• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Drönare för en nybörjare?

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Hahaha ja den experten hade betalt för att berömma Air. Knappt trovärdigt.
Jag är nöjd efter att ha köpt min 2:a Pro Flymore, detta till priset av 7990:-
Hur tänkte du där?? Det är ju DJI som tillverkar båda modellerna så dom blir väl glada ändå bara dom får sälja drönare
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Verkar som om DJI absolut vill se till att man har en kameradrönare med ett pris som passar de flesta plånböcker.
Köpte en Mavic Pro för ett bra tag sedan, det var ju den vikbara drönaren som kom först.
Var tvungen att kolla lite på Spark och Mavic Air för att se om det finns anledning att byta.
Mavic Pro är ju störst och har "äldsta" tekniken och saknar möjlighet att styras med gester.
Fast å andra sidan har ju den objektivet med största brännvidden (28mm) och lägsta bländaren (f/2.2).
Mavic Pro har också längsta batteritiden och största räckvidden, fast räckvidd kanske spelar mindre roll med de svenska reglerna om att man ska ha drönaren inom synhåll.
Alla tre drönarna har framåtriktade kameror för att undvika hinder, Mavic Air har dessutom bakåtriktade.
Använder man bara mobil (eller padda) så är det inte så stor skillnad att flyga med dem.
Om man däremot vill använda handkontrollen också tycker jag att Mavic Pro är helt överlägsen tack vare displayen på kontrollen.
Tycker att det blir rörigt att ha all information på telefonen/paddan.
Har flugit med Mavic Pro i ganska kraftig vind och är imponerad av att den ändå kan ta knivskarpa bilder.
Ingen aning om hur de andra funkar då det blåser.
Känns i nuläget som att jag "byter ner" mig om jag ersätter min "gamla" trotjänare med något annat än en Inspire 2.
Fast den har en prislapp som vida överstiger vad jag vill lägga på en "leksak".

Hälsar

Einar
 
F

F.d. 55989

Guest
Hur tänkte du där?? Det är ju DJI som tillverkar båda modellerna så dom blir väl glada ändå bara dom får sälja drönare
Räcker med att se filmen. Knappt trovärdig.
Du har inte tänkt på att det i dagens samhälle är olika mycket vinst på olika prylar/modeller?
 
R

RobbeS

Guest
Verkar som om DJI absolut vill se till att man har en kameradrönare med ett pris som passar de flesta plånböcker.
Köpte en Mavic Pro för ett bra tag sedan, det var ju den vikbara drönaren som kom först.
Var tvungen att kolla lite på Spark och Mavic Air för att se om det finns anledning att byta.
Mavic Pro är ju störst och har "äldsta" tekniken och saknar möjlighet att styras med gester.
Fast å andra sidan har ju den objektivet med största brännvidden (28mm) och lägsta bländaren (f/2.2).
Mavic Pro har också längsta batteritiden och största räckvidden, fast räckvidd kanske spelar mindre roll med de svenska reglerna om att man ska ha drönaren inom synhåll.
Alla tre drönarna har framåtriktade kameror för att undvika hinder, Mavic Air har dessutom bakåtriktade.
Använder man bara mobil (eller padda) så är det inte så stor skillnad att flyga med dem.
Om man däremot vill använda handkontrollen också tycker jag att Mavic Pro är helt överlägsen tack vare displayen på kontrollen.
Tycker att det blir rörigt att ha all information på telefonen/paddan.
Har flugit med Mavic Pro i ganska kraftig vind och är imponerad av att den ändå kan ta knivskarpa bilder.
Ingen aning om hur de andra funkar då det blåser.
Känns i nuläget som att jag "byter ner" mig om jag ersätter min "gamla" trotjänare med något annat än en Inspire 2.
Fast den har en prislapp som vida överstiger vad jag vill lägga på en "leksak".

