• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra Chromecast utan router?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Köpte igår en Chromecast.
Det var inga problem att få den att fungera i nätverket hemma.
Tänkte att den kanske också skulle kunna fungera i husbilen. Men där har jag inget nätverk så jag försökte med internetdelning från min iPad. Trots idoga försök fick jag det inte att fungera. Någon som vet hur man gör? Kan man använda sig av "gästinloggningen"? Tacksam för alla tips!

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Jag castar från plattan och använder mobilen som nätverk, det funkar!

Innebär det att du kör internetdelning på mobilen och att du kopplar upp både chromecasten och plattan mot mobilen?

Du kanske kan beskriva lite närmare hur du gör och i vilken ordning, gärna med bilder. Tror att det kan vara av intresse för många på forumet. Om du inte har tid eller lust så gör jag ett försök enligt ditt förslag och lägger ut beskrivningen om jag lyckas.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Köra Chromecast utan router?

Det är lite udda lösning med ChromeCast, om jag har förstått funktionen rätt.
ChromeCast dongeln skapar sitt egna wifi-nät för installation men är sedan beroende av ett wifi-nät som har internet-tillgång.
När man i sin telefon t ex väljer ett youtube-klipp så går dongeln ut på nätet och hämtar hem klippet och spelar upp det.
Mobilen, plattan, datorn har inte längre något med uppspelningen att göra om du inte t ex hoppar i filmen eller byter film.

Jag tror det kör ihop sig när plattan både skall tillhandahålla utdelat nät och stötta dongeln. Har du googlat på problemet? Det borde finnas fler med samma önskan.

Det hade ju varit smidigt i en husbil att kunna använda ChromeCastens egna nät och spegla mobilskärmen, men jag vet inte om det funkar.
Apple Airplay gör så tror jag.

Ska bli spännande att höra om jag totalt missförstått detta.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Det är lite udda lösning med ChromeCast, om jag har förstått funktionen rätt.
ChromeCast dongeln skapar sitt egna wifi-nät för installation men är sedan beroende av ett wifi-nät som har internet-tillgång.
När man i sin telefon t ex väljer ett youtube-klipp så går dongeln ut på nätet och hämtar hem klippet och spelar upp det.
Mobilen, plattan, datorn har inte längre något med uppspelningen att göra om du inte t ex hoppar i filmen eller byter film.

Jag tror det kör ihop sig när plattan både skall tillhandahålla utdelat nät och stötta dongeln. Har du googlat på problemet? Det borde finnas fler med samma önskan.

Det hade ju varit smidigt i en husbil att kunna använda ChromeCastens egna nät och spegla mobilskärmen, men jag vet inte om det funkar.
Apple Airplay gör så tror jag.

Ska bli spännande att höra om jag totalt missförstått detta.

Har googlat men inte hittat någon tillräckligt bra beskrivning. Hoppas den dyker upp här på forumet.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Köra Chromecast utan router?

Här har du en billig och enkel lösning på problemet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...routrar/tp-link-m7300-med-3-startpaket-p97300

Jag har en sådan och den fungerar förvånansvärt bra för det priset.
Givetvis måste man ha ett SIM-kort med mobildata till den.
Det den saknar jämfört med dyrare modeller är möjligheten till externa 4G-antenner, men jag tycker den verkar vara rätt bra även i områden med mindre bra täckning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Har nu lyckats få Chromecast att fungera med internetdelning i husbilen. Var inte alls svårt. Gick på första försöket. Tyvärr så är det svårt att backa processen så jag har inte bilder på allt.

Började med att välja den enhet som jag skall internetdela ifrån. I mitt fall min iPad med störst surfmängd.

Laddade sedan ned Google Home, SVT Play och Canal Digital Go på den enhet som skall styra Chromecasten. I mitt fall en iPad Mini.

Öppnade inställningar i iPad och valde "internetdelning"

IMG_1009.PNG

Öppnade sedan inställningar iPad Mini och valde "wi-fi"

IMG_1010.JPG

Efter ett tag kommer "Kjells iPad" upp som valbart alternativ. Trycker på "Kjells iPad" och blir ombedd att ange "lösenordet" för Kjells iPad. Detta finns på den första bilden.

Då är internetdelning till den enhet som skall "casta" till Chromecasten klar.

Sätter dit Chromecasten bakom TV'n och matar den med ström från ett usb-uttag bakom TV'n.

IMG_1011.JPG

Sätter på TV'n och väljer "Source". Fungerar säkert olika på olika TV men så här ser det ut på våran

IMG_1012.JPG

Jag väljer "Chromecast". Det kan även stå den port där jag kopplade in Chromecasten t.ex "HDMI1".

Startar därefter appen Google Home.

Efter detta tror jag att det är självinstruerande hur det går till. Om inte ber jag att få återkomma.

Hälsar Kjell
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Köra Chromecast utan router?

