• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr TILL vintern

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Godmorgon, igår blev det skidor för hela slanten -9 nera och -14 med ganska hårda vindar på toppen.

Mycket mycket fint preparerade backar, absolut topp men det är inte så mycket folk här ännu så det bidrar såklart. Högsäsongen startar först nu till helgen hör uppe så det är rätt tid om man vill ha det lungt och bara åka skidor.

Träffade också på en ensam älg uppe på fjället, han hade nog en sen lunch i lugnan ro:)

Vid hemkomst så tog vi en liten apertif i form av rökt korv innan middagen som var plankstek utan tillgång på planka eller ugn:)
 

Bilagor

  • DSC_0998.JPG
    DSC_0998.JPG
    3,1 MB · Visningar: 7
  • DSC_1002.JPG
    DSC_1002.JPG
    2,9 MB · Visningar: 17
  • DSC_1010.JPG
    DSC_1010.JPG
    1,3 MB · Visningar: 110
  • DSC_1015.JPG
    DSC_1015.JPG
    1,1 MB · Visningar: 24
  • DSC_1017.JPG
    DSC_1017.JPG
    3,1 MB · Visningar: 12
  • DSC_0997.JPG
    DSC_0997.JPG
    3,2 MB · Visningar: 15
  • DSC_1021.JPG
    DSC_1021.JPG
    2,5 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Jag antar att du snart får starta hemresan blir väl en 140mil och vädret gör väl att du inte kan köra så många mil/dag.
Jag tycker allt över 50mil blir jobbigt och det behövs bara lite strul så tar det längre tid än man tänkt.
Verkar som om ni har en bra semester trots snö och kyla. Själv längtar jag till våren och det känns skönt att inte ha 400mil att köra hem, för nere i europa är de ju inte kloka när de kör bil.
Antar att du liksom jag ställt upp pumpen lite för att det skall orka, var uppe tillfälligt i drygt 110km för några dagar sen men då känns det otäckt, men bilen är ju lätt nu utan vatten och packning.
Men med fart kommer en saftig bränsleräkning, kör man lugnt så kommer man under 1l/mil.
Jag har ju snurrat runt och tittat både på gamla husbilar och nya och jag tycker de gamla känns mer hemtrevliga, de nya är väldigt lika varandra förutom lite bling bling som inte hör hemma i en riktig husbil.
En ombyggd skåpbil med skjutdörr och där man har sängen helt öppen så fort man öppnar bakdörren för att ta ut ett par stolar verkar inte trevlig med tanke på att de kostar över en halv miljon alltså som en villa.
Jag har också funderat på att göra om värmesystemet lite för att slippa drag, och det känns fel att släppa ut värmen till avloppsvattnet vad jag förstår är det många bilar som inte har uppvärmda avloppstankar som våra har.
Eftersom det är svårt att flytta bilen på en camping så har folk små hinkar under bilen som de går och tömmer och sen fyller man med vattenkanna.
I min bil går slangen från duschkaret oisolerad under bilen så där lär det frysa, men handfat och diskbänk går ju inne i bilen.
Jag får väldigt varmt på toaletten förmodligen beror det på fläkten där utblåset till badrummet förmodligen får högre tryck, man borde skifta slangarna om det finns plats.
Iden med att suga varmluft genom kaminen gillar jag inte varmluften ska tryckas genom kaminen av en fläkt som alla andra kaminer jag känner till gör. Enda fördelen är ju att man på sparlåga kan använda den som punktvärme utan fläkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Först kommentaren rörande älg eller ren, jag har gjort som på postkodmiljonären och ringt en vän tillika en jägare och det ska tydligen visst vara en älg:) men motvisas gärna:)

Och till Bentic: Nej vi har inte gjort någon justering alls med motorn, beträffande värmen så kan jag för lite om luftflöden osv för att kommentera sug eller tryck men det fungerar bra tycker jag och att skicka värmen via avloppstanken är kanonbra så förstår inte vad du menar man skulle göra annars? Däremot så kan det löna sig att förbättra värmespridningen genom att kanske öka antalet utsläppsventiler, ibland strypa på vissa ställen osv.
Också rätt smart att ha en lite slang som skickar ut lite pysvärme vid gasolflaskorna ifall man fricampar vintertid, detta stänger man såklart när man inte använder. Ett inte helt perfekt sätt men ett sätt är att optimera luftmotståndet genom att mäta strömmen som fläkten tar och jämföra med inget motstånd alls, dom brukar dra minst när motståndet är störst har jag för mig.

