• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Wifi-router till husbil?

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Igår kom "ryssen", en Huawei e5573.

ry f.jpg

Bruksanvisingen är på ryska - enbart, vilket gav mig lite huvudbry ett tag men till slut fick jag den att fungera. Trevlig liten apparat men det blir den som ska säljas. Jag föredrar ZTE MF910.

ry b.jpg

Att bilderna blev lite olika beror på att den första bilden är tagen med lite blixtstöd (vitbalans auto funkar dåligt inomhus med blixt), den andra inte.

Jappe
 
Senast ändrad:

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi har en Dovado TINY AC som drivs på 12v.
För säkerhets skull har jag en spänningsstabilisaror, som ser till att det blir Max 12v till router.
I routern har jag ett USB-modem med Telenor 4g abonnemang med fri surf.
Modemet har antennutgångar för två antenner för bättre täckning på mobilnätet. Routern har en löstagbar antenn, för montering av yttre antenn för wi-fi.
Denna routern kan använda ett wi-fi på camping för ta emot internet, och sända det vidare i lokala wi-fi i bilen.
Jag har skrivit mer om detta i denna tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t86075/

Ser ju bra ut. Bara en fråga. När jag vill använda ett 4g USB modem så vill jag att den använder en extern antenn. Är det så att jag monterar bara SIM kortet i routern? Eller är det så att när jag pluggar i 4G USB modemet så använder det USB antennen?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Det börjar bli aktuellt nu med nya avtal och då tänkte jag passa på att uppgradera med en mini-router i plåtisen. Ska förstås kunna gå på 12 volt. Någon som vet vad som är bäst just nu? Och kanske också vad man ska passa sig för.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Huawei E5577s-321 (samma som Glädjen) + Mimo 7dB med magnetfot som kan flyttas för bästa mottagning, fungerar för oss lika bra i EU som hemma. Vi hade 2 st. ZTE som la av, den ena i Portugal och den andra i Spanien så jag avråder ZTE idag! Lycka till :wideeyed:
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Dovado Tiny 4G helt perfekt. Har kört denna ett år och fungerar överallt där teckning finns för operatören och är snabb. Ingen utomhusdong utan invändig antenn.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Dovado Tiny 4G helt perfekt. Har kört denna ett år och fungerar överallt där teckning finns för operatören och är snabb. Ingen utomhusdong utan invändig antenn.

Men prestandan beror ju främst på vilken 4G-dongel du använder.
Tiny är ju bara en wifi-router /AP.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

En med utbytbart batteri är att föredra.
På min förra ZTE med fast batteri jäste det och sprängde höljet.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Hej Har köpt en D-Link router4 G LTE DWR921 för hemma,men jag vill den med i husbilen och vill överföra cromcast .Behöver en 12v kabel vilken behöver jag.på baksidan på router stå 12v 1 À . Tyvärr inte kunnig med datorer och tv mvh volker
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi har en Mobil 4 G router Huawei E 5577 med inbyggt batteri med upp till 6 timmars batteritid. Där sätter man in SIM-kortet i routern. Vi är mycket nöjda med denna. Och den fungerar på 12 w också.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Hej tack för svaret.Men har fått en routerD Link DRW720 3ADA till present den gå på 12v och batteri men den får ingen internet kontakt ,prvovade i går,Hämtade min från hemma då funkade det.daför vill jag har en 12v kabel har för den hemma volker
 
F

F.d. 53814

Guest

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Ett enkelt alternativ är att sätta simkortet direkt i plattan och internetdela så slipper man en extra pryl.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Måste man ha en wifi-dongle instucken i Dovado Tiny AC för att den ska hitta publika wifi eller har den det inbyggt?
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej knarrevik jag är dålig på el .om jag har min simkort i min padda och vill se på Cromcast då behöver jag ingen router??? Hur gör man då?///volker
 
Toppen