• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Wifi-router till husbil?

F

F.d. 30701

Guest
Jag ska införskaffa en bra wifi-router till husbilen. Den ska kunna användas av 2 mobiler, laptop och 2 surfplattor men inte alla samtidigt. Ska koppla in den på 12 v. Den ska även kunna kopplas via extern antenn. Ska man ha en som man laddar upp eller kan man köra en router kontinuerligt som är kopplad via 12 v? Vad har ni för erfarenheter och tips?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi har en Dovado TINY AC som drivs på 12v.
För säkerhets skull har jag en spänningsstabilisaror, som ser till att det blir Max 12v till router.
I routern har jag ett USB-modem med Telenor 4g abonnemang med fri surf.
Modemet har antennutgångar för två antenner för bättre täckning på mobilnätet. Routern har en löstagbar antenn, för montering av yttre antenn för wi-fi.
Denna routern kan använda ett wi-fi på camping för ta emot internet, och sända det vidare i lokala wi-fi i bilen.
Jag har skrivit mer om detta i denna tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t86075/
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Allt det du skriver om finns i vår prisvärda ZTE910 (vi har även en nyare Huawei som reserv), samt Mimo antenn (2 antenner), 7 dB med passande anslutningar. Fungerar utmärkt tillsammans, men vi har även en fantastisk bra service från stället där vi köpte prylarna (ingen reklam tyvärr, men surfa gärna lite så hittar du dit).
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi har en Dovado TINY AC som drivs på 12v.
För säkerhets skull har jag en spänningsstabilisaror, som ser till att det blir Max 12v till router.
I routern har jag ett USB-modem med Telenor 4g abonnemang med fri surf.
Modemet har antennutgångar för två antenner för bättre täckning på mobilnätet. Routern har en löstagbar antenn, för montering av yttre antenn för wi-fi.
Denna routern kan använda ett wi-fi på camping för ta emot internet, och sända det vidare i lokala wi-fi i bilen.
Jag har skrivit mer om detta i denna tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t86075/

Tack för tipset!

Nu behöver jag först koppla in usb-uttag eller extra cigguttag för att kunna använda routern, ladda mobiler, plattor, laptop m.m. Jag har lokaliserat kablar som går från bodelsbatteriet till dosan där solcellspanelen går in. Tänkte använda mig av dessa sladdar då jag har mätt att det finns drygt 12 v spänning där. Vilken typ av säkring och hur många ampere på den och hur kopplar jag in detta på bästa sätt?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Ranko, det är inte reklam att tipsa om ett inköpsställe med bra service om man inte har koppling till företaget. Tips är tillåtna i rimlig omfattning, dvs sunt förnuft...
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag har också en ZTE910 med externa antenner för det mobila nätet. Funkar klockrent men har tyvärr inga externa antenner om man vill koppla upp sig mot ett tillgängligt wifi. Jag är tillräckligt nöjd för att behålla prylarna men skulle jag köpa nytt idag hade jag nog köpt något mer likt treviks lösning.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Tack för tipset!

Nu behöver jag först koppla in usb-uttag eller extra cigguttag för att kunna använda routern, ladda mobiler, plattor, laptop m.m. Jag har lokaliserat kablar som går från bodelsbatteriet till dosan där solcellspanelen går in. Tänkte använda mig av dessa sladdar då jag har mätt att det finns drygt 12 v spänning där. Vilken typ av säkring och hur många ampere på den och hur kopplar jag in detta på bästa sätt?

Kolla noga så du inte kopplar in dig på kablar från solceller, de kan ladda med högre spänning. Inte ovanligt med 18v...
TINY AC drar inte mycket ström, jag har säkrat av med 2A och den säkringen har aldrig gått sönder. Tror strömmen ligger under 1A.
Lycka till
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Kolla noga så du inte kopplar in dig på kablar från solceller, de kan ladda med högre spänning. Inte ovanligt med 18v...
TINY AC drar inte mycket ström, jag har säkrat av med 2A och den säkringen har aldrig gått sönder. Tror strömmen ligger under 1A.
Lycka till

Ja jag har mätt så det är 12 v från batterikablarna som går in i solcellsboxen. Hur ska jag göra rent praktiskt ? Min tanke är att köpa flatstiftsäkring ( med lämplig Ampere) med säkringshållare, använda kopplingsplint för själva kopplingen och sen köpa cigguttag eller usb-uttag för att montera kablarna till.