Igår var vi med skotern till riksgränsen, det var jättevacker morgon och en decimeter nysnö så resan var fantastiskt.
Det är skoterled dit men vi har även en Garmin 680 med friluftskarta samt Kartmans(Kartman.se - Norrlands Skoterledskarta) superfina skoterkarta som absolut kan rekommenderas till de som åker skoter, den fungerar precis som en bilkarta, "sök och kör".

Åt lunch på Ebbes kök och sedan tillbaka.

På vägen tillbaka träffade vi på ytterligare en älg tror vi... eller, ni kan se han i de sista tre bilderna om ni zoomar in lite :)
 

Bilagor

  • DSC_1029.JPG
    DSC_1029.JPG
    3,3 MB · Visningar: 10
  • DSC_1037.JPG
    DSC_1037.JPG
    3,2 MB · Visningar: 32
  • DSC_1036.JPG
    DSC_1036.JPG
    2,9 MB · Visningar: 12
  • DSC_1035.JPG
    DSC_1035.JPG
    3,4 MB · Visningar: 27
  • DSC_1030.JPG
    DSC_1030.JPG
    3,3 MB · Visningar: 11
  • DSC_1028.JPG
    DSC_1028.JPG
    3,4 MB · Visningar: 12
  • DSC_1027.JPG
    DSC_1027.JPG
    3,3 MB · Visningar: 10
  • DSC_1026.JPG
    DSC_1026.JPG
    3,2 MB · Visningar: 21
  • DSC_1025.JPG
    DSC_1025.JPG
    3,8 MB · Visningar: 13
  • DSC_1024.JPG
    DSC_1024.JPG
    3,6 MB · Visningar: 17
  • DSC_1038.JPG
    DSC_1038.JPG
    3,3 MB · Visningar: 70
  • DSC_1039.JPG
    DSC_1039.JPG
    3,2 MB · Visningar: 82
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Tack för svar!
Beträffande Älgen på de sista fotona så visst det är en älg!
Det är förmodligen snödjupet som gör att Älgen ser lägre ut som gör att vissa förvillas tro att det är en ren.
Fantastiskt att det går att vintercampa i en gammal husbil det ger mej hopp att jag kan göra detsamma.
Verkligt fina bilder och roligt att man kan zooma så bra i dom med bibehållen skärpa.
Fick själv problem med en plastflaska redan vi plusgrader har också funderat på att värma upp flaskorna för att bibehålla trycket när det är kallt.
Men att dra varmluft tvärsöver bilen till gasolboxen verkar svårt, kanske enklare att ta lite värme via en processorfläkt från en dator till ett hål till gasolboxen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Din jägar vän bör ha bössan kvar i vapenskåpet. Det är en ren som inte är en smutsig älg! Härliga foton.
Jag är verkligen ingen jägare men det är han, vi har kört förbi massor med renar på både upp och nu på nedvägen, ingen har sett ut som den på fjället iallafall:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Tack för svar!
Beträffande Älgen på de sista fotona så visst det är en älg!
Det är förmodligen snödjupet som gör att Älgen ser lägre ut som gör att vissa förvillas tro att det är en ren.
Fantastiskt att det går att vintercampa i en gammal husbil det ger mej hopp att jag kan göra detsamma.
Verkligt fina bilder och roligt att man kan zooma så bra i dom med bibehållen skärpa.
Fick själv problem med en plastflaska redan vi plusgrader har också funderat på att värma upp flaskorna för att bibehålla trycket när det är kallt.
Men att dra varmluft tvärsöver bilen till gasolboxen verkar svårt, kanske enklare att ta lite värme via en processorfläkt från en dator till ett hål till gasolboxen.
Men klart en gammal husbil fungerar lika bra som en ny, det enda som skiljer är förarmiljön, alla ledlister samt den obligatoriska genomskinliga duschdörren:D

Det här är inte första resan för oss, den har alltid fungerat skitbra.

