• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr TILL vintern

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej

Jag och barnen lämnar träsket och sätter kurs mot Björkliden(vid Riksgränsen) onsdag kväll om allt går väl, första checkpointen är besiktning imorgon bitti, nästa är en obesvarad ledighetsansökan på två dagar inskickad till dotterns lärare men vi hoppas på positivt svar, grabben är klar konstigt nog, trodde det skulle vara tvärtom:confused::D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Man kan ju ringa direkt till klassföreståndaren, det skulle vara ganska otroligt att någon skulle neka då, enl. min erfarenhet från 30år som lärare.
Ringer man exp. kan de ofta skicka samtalet vidare eller få klassföreståndaren att ringa upp.

Med tanke på vädret har du väl el på platsen du ska till, själv skulle jag inte köra dit oavsett fordon den här tiden på året.
Å andra sidan kör jag inte mycket med husbilen nu eftersom jag under en plwoodskiva har hela botten på skåpet helt öppen mot marken där avloppstanken satt, men motorn låter bättre än någonson efter bensinbehandlingen.:msn_stormy:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Bilen besiktad och dotter har fått grönt ljus från skolan, härligt.

Imorgon ska jag testa vattensystemet samt montera den nya spisfläkten, 3500 L/m vilket säkert är 3-4 ggr den gamla sunkiga fläkten, eftersom vi gillar bacon så är det kanon samt såklart gasolköket som generar lite fukt som ska ut ASAP:)
Det är en billig motorrumsfläkt avsedd för motorbåtar som jag köpt, 200 kr,

Monterat i nya brytare till fläkt och spislampa från Elfa samt bytt en automatsäkring, skulle kanske byta alla innan fler går sönder.

Alla lampor är från och med nu ersatta av LED, dvs vi går från ca 5A till 0,5A när all belysning är på, det är finfint för oss som kör med Biltemas billigaste 100Ah batterier :twitcy: Ärligt talat så borde jag testa dom lite innan vi sticker!!!

Ska kanske byta olja också i motorn och kolla olja i lådan, det är otroligt korta intervaller på den lilla motorn, 600 mil men den har såklart ett tufft liv full last varje dag så man kan förstå det.
 

Bilagor

  • DSC_0782.JPG
    DSC_0782.JPG
    926,1 KB · Visningar: 12
  • DSC_0787.JPG
    DSC_0787.JPG
    947,2 KB · Visningar: 20
  • DSC_0786.JPG
    DSC_0786.JPG
    2,3 MB · Visningar: 12
  • DSC_0781.JPG
    DSC_0781.JPG
    2,8 MB · Visningar: 19
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

De råd om oljebyten var ju aktuella på den tiden oljan var betydligt sämre, tror inte du behöver stressa med oljebyten om du har hyfsad kvalite på oljan.
Sedan har du väl bytt oljefilter när du byter olja?
Fast det här vet du väl sälv bäst.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Orkande inte göra rent fläkten nu så jag bytte fläkt till en ny och tänkte dom är exakt lika, nja nästan tänk att en del måste ändra på något jämnt
Bifogar en bild av det gamla reglaget och det nya, fult eller okey vetetusan men inte helt symetriskt men det har sin poäng också.

Bifogar en bild på fläkten också som gjordes rent för ett år sedan, samt köksfläkten original och vår nya fläkt och hur den suger fast en påse.

Men nu börjar vi bli redo, kläder klar, mat klart, diskmedel fattas sedan sticker vi imorgon efter plugget. Lämnar Bålsta och gör av stopp i Björklinge då grabben har en hockeymatch där, sedan norrut mot Njurunda där man kan handla gasol till vettigt pris 340 kr.

Tänkte byta olja, men vis av erfarenhet man ska undvika att fixa sådant som ej är trasigt precis innan ev resor i syfte att slippa ev onödiga eftersläckningar...:D

Glykol för snudd på -25 får duga, det blir knappast kallare än så och då blir det mest issörja hoppas jag...:)

Troligen åker vi denna väg och lämnar E4 vid Skellefteå https://www.google.com/maps/dir/Bjö...1!1s0x465fae3566714395:0xff2d5f6bb3642209!3e0

Sista stoppet innan Björkliden brukar vara Stenbron vid E10 korsningen Kiruna/Gällivare, det var fö platsen för ett läskigt mord https://sv.wikipedia.org/wiki/Carolin-fallet
 

Bilagor

  • DSC_0787.JPG
    DSC_0787.JPG
    947,2 KB · Visningar: 16
  • DSC_0755.JPG
    DSC_0755.JPG
    1,1 MB · Visningar: 21
  • DSC_0801.JPG
    DSC_0801.JPG
    2,6 MB · Visningar: 10
  • DSC_0795.JPG
    DSC_0795.JPG
    1,1 MB · Visningar: 16
  • DSC_0802.JPG
    DSC_0802.JPG
    2,7 MB · Visningar: 9
  • DSC_0757.JPG
    DSC_0757.JPG
    1,2 MB · Visningar: 9

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Har du kollat priset på gasol hos Gasolfyllarna i Gävle, tror att dom är billigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Min fläkt var något mer smutsig, den blev mycket tystare och pumpade bra med luft även på lägsta läget efter rengöring.
Centrifugalfläktar varvar ju upp när det inte får något motstånd och min började skrika.
Var tvungen att fixa den eftersom Plastpelle inte hade någon inbyggd el och var tvungen att använda gasol om han inte lånade min kamin.
 