Innebär det att du kör internetdelning på mobilen och att du kopplar upp både chromecasten och plattan mot mobilen?

Du kanske kan beskriva lite närmare hur du gör och i vilken ordning, gärna med bilder. Tror att det kan vara av intresse för många på forumet. Om du inte har tid eller lust så gör jag ett försök enligt ditt förslag och lägger ut beskrivningen om jag lyckas.

Hälsar Kjell

Kort sagt, ja! :)
Nu har jag ju inte tillgång till husbilen just nu, men jag ser ovan att du löste det ändå.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Köra Chromecast utan router?

Vi har Samsung telefon, Telenor Frihet och Cromecast.

Det finns två alternativ att visa ljud och bild i husbilens TV med HDMI-ingång:

1. Visa direkt från husbilens egna WiFi till Cromcast och vidare till TV.
Då är telefonen "fri" för andra ändamål och fungerar endast som fjärrkontroll.

2. Spegla mobiltelefonens ljud och bild i TV'n via Cromcasten. (Screenmirrow).
Då kan man även visa egna foto, videoklipp mm.

119817d1482165716-cromecast.jpg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Vi har Samsung telefon, Telenor Frihet och Cromecast.

Det finns två alternativ att visa ljud och bild i husbilens TV med HDMI-ingång:

1. Visa direkt från husbilens egna WiFi till Cromcast och vidare till TV.
Då är telefonen "fri" för andra ändamål och fungerar endast som fjärrkontroll.

2. Spegla mobiltelefonens ljud och bild i TV'n via Cromcasten. (Screenmirrow).
Då kan man även visa egna foto, videoklipp mm.

119817d1482165716-cromecast.jpg

Tack för informationen. Vad gäller din pkt 2 så tror jag inte att det fungerar med äpplets produkter. Åtminstone inte utan ytterligare någon app.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Köra Chromecast utan router?

Vi har Samsung telefon, Telenor Frihet och Cromecast.

Det finns två alternativ att visa ljud och bild i husbilens TV med HDMI-ingång:

1. Visa direkt från husbilens egna WiFi till Cromcast och vidare till TV.
Då är telefonen "fri" för andra ändamål och fungerar endast som fjärrkontroll.

2. Spegla mobiltelefonens ljud och bild i TV'n via Cromcasten. (Screenmirrow).
Då kan man även visa egna foto, videoklipp mm.

119817d1482165716-cromecast.jpg

Kan du beskriva lite kort hur du gör för att få alternativ 2. Vi är i Spanien och och kör via vpn när vi tittar på tv via datorn och mobil, men om vi använder oss av alternativ 1 då är ju inte vpn inkopplat, och då kan vi ju inte se tv4, eller? Vi har campingens internet via en router i bilen.

Anders och Birgitta
 

Eura M

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

För mig fungerar det utan Vpn, men man måste programera pucken så den har samma wifi nät som du har i telefonen eller paddan som du styr pucken med.

Den kankske är inställd på det du har hemma.

Bosse
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Köra Chromecast utan router?

För mig fungerar det utan Vpn, men man måste programera pucken så den har samma wifi nät som du har i telefonen eller paddan som du styr pucken med.

Den kankske är inställd på det du har hemma.

Bosse

Utan vpn fungerar det för då har pucken och mobilen samma nätverk men när jag kopplar mobilen till vpn för att se tv4 tex då får ju pucken och mobilen olika nätverk, kan man då ändra pucken till att även ta vpn nätverket?

Birgitta
 

Eura M

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Ok, jag kör med Canaldigital go och kan se samtliga program i deras utbud i Spanien

Bosse
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Tack för informationen. Vad gäller din pkt 2 så tror jag inte att det fungerar med äpplets produkter. Åtminstone inte utan ytterligare någon app.

Hälsar Kjell

Kanske lite utanför ämnet, men jag laddade ner Google Foto och med den går det nu att visa bilder/videor på TV'n med hjälp av Chromecast.

Hälsar Kjell
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Köra Chromecast utan router?

Kjell1351, du skriver att du matar den med ström från ett usb-uttag. Är det 12 volt rakt in i Chromecasten eller har du en spänningsomvandlare först?
Jag tycker det står 6V på transformatorn (väldigt liten text) man sätter till 230V uttaget.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Kjell1351, du skriver att du matar den med ström från ett usb-uttag. Är det 12 volt rakt in i Chromecasten eller har du en spänningsomvandlare först?
Jag tycker det står 6V på transformatorn (väldigt liten text) man sätter till 230V uttaget.

Matar den direkt från usb-uttaget på TV'n.

Hälsar Kjell
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Köra Chromecast utan router?

Hej i tråden ! Kanske lite sent men när man tänker stoppa i Cromecasten i HDMI ingången på TV:n ger den annat volttal ?
Hälsningar
Hasse
 
Toppen