Vi är nu på väg ned på E45, precis stannat vid Sorsele och tankat och äter lite medans Truman håller temperaturen uppe, sedan ska vi köra en 15-20 mil till innan vi stannar för natten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

För en del år sedan så läste jag om jägare som jagade Älg och sköt renar, man spekulerade om de såg dåligt eller var frustrerade över att de inte lyckats skjuta någon Älg.
Jag följer intresserat er resa på kartan, jag trodde du skulle köra utmed kusten men kanhända så blir det mindre trafik och lugnare körning i inlandet, kanske är vädret mer stabilt på minus.
När tempen pendlar mellan plus och minus brukar det ofta bli problem med halka.
Solen sken idag rev bort resterna från tanken och inklädnaden och tog en tur och motorn spinner som en katt numera.
Trodde att den här motorn var sämre än fiatmotorn som fanns på en del andra samtida fiatchassin, har läst om det och hört andra säja det.
Men en stor fördel är ju att den inte rasar om kamremmen går av och verkar lättare att reparera. Den verkar ju stryktålig med tanke vad jag utsatte den för.
Jag har förstått att du är van att köra norrut läste om det någonstans, själv hade jag blivit nervös av den ovana miljön med kyla och massor med snö.
Min far älskar norrland och åkte upp dit när han nästan var 90.
 

NB77

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
18815
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Ett klargörande, så vi slipper en följetong i ämnet. Renen på bilden tillhör Talma Sameby och är en härk. Själv har ja mina renar i Korju sameby. Älgarna vid denna årstid finns i dalgångarna i detta område. För övrigt är reseskildringen bra och innehåller fina foton. Anser ämnet avslutad.:wink::wink:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Beträffande Älg så kan vi otroligt lite, men den såg iallafall väldigt mycket annorlunda ut än de som springer på vägarna titt som tätt.

Bentic. Klart du borde prova på uppåt, otroligt mycket lugn, det viktiga är att förbereda sig, tex bästa däcken med dubb, riktiga snökedjor, spade samt startbatteri som byts med 3-4 års intervall och jag tycker man ska köpa vanliga kända tex (vi har Tudor) men deras bästa map CCA dvs hur mycket ström den kan levererara vid kyla, olja del eller helsyntet på vintern samt man ska INTE ha ha en startmotorn som man är osäker på eller flatkabelsko till denna :D

När kör stanna om det börjar snöa, har man en husbil så är planerandet så lätt, bara svänga in.

Man behöver inte åka runt, tänk som vi gjort ett antal dagars resa till en camping, sedan bara softa någon vecka sedan hem. Ta en guidad tur med skoter eller bandvagn, se fjällen och renarna högt upp eller var det älgarna:twitcy:

Igår blev det rätt mycket köra runt 65 mil på hala vägar med ett par avåkningar som stoppade upp trafiken. Befinner oss nu några mil söder om Lycksele på en parkeringsficka vid E45(det gungar till lite då och då när en tradare åker förbi) och vi kommer att ta oss ut på E4 vid Ö-vik, sedan blir det en dags stopp i Härnsand(släkt) och en dag i Sundsvall(släkt) sedan Bålsta.

En av de sista bilderna visar hur perfekt vi planerat vårt viktigaste förråd:)
 

Bilagor

  • DSC_1044.JPG
    DSC_1044.JPG
    2,4 MB · Visningar: 9

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Ett klargörande, så vi slipper en följetong i ämnet. Renen på bilden tillhör Talma Sameby och är en härk. Själv har ja mina renar i Korju sameby. Älgarna vid denna årstid finns i dalgångarna i detta område. För övrigt är reseskildringen bra och innehåller fina foton. Anser ämnet avslutad.:wink::wink:
Hej Lysande, tack :)

Var det den(eller båda såklart) på fjället(inlägg #21) eller den i skoterleden?

