt mervärde om man inte befinner sig i ett område där man kan dra nytta av flervägsutbredning och det är sällan fallet utanför städer. Å andra sidan är det absolut ingen nackdel så har man två antenner så finns det ingen anledning att inte ha båda anslutna.

MVH
Hans
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi använder den här antennen vid behov. Öppnar takluckan och lyfter ut den på taket.
Magnetfot + plåtis = :msn_thumbup:
Bra service på Loh och HBK-medlemmar har rabatt.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vi använder den här antennen vid behov. Öppnar takluckan och lyfter ut den på taket.
Magnetfot + plåtis = :msn_thumbup:
Bra service på Loh och HBK-medlemmar har rabatt.
Ser ut att vara samma som jag har.
 

Zaphod

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Halmstad
Vi använder den här antennen vid behov. Öppnar takluckan och lyfter ut den på taket.
Magnetfot + plåtis = :msn_thumbup:
Bra service på Loh och HBK-medlemmar har rabatt.
Är den inte för inomhusbruk? Har svårt att tro att den tål en regnskur.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ser att det mesta i tråden handlar om räckvidd, när det gäller räckvidd är det nog det som ger routern ett övertag gentemot en mobil, signal kommunikationen kan ju också koncentrera sej på en sak jämfört med telefonerna.
En sak som inte alla känner til är ju uteffekten på wifi, i EU är den 50mW i USA är den 500mW en skillnad med faktor 10. eftersom det oftast är en rundstrålande antenn får man räkna på den bestrålade ytan så man kommer inte 10ggr längre och går man iväg med mobilen så ska ju den skicka tillbaka en del i kommunikationen och då handlar det om 50mW.
Jag har ett yttre wifikort med antenn och 500mW när jag ansluter det kan jag se mycket fler nätverk och ansluta på mycket längre håll, det beror delvis på att jag har yttre antenn.
Ett annat sätt att visa skillnaden är att skicka upp drönaren i EU läge då får man varning på 80m fortsätter man stiga kommer den att ta över och landa själv. Med USA läge går den till 150m med full räckvidd.
Orsaken att ha en lägre effekt är ju att man kan ha fler nätverk inom samma område en router med högre effekt kan ju störa andra eller så kommer deras routrar byta kanal automatiskt.
Bara lite info om WiFi.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Det finns ju också detta alternativ. Kanske inte det billigaste, men om man är borta längre perioder kan det vara aktuellt.
Är man med i Caravanklubb får man 5% rabatt;)



//Jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!
Det finns ju också detta alternativ. Kanske inte det billigaste, men om man är borta längre perioder kan det vara aktuellt.
Är man med i Caravanklubb får man 5% rabatt;)



//Jocke

Är man medlem i HBK får man 10% rabatt på wifi.se :bye:
 
Toppen