En annan fundering...Kan jag ladda mobiler, surfplatta på samma uttag? Tänkte senare också köpa LED-tv. Eller behöver jag större säkring då? Hur räknar jag ut det?
Har även en Lenovo laptop med speciell kontakt som tydligen behöver en spänningsomvandlare med ren sinusvåg för att fungera. KAn jag även koppla in detta på samma uttag? Verkar som det blir lite för mycket på samma och för mycket belastning? En annan tanke är att göra ett till uttag i mitten av husbilen och använda mig av en tjock kabel som går från batteriet som jag har uppmätt till 12,8 v. Denna tjocka kabel går in i en spänningsomvandlare på 2000 w som är vidarekopplad till AC. Men tänker om jag drar ur kablarnan från invertern kan jag använda dessa.

Detta är som en djungel och vet inte hur jag ska koppla och var jag ska börja?
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag har en sådan här https://www.netonnet.se/art/dator/n...dem/huawei-b593s-4g-router-tele2/182009.9517/
Strömförsörjs med en stabiliserad spänningsomvandlare 12V - 12V. Hittade den på Jula för 49:- på rea.

Trots att det står Tele2 på routern så är dom olåsta.
Jag har en Huawei som ovan och vad jag undrar över är vilka inställningar som skall göras på den för att den skall ta emot Wifi?
4g fungerar alldeles utmärkt och den fördelar ut till alla mina enheter som jag har i bilen.
Men som sagt, jag hittar inte inställningarna för att ta emot Wifi

mvh
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Denna router har jag hemma. Vad jag kan förstå så måste den vara ansluten via kabel till ett uttag typ ADSL. Den fungerar inte att ta emot trådlöst (wifi) den kan bara sända iväg trådlöst till annan enhet typ, dator, skrivare etc. Att ha denna i en husbil kan väl knappast fungera.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Denna router har jag hemma. Vad jag kan förstå så måste den vara ansluten via kabel till ett uttag typ ADSL. Den fungerar inte att ta emot trådlöst (wifi) den kan bara sända iväg trådlöst till annan enhet typ, dator, skrivare etc. Att ha denna i en husbil kan väl knappast fungera.
Som jag skrev förut så fungerar den alldeles utmärkt i husbilen när jag kopplar upp mot 4G-nätet
Min fråga gällde hur man ställer om så att man tex på en campingplats, kan te emot campingens utskickade WiFi.
Min iPad tex kan ju ta emot både 4G och WiFi
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Den routern kan inte ansluta sig själv till andra WiFi-nät som t.ex. ett nät på en camping. Den är byggd för att ansluta till ett 3G/4G nät och sen dela den anslutningen mellan enheterna på det egna Wi-Fi nätet.

En Dovado Tiny AC fixar dock detta enkelt. Det är därför den är så populär.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Ja jag har mätt så det är 12 v från batterikablarna som går in i solcellsboxen. Hur ska jag göra rent praktiskt ? Min tanke är att köpa flatstiftsäkring ( med lämplig Ampere) med säkringshållare, använda kopplingsplint för själva kopplingen och sen köpa cigguttag eller usb-uttag för att montera kablarna till.

En annan fundering...Kan jag ladda mobiler, surfplatta på samma uttag? Tänkte senare också köpa LED-tv. Eller behöver jag större säkring då? Hur räknar jag ut det?
Har även en Lenovo laptop med speciell kontakt som tydligen behöver en spänningsomvandlare med ren sinusvåg för att fungera. KAn jag även koppla in detta på samma uttag? Verkar som det blir lite för mycket på samma och för mycket belastning? En annan tanke är att göra ett till uttag i mitten av husbilen och använda mig av en tjock kabel som går från batteriet som jag har uppmätt till 12,8 v. Denna tjocka kabel går in i en spänningsomvandlare på 2000 w som är vidarekopplad till AC. Men tänker om jag drar ur kablarnan från invertern kan jag använda dessa.

Detta är som en djungel och vet inte hur jag ska koppla och var jag ska börja?