Varför vi frågar är då den på fjället var så mörk jämför med de vi sett på vägarna?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Den som är vis lyder råd!
Jag har ett nytt tudor startbatteri 750A vid 0 grader i vardagsrummet.
Ska byta till en helt ny startmotor när det blir väder riskerar inget längre.
Oljan som är halvsyntet ska bytas och förmodligen växellådsoljan som jag inte vet hur gammal den är. Tänker sätta dit en liten avloppstank på runt 20 liter som buffert sen blir det en spillvatten lunga när jag står still, på något sätt ska avtappningen vara elmanövererad kanske via en dränkbar elpump.
Jag vet ju att man inte ska stressa runt men på något sätt blir det ofta så.
65mil var mycket speciellt med barn i bilen, det tangerar mina längsta körningar i europa. Speciellt med tanke på väder och släp.
Men på något sätt känns det lättare att göra långa etapper i sverige än utomlands.
Ser ut som kaffet är på upphällningen, antar det är neskaffe det är det enda drickbara pulverkaffet tycker jag.
Resten av resan blir ju lite lättare med lite längre stopp Antar att du kommer hem på söndag och sen är det måndag igen...:swoon:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Den som är vis lyder råd!
Jag har ett nytt tudor startbatteri 750A vid 0 grader i vardagsrummet.
Ska byta till en helt ny startmotor när det blir väder riskerar inget längre.
Oljan som är halvsyntet ska bytas och förmodligen växellådsoljan som jag inte vet hur gammal den är. Tänker sätta dit en liten avloppstank på runt 20 liter som buffert sen blir det en spillvatten lunga när jag står still, på något sätt ska avtappningen vara elmanövererad kanske via en dränkbar elpump.
Jag vet ju att man inte ska stressa runt men på något sätt blir det ofta så.
65mil var mycket speciellt med barn i bilen, det tangerar mina längsta körningar i europa. Speciellt med tanke på väder och släp.
Men på något sätt känns det lättare att göra långa etapper i sverige än utomlands.
Ser ut som kaffet är på upphällningen, antar det är neskaffe det är det enda drickbara pulverkaffet tycker jag.
Resten av resan blir ju lite lättare med lite längre stopp Antar att du kommer hem på söndag och sen är det måndag igen...:swoon:
Bra tänkt tycker jag med batteri, startmotor och olja, göra all grundservice, det är alltid bra.

Om jag får lämna ett råd så använd inga pumpar, blir bara strul på sikt lägg tid och pengar på annat som är mera komfort eller driftskopplat och jag är absolut inte antiteknik, är elektronikkonstruktör så teknik gillar jag i massor men den ska fungera i väder och vind och det gör inte en pump.

Nescaffe, yepp. Duger till att vakna till :)

Beträffande 65 mil och barn, absolut långt för barn men... som Tony i Lets Dance säger, nu har vi Internet iPad och 100GB som dom förbrukat runt 90GB på 9-10 dagar, men utan det:wideeyed: hur gjord man förr :D

Det är är tycker jag speciellt norrut mycket trevligt och avkopplande med alla man möter och de som jobbar och bor däruppe, mera tempo och stress ju längre söderut man kommer tills man kommer till Grekland, Italien och Spanien där allt fixas imorgon om det är brådis:D

Nä, kirra iordning bilen och prova på en tripp upp tex dit vi varit nästa år runt denna tid innan rushen drar igång V09 normalt.

Fick faktiskt något som slår precis som dåliga dämpare eller lösa hjul sista 10 milen, hmm ska krypa under och se men kan inte klura ut vad det kan vara och det låter bara på vissa vägar vilket skulle kunna indikera dämpare fram kanske!!

En annan sak är drivaxeln(den raka med balans vikt på sig) till höger hjul går via en gummi "bussning", den har jag dålig kläm på hur den ska se ut och vad den fyller för funktion?

Nu har vi kommit fram till min faster i Härnösand, första glaset vin på en dryg vecka, tom abstinensen har försvunnit:D:D
 

Bilagor

  • DSC_1045.JPG
    DSC_1045.JPG
    2,9 MB · Visningar: 13
  • DSC_1046.JPG
    DSC_1046.JPG
    2,7 MB · Visningar: 10
  • DSC_1048.JPG
    DSC_1048.JPG
    2,9 MB · Visningar: 36

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Hej Lysande, tack :)

Var det den(eller båda såklart) på fjället(inlägg #21) eller den i skoterleden?

Varför vi frågar är då den på fjället var så mörk jämför med de vi sett på vägarna?

