• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill ha wifi i husbilen när vi fricampar! Vad ska jag ha?

F

F.d. 57960

Guest
Hej! Här är en första gångare när det gäller husbil. Älskar den över allt annat. Har en Ford Hobby 650 med alkov-12. Går som en klocka, men vi älskar att bara stanna till med hundarna och ta en paus där det funkar. Men samtidig har vi varit dumma och satt in en smart teve, samt att vi har ipad som bara går via wifi. Så min fråga nu, vad ska jag ha för grejor så jag kan vara oberoende från campingars dåliga och dessutom dåliga wifi nät? Jag har ett simkort från Telia som jag har surf för mobilt bredband. Hur gör jag? Jag är kass på såna hära grejor. Snälla nån som kan och vet? maxbudget 2000kr, helst inte vara tvungen att montera antenner eller annat.
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Det enklaste och billigaste är att du slår på internetdelning i din telefon och loggar sen på med iPad och smart tv. Nästa steg kan ju vara att du köper ett 4g modem med inbyggd rauter för dryga 1000kr och ett extra sim kort, men du kan klara dig ett bra tag med telefonen om den inte är allt för gammal
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har en smart tv i min bil. Som Roger säger så slår jag på internetdelningen på min telefon. Jag går sedan in i inställningar på min tv och söker upp telefonen. Jag använder sedan tv:n appar för att streama de program jag vill titta på.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du behöver en 4G-router som du sätter ditt SIM-kort i, typ en sådan här:
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Du behöver en 4G-router som du sätter ditt SIM-kort i, typ en sådan här:

Är inte den till 220V?

jag har denna som fungerat på de flesta platser i sommar, undantaget Obbola utanför Umeå. (med Hallon abonnemang)
 
F

Fd.47585

Guest
Kolla på dom enligt länk, har en av dessa som fungerar sjukt bra. Inbyggt batteri som laddas från USB-uttag (5 volt). Täckningen är sjukt bra, när vi åkte i norrland hade vi ingen täckning på telefonerna men med aircarden streamade vi tv ändå. Dyrare än alternativ men som ofta man får vad man betalar för. Går att ansluta extern antenn om man vill, vi har dock inte det och det fungerar ändå otroligt bra.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Net gear 810S och den här antennen är en utmärkt kombo. Kräver ett simkort och det kortets nätanslutning avgör hur uppkopplingen blir.

magnetsfotkontakt Diablo 7dbi MiMo med SMA-hane kontakter. Billigt hos lohelelectronics.se om du uppger ditt medlemsnummer i HBK
 

Bilagor

  • ED2D335A-6B5B-4A1E-9190-89E20B3D8040.jpeg
    ED2D335A-6B5B-4A1E-9190-89E20B3D8040.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 86
F

Fd.47585

Guest
Måste man ha abonnemang till en sådan router eller vilken WI-Fi koplar den upp sig mot?
Ja man sätter i ett sim-kort. De flesta operatörer har tvillingkort även om man inte pratar om det så högt, dvs du får ett kort till så pucken går på samma abonnemang som telefonen.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Kolla på dom enligt länk, har en av dessa som fungerar sjukt bra. Inbyggt batteri som laddas från USB-uttag (5 volt). Täckningen är sjukt bra, när vi åkte i norrland hade vi ingen täckning på telefonerna men med aircarden streamade vi tv ändå. Dyrare än alternativ men som ofta man får vad man betalar för. Går att ansluta extern antenn om man vill, vi har dock inte det och det fungerar ändå otroligt bra.
Finns för 1290 på elgiganten nu. https://www.elgiganten.se/product/d...dA5egYjWQTdcmLAbCKhoCxQAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Kolla på dom enligt länk, har en av dessa som fungerar sjukt bra. Inbyggt batteri som laddas från USB-uttag (5 volt). Täckningen är sjukt bra, när vi åkte i norrland hade vi ingen täckning på telefonerna men med aircarden streamade vi tv ändå. Dyrare än alternativ men som ofta man får vad man betalar för. Går att ansluta extern antenn om man vill, vi har dock inte det och det fungerar ändå otroligt bra.
Finns för 1290:- nu.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Är inte den till 220V?

jag har denna som fungerat på de flesta platser i sommar, undantaget Obbola utanför Umeå. (med Hallon abonnemang)
De flesta routrar går på 12 V med lämplig kabel, även denna.
230VAC-till 12VDC-adapter ingår
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Även denna fungerar bra i vår husbil. 12V men klarar 12-14V. 990 kr. På taket har jag en antenn, MidiMag rundstrålande. Vi har routern i husbilen på sommaren men den fungerar även som reservrouter till vårt nätverk hemma när dom gräver av fibern med jämna mellanrum.

1606138290022.png

1606138716984.png
Jag glömde SIM-kortet - längst till höger.

Vi kör en grundladdning på 10 Gb för 299:- som är giltigt 12 mån. Om vi sen utnyttjar routern mer så fyller vi på med mer Gb.
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Hej! Här är en första gångare när det gäller husbil. Älskar den över allt annat. Har en Ford Hobby 650 med alkov-12. Går som en klocka, men vi älskar att bara stanna till med hundarna och ta en paus där det funkar. Men samtidig har vi varit dumma och satt in en smart teve, samt att vi har ipad som bara går via wifi. Så min fråga nu, vad ska jag ha för grejor så jag kan vara oberoende från campingars dåliga och dessutom dåliga wifi nät? Jag har ett simkort från Telia som jag har surf för mobilt bredband. Hur gör jag? Jag är kass på såna hära grejor. Snälla nån som kan och vet? maxbudget 2000kr, helst inte vara tvungen att montera antenner eller annat.
Den här firman har hjälpt mig. Det dom inte kan om wifi är inte värt att veta. Jag fick även en yttre antenn så det går att surfa även om kontakt saknas till telefon.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även denna fungerar bra i vår husbil. 12V men klarar 12-14V. 990 kr. På taket har jag en antenn, MidiMag rundstrålande. Vi har routern i husbilen på sommaren men den fungerar även som reservrouter till vårt nätverk hemma när dom gräver av fibern med jämna mellanrum.

Visa bilaga 202767

Visa bilaga 202768
Jag glömde SIM-kortet - längst till höger.

Vi kör en grundladdning på 10 Gb för 299:- som är giltigt 12 mån. Om vi sen utnyttjar routern mer så fyller vi på med mer Gb.
Har samma router som du har,vilken yttre antenn har du, är det två antennkablar in i routern?
 
Toppen