Hälsar

Einar

Jag vet inte hur det var med de äldre Mavic PRO men den jag köpte för inte så länge sen kan styras med gester.:bock::blabla::applaus:
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Min är snart 1 år, vinkar jag med båda armarna så följer den mig. Ritar jag en fyrkant med fingrarna framför den i luften på max 12-13 m så tar den en bild!
Så jag håller med RobbeS, den går att styra med gester.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Jag vet inte hur det var med de äldre Mavic PRO men den jag köpte för inte så länge sen kan styras med gester.:bock::blabla::applaus:

Var nog lite otydlig när jag nämnde gester, man har vidareutvecklat det som kom med Mavic Pro en hel del.
Dessutom har man lagt till "Smart Capture" som jag inte lyckats hitta motsvarigheten till i min Mavic Pro.
Väldigt enkel tutorial från DJI:

Hälsar

Einar
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Var nog lite otydlig när jag nämnde gester, man har vidareutvecklat det som kom med Mavic Pro en hel del.
Dessutom har man lagt till "Smart Capture" som jag inte lyckats hitta motsvarigheten till i min Mavic Pro.
Hälsar

Einar

Ska kolla om min har den funktionen. Tror inte det och ser ärligt talat ingen större nytta med den annat än för att ta selfies. Det finns ju en hel del funktioner i Mavicen som jag nog aldrig kommer att använda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle tro at programvaren i de forskjellige modellene av Mavic i utgangspunkt er den samme, men tilpasser seg hva den enkelte modell er utstyrt med. Dette er beste løsning så lenge det er plass for koden i minnet. Var inne på et forum og leste litt om firmware, og fant der at den kan pakkes forskjellig da firmware er bygget med en struktur som ligner linux. Dette åpner for større fleksibilitet på hardware siden og mulighet for å pakke kode for modeller med redusert programminne uten å ofre funksjonalitet. Mest populær modifikasjon er å drepe høydebegrensningen som ligger i nyeste utgave!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Fick i födelsedagspresent en Hubsan H5015S 1080P FPV. Har hovrat med den lite nervöst igår och idag. Som ung (de va då de) modellflög jag lite samtidigt med fullskala men det har man ju ingen glädje av nu.

Efter mina trevande försök känns det långt tills jag kan ta en sväng runt huset och filma. Den reagerar så snabbt på spakrörelserna. Känns svårare än väntat.

Phu
 
R

RobbeS

Guest
Fick i födelsedagspresent en Hubsan H5015S 1080P FPV. Har hovrat med den lite nervöst igår och idag. Som ung (de va då de) modellflög jag lite samtidigt med fullskala men det har man ju ingen glädje av nu.

Efter mina trevande försök känns det långt tills jag kan ta en sväng runt huset och filma. Den reagerar så snabbt på spakrörelserna. Känns svårare än väntat.

Phu
Går det att ändra känsligheten på spakarna. På Mavic PRO kan man ställa in hur känslig den ska vara och sen finns det ett förberett läge där den manövrerar väldigt lungt och fint.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Stämmer nog. Jag läste som hastigast om inställning av känslighet. Skall testa. Tack.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
img071.jpg Försöker minska känsligheten men vad i he betyder "long press". Någon som känner igen det??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har ikke Hubsan så jeg vet ikke grensen for long press, normalt er det fra 2 til 5 sekunder. Her skulle jeg tro at menyen dukker opp når du har trykket ned stikken lenge nok. Kinesene elsker å bruke lange trykk for de merkeligste ting, de mest ekstreme har 3 forskjellige trykk på samme knapp: kort under 1 sekund, langt over 2 men mindre enn 5 sekunder og ekstra langt over 10 (eller for en enhet over 30) sekunder.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Problemet är att jag inte vet vad man menar och hur man skall pressa. Pressa länge förstår jag. Jag vet också vilken spak som man kallar trottelspak och nivåspak men får inget att hända. Hoppades på att någon annan har stött på samma sak och förstått.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I en instruktion för en liknande Hubsan skall man göra så här för att komma in i menyn.
Pull the throttle stick down to the lowest position and long press the ‘Enter/Video’ button to open the ‘Main Menu’

/CG
 
R

RobbeS

Guest
Kan det här hjälpa? Finns andra klipp på youtube som kanske passar bättre...

 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Nu har jag ställt om känsligheten från "expert" till "normal". 80 år har ju saktat ner strömmen från öga genom hjärna till fingrar måste man bara erkänna.

Imponerande teknik för att hålla ner antalet knappar på sändaren. Mängder av åtgärder görs med spakarna.

Har inte provflugit efter ändringen ännu. Den svenska sommaren har ju startat med de vandrande lågtrycken.
 
Toppen