Som norrlänning vill jag hävda följande: Djuret på första bilden är en ren. Djuret på bild nr 2 är en älg!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Kan ju faktiskt vara så att du fått en isklump någonstans i framvagnen det har hänt mej flera gånger med personbilar, man tror att det hänt något allvarligt.
Jag tänkte som dej men en pump är enkelt och billigt och någon skrev att kabe hade det pga. höjdskillnad.
Förmodligen blir det stopp och jag har varit med om att den kärvat efter ett tag.
Ska forska lite vad som blir bäst, en vanlig mekanisk kulventil är ju enklast och bör fungera.
Underligt hur de tänkt en oisolerad slang från duschen ansluter till två andra från tvättställ och disk med olika kopplingar direkt till tanken som sitter i en uppvärmd låda.
Det kommer ju frysa direkt i den slangen speciellt som den fungerar som vattenlås pga höjdskillnader.
Bara 40 mil kvar hem då!
Väldigt roligt att det går att göra sådana resor med äldre bilar, körningen blir ju lite jobbigare men boendet verkar mycket bättre och sedan är jag frågande till gasolåtgången på nyare bilar plastpelles pössl drog mycket mer gasol än min och jag har ju läst ganska mycket reseberättelser där man söderut får byta flaska var tredje dag??
Jag fyllde gas i portugal och då var det inte tomt och jag har nog hälften kvar nu, totalt 17kg på två flaskor.
Jo plastflaskan kan man nog bara ha på sommaren, därnere fyllde man bara och frågade inte här kommer jag nog inte få fylla den utan att lägga en massa pengar. Kostade 32 eu för att fylla upp därnere, priset för gasol borde vara detsamma här eftersom det följer bränslepriserna men så är det inte.
JANKRO vet ju säkert hur drivaxeln fungerar jag har ingen erfarenhet av annat än personbilar.
Ja det där stora lugnet som finns däruppe skulle passa mej bra!
Det tar ungefär tre dagar för kroppen att återhämta sej efter en semester med vin och öl, och det stämmer med vad en japan som forskar berättade i ett tvprogram.
Tack för all info!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Sådär nu ha vi kommit hem igen till vardagen, skolstart och jobb.

Det blev en dag hos farsan också och barnen blev tokglada över att få träffa hunden och det omvända:D

På vägen hem så fick jag igen enorma virbationer som verkade komma från vänster framhjul, stannade 3-4 gånger de första 5-6 milen och kontrollerade hjulskruvarna tom lyfte av hjulet en gång men hittade inget.
Efter detta så körde vi kanske 30 mil utan något problem tills det kom igen då vi svängt av mig Bålsta på 55:an, stannade och kontrollerade igen och ljudet försvann:confused:

Är mycket fundersam vad detta är, allt började när vi kom till Ö-vik och det blev plusgrader! Glömde faktiskt att kontrollera om det var is på fälgens insida, sådant kan orsaka virbrationer.

Funderade på om det kunde vara en knut på drivaxeln, drivknut alltså:D som blivit dålig.

Nåja, nu lär det inte bli några fler vinterresor i år så vi får se hur det blir med sommarhjulen vad det lider.

Summering, allt var toppen inte så kallt heller dvs inget fruset avlopp, borde fixa till lite bättre cirkulation av luften vid alkovens framkant dock.

Ska prova att förgrena luftutsläppet under alkovens säng med en slang som placeras i "takhöjd" i alkoven, frågan är vara om man ska ta en 35 mm eller en 75 mm slang, den under sängen matas med en 75 som förminskas till 35 idag. Sätter man en till 35 mm så kanske det inte försämrar flödet nämnvärt map värmen under sängen, hade varit fint med en flödesmätare...
 

Bilagor

  • DSC_1086.JPG
    DSC_1086.JPG
    3 MB · Visningar: 25
  • DSC_1090.JPG
    DSC_1090.JPG
    3,1 MB · Visningar: 16
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Drivknutar brukar ju inte normalt gå sönder direkt utan börja låta i god tid, men det kan ju vara ett totalras, tur att du tog dej hem blir roligt att få veta vad det var.
Du kommer nog börja forska i det snart, man kan ju inte sluta fundera på problemet.
Slangar verkar jobbigt, du hade ju en massa värme i garderoben räcker det inte med en datafläkt gående på 5 v -usb i garderobväggen eller bara så att värmen som brukar finnas uppe vid taket långsamt drar sig mot alkoven.
Men jag undrar om det inte är så att det isoleringen som man skulle komplettera i alkoven, alla jag pratat med säjer att det brukar vara varmt däruppe för värmen stiger uppåt.
Du verkar ha fantastiskt trevliga barn lyckost!
 
Toppen