Det är inte lätt att ge rekommendationer utifrån din beskrivning.
Men i min husbil är de fabriksmonterade cigg-uttagen säkrade med 10A. Det räcker rätt långt. Jag kör led-tv och laddning till 4-5 enheter på samma cigg-uttag.
Vad det gäller den grova kabeln till invertern, så bör det fungera.
Men säkra upp extra efter den grova kabeln men en klarare säkring än vad invertern har.
Ska du vara på den säkra sidan, så kontakta en riktig bilelektriker så det inte blir en brand i husbilen pga felkoppling.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Det här tycks vara ett hett ämne men vad jag förstår inte vad routern tillför. Varje nalle eller padda/platta kan ju användas som router. Är man ensam så verkar det överflödigt och om man är flera i bilen så kan man väl använda en av nallarna som router.

Jag letar efter någon enkel lösning både för wifi och telefoni med en antenn på utsidan bilen och koppling till en repeater i bilen. Duger Dovado Tiny till det?

För några år sedan räckte det med att hänga ut en antenn kopplad till ett modem i datorn på ställplatserna i Europa men det funkar sällan numera. De flesta har inte öppna nätverk längre.

Det här ämnet är kolossalt förvirrande, tycker jag. För någon vecka sedan diskuterade jag detta med expert i en specialbutik för sådana här ting och då blev jag ännu mer förvirrad, för att inte tala om hur förvirrad experten blev! :D

Jappe
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Hej! Till Er som kan det här, Dovado har precis kommit ut med en ny router som heter Dovado Pro AC. Den ska visst kunna arbeta som vanlig router, 3 -4 G, och kunna ansluta till wifi. Skulle vara intressant vad Ni säger om den.
Alltså en ny version av Pro.

Hälsningar Sanddammaren
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Ja jag har mätt så det är 12 v från batterikablarna som går in i solcellsboxen. Hur ska jag göra rent praktiskt ? Min tanke är att köpa flatstiftsäkring ( med lämplig Ampere) med säkringshållare, använda kopplingsplint för själva kopplingen och sen köpa cigguttag eller usb-uttag för att montera kablarna till.

En annan fundering...Kan jag ladda mobiler, surfplatta på samma uttag? Tänkte senare också köpa LED-tv. Eller behöver jag större säkring då? Hur räknar jag ut det?
Har även en Lenovo laptop med speciell kontakt som tydligen behöver en spänningsomvandlare med ren sinusvåg för att fungera. KAn jag även koppla in detta på samma uttag? Verkar som det blir lite för mycket på samma och för mycket belastning? En annan tanke är att göra ett till uttag i mitten av husbilen och använda mig av en tjock kabel som går från batteriet som jag har uppmätt till 12,8 v. Denna tjocka kabel går in i en spänningsomvandlare på 2000 w som är vidarekopplad till AC. Men tänker om jag drar ur kablarnan från invertern kan jag använda dessa.

Detta är som en djungel och vet inte hur jag ska koppla och var jag ska börja?[/QUOTE


Vi har bara trådlöst internet hemma och den routern använder vi i husbilen också. Strömmen tar vi från solcellsladdade batterier men till routern har jag kopplat en transformator DC/DC 12V-12V 2A. På så sätt får jag en stabil utspänning till routern.
Till laptopen har jag en transformator DC/DC 12V-19V vilket är den spänning som den kräver.
TV:n har vi slängt ut då den sällan användes, vill man någon gång se något så går det bra via routern och laptopen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Hej! Till Er som kan det här, Dovado har precis kommit ut med en ny router som heter Dovado Pro AC. Den ska visst kunna arbeta som vanlig router, 3 -4 G, och kunna ansluta till wifi. Skulle vara intressant vad Ni säger om den.
Alltså en ny version av Pro.

Hälsningar Sanddammaren

Den verkar fortfarande kräva en USB-dongel "Supports many different USB modems for mobile broadband*"
Tyvärr så är det ett fåtal sådana som klarar extern antenn. Det var kravet på min router, hög kvalitet, bra hastigheter vid 4G och möjligt att hänga på externa 4G-antenner eftersom jag oftast är ute i obygden och far.
Att sniffa och vidaredela lokala WLAN har jag inte sett ett behov av, men det verkar vara ont om en multitalent maskin, det blir alltid en kombination av apparater.
Om någon hittar burken som kan vidaredela öppna WLAN och har 4G-modem med möjlighet till externa antenner och går på 12V och givetvis skapa eget WLAN så är jag spekulant.
 
Toppen