• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron Smartshunt fundering

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Har funderat på den här Victron Smartshunt enheten för att hålla koll på batteribanken, och undrar om det är någon som har erfarenhet av denna och vad som var positivt och negativt med denna i såfall?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad Victron har gjort är att flytta in processor + mjukvara + Bluetooth från en BMV712 in i en liten burk som man har satt direkt på shunten. Det är precis samma funktionalitet som BMV712.
BMV712 + shunt har jag erfarenhet av och det ger mig "järnkoll" på batteristatus. Extraingången använder jag för temperaturövervakning, inte för koll på bilbatteriet.

MVH
Hans
 
F

Fd.16159

Guest
Har en installerad och det finns inget negativt att säga om den. Möjligen varför det tog så lång tid att få fram den i produktion

Slipper all kabeldragning för displayvisning var främsta grejen för mig.
Använder extraingången för att få visning på startbatteriet. Tempövervakning är alternativet om man inte vill ha startbatteri
Visningen i mobilappen gör det hela översiktligt där trendvisningen och historik är bra
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Vad Victron har gjort är att flytta in processor + mjukvara + Bluetooth från en BMV712 in i en liten burk som man har satt direkt på shunten. Det är precis samma funktionalitet som BMV712.
BMV712 + shunt har jag erfarenhet av och det ger mig "järnkoll" på batteristatus. Extraingången använder jag för temperaturövervakning, inte för koll på bilbatteriet.

MVH
Hans
Ok, tackar för infon!
En liten undran bara, den där temperaturövervakningen, vad behöver man den till?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Har en installerad och det finns inget negativt att säga om den. Möjligen varför det tog så lång tid att få fram den i produktion

Slipper all kabeldragning för displayvisning var främsta grejen för mig.
Använder extraingången för att få visning på startbatteriet. Tempövervakning är alternativet om man inte vill ha startbatteri
Visningen i mobilappen gör det hela översiktligt där trendvisningen och historik är bra
Ja det var så jag tänkte också, slippa kabeldragning och ta upp hål för ytterligare en mätare, när man kan få datat serverat i mobilen eller paddan, snyggt!
 
Senast ändrad:

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Fint hvis du som jeg har et LiFePo4 uden varmelegeme. Så kan du stoppe ladning fra solceller ved vinterstid. Jeg har underholdsladning fa solceller på hele året.
Ok, då förstår jag! Har själv AGM batterier idag men kommer nog gå över till LiFePo batterier i framtiden och då kommer den nog till användning, men fram till dess så kommer jag nog göra som Moby Dick och koppla den till startbatteriet.
 

Älgen

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tierp
HBK-Nr
692
Medlemskap
2024
Har en installerad och det finns inget negativt att säga om den. Möjligen varför det tog så lång tid att få fram den i produktion

Slipper all kabeldragning för displayvisning var främsta grejen för mig.
Använder extraingången för att få visning på startbatteriet. Tempövervakning är alternativet om man inte vill ha startbatteri
Visningen i mobilappen gör det hela översiktligt där trendvisningen och historik är bra
Har också den, men inte hunnit montera än. Det jag undrar över är vilken kabelarea, har du på jordkabel till startbatteriet?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har tre olika batterimätare varav en Victron (i båten, fast naturligtvis inte bluetooth eftersom den inte fanns tillgänlig då), en NASA BM-1 Bluetooth och en Ctek.
Ctek:en är totalt värdelös, saknar shunt och ger hysteriska visningar, NASA BM-1 fungerar men visar (någon timme efter att du har dragit ur batteriladdaren) att det bara finns 85% kvar av batteriet trots att spänningen ligger på 12,8 volt, märkligt. Victronen, kungen, fungerar med linjära värden som förefaller att stämma med belastning och volttal. Den mätaren har suttit länge i båten och alltid fungerat utan anmärkning.
Om nu Victron lyckats bygga en bluetoothmodul som ger samma säkra värden som min egen Victron så kan jag bara säga att det verkar vara ett säkert köp om du har behov av en batterimätare.
 
F

Fd.16159

Guest
Har också den, men inte hunnit montera än. Det jag undrar över är vilken kabelarea, har du på jordkabel till startbatteriet?

Kabelarea till bodelsbatteri 16 kvadrat. Har inga storförbrukare. Största förbrukare kylskåpet och en 150W inverter
Ingen särskild jordkabel till startbatteri för anslutning till SmartShunt för mätning av spänningsnivå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har tre olika batterimätare varav en Victron (i båten, fast naturligtvis inte bluetooth eftersom den inte fanns tillgänlig då), en NASA BM-1 Bluetooth och en Ctek.
Ctek:en är totalt värdelös, saknar shunt och ger hysteriska visningar, NASA BM-1 fungerar men visar (någon timme efter att du har dragit ur batteriladdaren) att det bara finns 85% kvar av batteriet trots att spänningen ligger på 12,8 volt, märkligt. Victronen, kungen, fungerar med linjära värden som förefaller att stämma med belastning och volttal. Den mätaren har suttit länge i båten och alltid fungerat utan anmärkning.
Om nu Victron lyckats bygga en bluetoothmodul som ger samma säkra värden som min egen Victron så kan jag bara säga att det verkar vara ett säkert köp om du har behov av en batterimätare.

