• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Drönare för en nybörjare?

R

RobbeS

Guest
Funderar på att köpa en drönare att ta med i husbilen. Har då förstått att Phantom är det märke som är populärast idag och har tittat på en Phantom 3 Proffesional. Lite bättre kamera.
Någon som har åsikter om denna drönare eller tips på ett annat fabrikat som ligger lägre i pris? Kameran är viktig och jag vill ha 4K kvalité.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Drönare för en nybörjare?

Funderar på att köpa en drönare att ta med i husbilen. Har då förstått att Phantom är det märke som är populärast idag och har tittat på en Phantom 3 Proffesional. Lite bättre kamera.
Någon som har åsikter om denna drönare eller tips på ett annat fabrikat som ligger lägre i pris? Kameran är viktig och jag vill ha 4K kvalité.

Mitt råd är Mavic från samma tillverkare!
Betydligt behändigare format.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Vilken Drönare för en nybörjare?

Låter intressant får nog bli en sån. Hur funkar drönare i minusgrader? Vill ju flyga och filma på vintern också.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Drönare för en nybörjare?

Föreslår också Mavic, liten och behändig. Batteritid ca 25-30min. Vid minusgrader är det mest problem med fingrarna. Kan också vara lite knepigt att ändra eller välja nåt annat på bildskärmen/telefonen när man fryser om dom. Har bara kört i 7-8 minus. Batteri tiden krymper lite.
Mvh
Matti
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Vilken Drönare för en nybörjare?

Låter intressant får nog bli en sån. Hur funkar drönare i minusgrader? Vill ju flyga och filma på vintern också.

Tänk på att hålla batterierna typ rumsvarma om du ska flyga vintertid, vissa har dem nära kroppen,
andra fixar termolådor/väskor med värmestavar eller liknande. Flyg säkert :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Drönare för en nybörjare?

Själv använder jag en mjuk "kylbag" med 1-2st petflaskor med hett vatten.
Detta håller hela dagen om det är så.

Har även ett värmeskydd/sändarpåse inkl. 2S battteridriven värme.
Bra kläder/skor så går det att flyga en bra bit under nollan (-10 har genomförts)

Flyger både drönare & 3D helisar.
Trex 770E / 550E / T450. / Phantom 4, Upair one pro, UDI U818, JJ-Elfie
Vänl. Magnus

Tänk på att hålla batterierna typ rumsvarma om du ska flyga vintertid, vissa har dem nära kroppen,
andra fixar termolådor/väskor med värmestavar eller liknande. Flyg säkert :)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Drönare för en nybörjare?

Hej, vad säger ni som har hållt på med detta om en Parrot Bebop? Tyckte den såg liten och smidig ut att ta med i vår plåtis.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
I senaste numret (3/2018) av Råd&Rön testas 11 drönare.
(Suddat lite, kanske inte ok att visa hela?)
CA369374-FD2A-4F98-9004-07933251E61B.jpeg
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Drönare för en nybörjare?

En 3 axis gimbal är ett måste om man prioriterar bra bilder!

Jag har en spark med 2axlig gimball men med lite dämpning i tredje axeln och jag tycker att det tar riktigt bra bilder och filmer, jag märker ingen jätteskillnad mot kompisens Mavic air som har tre axlar

//Peter
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
3 axlig är inte ett måste,man får bra bilder med en DJI Spark också.
Finns en hel del på blocket till överkomligt pris.
 
R

RobbeS

Guest
Nu har jag införskaffat mig en Mavic PRO. Dyr javisst, men det kan det vara värt med tanke på hur lätt den är att köra. Då jag öppnade paketet uppstod vissa funderingar på hur sjutton jag skulle kunna lära mig alla finesser men med hjälp av Youtube gick det hur fint som helst. Den medföljande manualen är dock värdelös.
Nu håller jag på att lära mig kameran och mixtrar med olika inställningar. Ser dock att en uppsättning filter vore bra att ha men vet inte vad jag ska köpa. Så tips på bra filter som täcker det mesta (inklusive snö och sol) man kan uppleva i ljusförhållanden vore bra.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Kamda.se har mycket prylar till mavic. Köpte en filtersats där för starkt ljus, ND 4/8/16 och jag använder mest ND 8 :an. Håller med dig om manualen, men som du skriver så finns det mesta på tuben om mavic.
Matti
 
R

RobbeS

Guest
Ja Youtube är fantastiskt. Använder Youtube då jag repar gammelgolfen också:). Bytte kamrem häromdagen enbart med hjälp av youtube. Sparade 5000 spänn på det....
Ska kolla in kamda.se men har redan beställt en sats med ND8, ND16 och ND 32.
32:an kan behövas så här på vårvintern med mycket sol och snö här uppe.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Såsom varande aktiv modellflygare med bla ett antal olika hexakoptrar i ryggsäcken och medveten om de nya krav som gäller inom hela EU inklusive Sverige kan jag bara hoppas att alla ni som flyger med era drönare är medvetna om gällande regler. Bland annat max höjd 120 meter. märkning inte flyga över mäniskor etc etc. 120 är mycket mindre än man tror om man flyger en drönare och vill ha bild på en stor yta. Innan ni flyger läs följande som ger en liten inblick regelverket Flyger du drönare? - Transportstyrelsen. Där står bla att påföljden vid felaktig användning kan var fängelse

Efter explosionen av "drönare" har reglerna åtstramats rejält i hela EU och det vore synd om möjligheterna till luftsport hobbies försvinner pga några "obetänksamma"
 
Toppen