• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron Smartshunt fundering

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Har funderat på den här Victron Smartshunt enheten för att hålla koll på batteribanken, och undrar om det är någon som har erfarenhet av denna och vad som var positivt och negativt med denna i såfall?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
En nackdel är att den inte rapporterar till Victrons VRM-portal för fjärravläsning HÖLL JAG PÅ ATT SKRIVA ;)

Det står att "Alternativt kan Smartshunt anslutas och läsas av en GX-enhet. Kopplingen till Smartshunt görs med en VE.Direct-kabel." så det ska gå bra.

Jag gillar att ha koll när jag inte är vid bilen, allt talar för en smartshunt! :)

Capture.JPG
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
En nackdel är att den inte rapporterar till Victrons VRM-portal för fjärravläsning HÖLL JAG PÅ ATT SKRIVA ;)

Det står att "Alternativt kan Smartshunt anslutas och läsas av en GX-enhet. Kopplingen till Smartshunt görs med en VE.Direct-kabel." så det ska gå bra.

Jag gillar att ha koll när jag inte är vid bilen, allt talar för en smartshunt! :)

Visa bilaga 205104
Det var också en anledning till att jag funderade på Victrons smartshunt, kan kopplas ihop med andra Victron enheter typ deras MPPT solcellsregulator så att man även får datat från denna till appen, känns som valmöjligheterna är många.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Det var också en anledning till att jag funderade på Victrons smartshunt, kan kopplas ihop med andra Victron enheter typ deras MPPT solcellsregulator så att man även får datat från denna till appen, känns som valmöjligheterna är många.
Med risk för att krångla till det hela i ett försök att förtydliga..., den GX enhet dom refererar till är det som kommunicerar med VRM-portalen, det behövs alltså en GX: Paneler och systemövervakning - Victron Energy

Jag använder en Raspberry Pi med en image (som jag råkade hitta) som emulerar en GX
 
Toppen