Att BM-1 gör så tyder på att du inte har kalibrerat den mot aktuell batterikapacitet.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag har tre olika batterimätare varav en Victron (i båten, fast naturligtvis inte bluetooth eftersom den inte fanns tillgänlig då), en NASA BM-1 Bluetooth och en Ctek.
Ctek:en är totalt värdelös, saknar shunt och ger hysteriska visningar, NASA BM-1 fungerar men visar (någon timme efter att du har dragit ur batteriladdaren) att det bara finns 85% kvar av batteriet trots att spänningen ligger på 12,8 volt, märkligt. Victronen, kungen, fungerar med linjära värden som förefaller att stämma med belastning och volttal. Den mätaren har suttit länge i båten och alltid fungerat utan anmärkning.
Om nu Victron lyckats bygga en bluetoothmodul som ger samma säkra värden som min egen Victron så kan jag bara säga att det verkar vara ett säkert köp om du har behov av en batterimätare.
Behov och behov, jag överlever nog utan men det går ju inte att komma ifrån att det är roligt med prylar ;) och enligt alla som svarat nu tycker att Victron smartshunten funkar bra, så jag har nu lagt en beställning på en sådan.

Tack alla för era svar!
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har också en sådan, men med blybatterier är det ganska stor risk att man underskattar hur fort dom tappar kapacitet.
Du har säkert rätt men BM-1 fungerar inte alls som en Victron. Mina "gamla" förbrukningsbatterier i bilen var i.o.f.s. ca 4 år gamla men knappt använda och alltid väl underhållsladdade. Victronen i båten är också kopplad mot AGM-batterier men med lite varierande ålder (dom äldsta ca 14-15 år) men visar fortfarande linjärt från 100% istället för att hoppa direkt från 100% till 85% som min BM-1 gör. Kalibreringen är enkel så den har jag inte missat. Så något i logaritmerna BM har byggt in verkar inte vara helt korrekta. Jo visst ja, det var ett tag sedan jag kopplade ur min BN1 så jag glömde, den startar ju inte på 100% när batterierna är fulladdade utan på 104% men jag antar att den kompenserar på något sätt för spänningen som batteriladdaren ger.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du har säkert rätt men BM-1 fungerar inte alls som en Victron. Mina "gamla" förbrukningsbatterier i bilen var i.o.f.s. ca 4 år gamla men knappt använda och alltid väl underhållsladdade. Victronen i båten är också kopplad mot AGM-batterier men med lite varierande ålder (dom äldsta ca 14-15 år) men visar fortfarande linjärt från 100% istället för att hoppa direkt från 100% till 85% som min BM-1 gör. Kalibreringen är enkel så den har jag inte missat. Så något i logaritmerna BM har byggt in verkar inte vara helt korrekta. Jo visst ja, det var ett tag sedan jag kopplade ur min BN1 så jag glömde, den startar ju inte på 100% när batterierna är fulladdade utan på 104% men jag antar att den kompenserar på något sätt för spänningen som batteriladdaren ger.

Den har ju ingen inbyggd kompensering för batteriernas åldrande, så du måste själv uppskatta hur mycket lägre kapaciteten är när du synkar den i början på säsongen, kanske 10% per år de första par åren, och lite mera mot slutet med antagandet att dom är relativt slut efter fem år.
Du måste ju låta batterierna "lugna sig" ett par timmar efter laddning när du skall synka annars blir det ju fel värden, men i fallet du nämnde bör du förmodligen lägga in en kapacitet som är ca 85% av det du lade in när du synkade.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Den har ju ingen inbyggd kompensering för batteriernas åldrande, så du måste själv uppskatta hur mycket lägre kapaciteten är när du synkar den i början på säsongen, kanske 10% per år de första par åren, och lite mera mot slutet med antagandet att dom är relativt slut efter fem år.
Du måste ju låta batterierna "lugna sig" ett par timmar efter laddning när du skall synka annars blir det ju fel värden, men i fallet du nämnde bör du förmodligen lägga in en kapacitet som är ca 85% av det du lade in när du synkade.
Du har säkert en poäng där men BM-1 skiljer sig ändå på ett negativt sätt från Victronen. Även om jag har tappat 10 % per år så är batterierna fulladdade med den ström dom kan ta emot, mätaren visar 100% (104%), laddaren stängs av och plötsligt, utan att det shunten känt av att det passerat någon ström, så visar mätaren 85% kapacitet trots ett helt acceptabelt volttal.
BM-1:an fungerar även om jag inte upplever den som lika exakt som min Victron men Du är nöjd med din BM-1 och det är huvudsaken. Mätarna är ändå bara en fingervisning om resterande batterikapacitet främst beroende på, som du skriver, åldrande.
Hursom helst, eftersom jag har erfarenheter av bägge två så skulle jag i alla lägen ändå rekommendera Victron om någon frågar mig.
Jag antar att vi inte behöver dra det här längre eftersom TS redan meddelat att han redan beställt sin mätare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ikväll tryckt på köpknappen på en massa onödiga grejer och däribland denna shunt och lite annat Victron.
Jag har testat appens demofunktion och den verkar ju bra men finns det någon typ av översiktsapp så man kan se info från fler enheter samtidigt?
Skulle ju vara lite häftigt med en paddskärm full med lite siffror och grafer från alla enheter:D
 
Toppen