• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Vilken laddare till litium batteri

enslow

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
40907
Medlemskap
2025
Enligt en verkstad så måste vi byta laddare om vi byter bodelsbatteri till ett litium batteri på 200-300a.

Skickar med 2 bilder på våra laddare och vill gärna höra med någon som kan vad som gäller.

Kan vi använda dom vi har eller måste vi byta en eller bägge?

Om vi måste byta vill vi gärna få tips på någon laddare som är bra samt bra pris.

Tacksam för hjälp/Enslow
 

Bilagor

  • 20250611_131048.jpg
    20250611_131048.jpg
    1,8 MB · Visningar: 182
  • 20250611_131039.jpg
    20250611_131039.jpg
    1,6 MB · Visningar: 182
Jag köpte 2 st LiFePo 100 Ah. Det följde en laddare till varje batteri. I o f s bara på 7 amp vardera.
Jag tänkte parallellkoppla dessa två med den ordinarie laddaren i GEL-läge som ger 16 Amp.
Dessutom har jag en Votronic 250 Mppt regulator med LI- läge.
Jag tänkte att generator/solcell skall klara av mesta laddningen, men när jag står på 230 V så blir laddströmmen max 14 + 16 A till att börja med. När bilens ordinarie laddare slår ifrån så tar de två 7 A laddarna vid och toppar upp batterierna.
Jag har inte testat än p g a annat fel på HB'n.
 
Har man större batteribank så är det bra att kunna ladda upp den snabbt tycker jag. Minst 50A. Laddare och solcellsregulator är ju något som är väldigt enkelt att installera själv. Victron har bra grejer och framförallt är dom flesta uppkopplade och kan styras via app vilket är väldigt användbart.
 
Stort tack till alla som hjälpt mig.

Efter ha läst och sett en massa tester på billiga lifePO4 batterier så blev det ett Redodo LiFePO4 200Ah batteri med en 14.6v 40Ah laddare till från samma ställe fick ett bra pris tycker jag 536 Eu med frakt.

Svara gärna om jag gjort ett stort fel men jag fick 3 års garanti iaf efter några mail.

Mvh Enslow
 
Har man större batteribank så är det bra att kunna ladda upp den snabbt tycker jag. Minst 50A. Laddare och solcellsregulator är ju något som är väldigt enkelt att installera själv. Victron har bra grejer och framförallt är dom flesta uppkopplade och kan styras via app vilket är väldigt användbart.
På vad sätt är det så bra att laddarna är uppkopplade och kan styras via app? Jag byggde ett litiumbatteri för några år sedan satte upp BMS och laddare då, kollade en del på BMS:en via bluetooth i början, men sedan bara fungerar allt, batteriet laddas av generatorn och solcellerna, förbrukarna tar det dom behöver och jag kollar alltmer sällan.
 
Vill man aldrig kontrollera något eller ändra inställningar så finns inget behov såklart. Vill man det så är det väldigt smidigt!
 
Jag skulle bara byta ut solpanel-regulatorn till en mppt med litium-val, och ställa om cbe-laddaren till GEL, sedan ut och provcampa, tycker ni sen att laddaren är för liten så kan man ju i efterhand byta mot en kraftigare.
Jag har åkt fyra säsonger utan 230V-laddare efter jag bytte ut bobatteriet till Litium, i vintras monterade jag dock en Victronladdare, har dock inte använts ännu i år då vi inte haft tillgång till 230V när vi campat.
Hela vitsen med att byta till Litiumbatteri är att inte behöva ansluta sig till extern 230V ;)
Ska CBE-laddaren vara inställd på GEL när man har LiFePO4? Varför isåfall?
 
Ska CBE-laddaren vara inställd på GEL när man har LiFePO4? Varför isåfall?

Det beror på utrustningen.
-Storlek på Litiumbatteriet
-Storlek på laddaren
-Hur hög förbrukning man har under laddningen.

Både Bly/syra och Gel-läget funkar bra, Agm-läget ger lite för hög spänning i CV-fasen.
Gel-läget har avsevärt längre tid i CV-fasen vilket kan vara positivt vid större batteri eller vid högre förbrukning av 12V under laddning så inte laddaren går över i underhållsladdning för tidigt.
Har laddaren temperaturkompensering kan laddaren ge för hög spänning i bly/syra-läget när det är kallt i husbilen.
 
Lånar tråden lite för en fråga kopplat till Victronladdare.
Min smart solar 75/15 har en grundinställning för tiden i absortionsfasen på 2 tim i LiFePO4 läge. Är inte det väldigt lång tid? Bör det inte ligga på max 1 tim.
Jag har ett 160 Ah batteri
 
Lånar tråden lite för en fråga kopplat till Victronladdare.
Min smart solar 75/15 har en grundinställning för tiden i absortionsfasen på 2 tim i LiFePO4 läge. Är inte det väldigt lång tid? Bör det inte ligga på max 1 tim.
Jag har ett 160 Ah batteri
Detta har jag fått fram och kör på själv:
 

Bilagor

  • IMG_1893.jpeg
    IMG_1893.jpeg
    290,5 KB · Visningar: 26
Låter lite konstigt att en laddare som är specificerad med 16A inte ska kunna ge 16A så länge mottagaren vill ha det.
Vi kör med vår originalladdare (dock annat märke) som ger 18A. och så länge man är ok med att det är lite långsammare (än vad det kunnat vara med annan laddare) - så fungerar det utmärkt.
Finns mycket vidskepelse när det gäller vad som funkar och inte. Har slutat lyssna på sånt och testar själv istället....
 
Tillbaka
Toppen