Bilagor

  • SAM_0295.JPG
    SAM_0295.JPG
    4,6 MB · Visningar: 5

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Hej, tack för tipset om gasolfyllarna, läste detta precis nu och vi är redan i Hudiksvall.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Min fläkt var något mer smutsig, den blev mycket tystare och pumpade bra med luft även på lägsta läget efter rengöring.
Centrifugalfläktar varvar ju upp när det inte får något motstånd och min började skrika.
Var tvungen att fixa den eftersom Plastpelle inte hade någon inbyggd el och var tvungen att använda gasol om han inte lånade min kamin.
Ja
Den kommer jag ihåg, den var hemsk
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Sådär, nu är det viktigaste med:)

En ljudämparupphänging gick sönder och fick ersättas i Sundsvall, så otrolig skitkvalitet det är på dessa nuförtiden, inget gummi bara plast verkar det som spricker och går av.
 

Bilagor

  • tmp_10551-DSC_0796388105515.JPG
    tmp_10551-DSC_0796388105515.JPG
    4,1 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Ni har vi dundrat på till 95:an väster om Skellefteå och stannat i närheten av Boliden, rastplats AC16 Bastunäas 95 som ligger som många av vägverkets ställen fint och välskötta, mycket trevliga och som en liten mini camping:)



Ont om snö och varm -2, fyllde två halvfulla flaskor gasol så ligger tempen på den här nivån kan man klara sig utan elstolpe iallafall map värmen, dock inte elen eftersom fläkten tar 1A. Mobiler od laddar vi medans vi kör.


En lite rolig kommentar som min dotter sa när vi svängde ut på E18 från Bålsta och vi mötte en husbil, titta pappa där kommer en modern husbil:D
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Vi fick vakna upp till en härlig morgon, dock som sagt lite ont om snö.
Mycket sugen att lasta av skotern och dra en repa på skön men vi får hålla oss någon dag till då det är lite pyssel att spela upp den på släpvagnen.
 

Bilagor

  • tmp_28766-DSC_08262087658562.JPG
    tmp_28766-DSC_08262087658562.JPG
    4,5 MB · Visningar: 7
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Dit du ska finns det nog gott om snö, här har den försvunnit helt +3 och lite regn gjorde susen.
1 ampere låter mycket för en fläkt den gamla tog ju ända ner till 0,2a antar att du kör den direkt på 12v annars skulle du ju kunna varva ner den med den gamla regulatorn. Blir ju 12aH på en natt så det borde räcka eftersom du snart laddar tillbaka när du kör.
Viktigt att klara sig utan el utifall att. Min klarade nollan utan fläkt bara som punktvärme.
Bytte också avgasgummi och det är någon sort plast gick knappt att få på eftersom den inte töjer sig. Allt man köper från china är dåligt och ofta trasigt vid monteringen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Dit du ska finns det nog gott om snö, här har den försvunnit helt +3 och lite regn gjorde susen.
1 ampere låter mycket för en fläkt den gamla tog ju ända ner till 0,2a antar att du kör den direkt på 12v annars skulle du ju kunna varva ner den med den gamla regulatorn. Blir ju 12aH på en natt så det borde räcka eftersom du snart laddar tillbaka när du kör.
Viktigt att klara sig utan el utifall att. Min klarade nollan utan fläkt bara som punktvärme.
Bytte också avgasgummi och det är någon sort plast gick knappt att få på eftersom den inte töjer sig. Allt man köper från china är dåligt och ofta trasigt vid monteringen.
Se vädret hos dig:) Du får satsa på att repa din husbil till nästa år och prova norrut, kanonvackert med vackra vänner som hälsar på oss på vägen, ingen brådska :)

Frukost med barnen och sedan fortsatte vi resan via Arvidsjaur Jookmokk och Gällivare och så fram till Stenbron vid E10 innan resan till Kiruna imorgon.

Det är så varmt att man kan sitta som på sommaren i förarhytten och filosofera när man ligger still, dvs ej har drapperiet som stänger mellan bodelen fördraget.

Vi kommer att checka in på campingen en dag tidigare än planerat och siktar på lördagsmys i hotellobbyn med öppen brasa, en drink och mellon på TV.

Så imorgon blir det tidig avfärd, handla mat i Kiruna på Coop och sedan Björkliden.
 

Bilagor

  • DSC_0858.JPG
    DSC_0858.JPG
    3,5 MB · Visningar: 31
  • DSC_0832.JPG
    DSC_0832.JPG
    3,1 MB · Visningar: 34
  • DSC_0841.JPG
    DSC_0841.JPG
    3,2 MB · Visningar: 13
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Vaknade den 18/2 på rastplats Stenbron och tänkte ta en lugn morgon men det började snöa och E10 till Kiruna är inte att leka med ifall det blir snöoväder så vi packade och drog lite kvickt, efter ett par mil lyste solen igen och eftersom det inte hans med någon frukost stannade vi vid Lappeasuando, det är ett litet hotell där och man höll på att göra klart för en skoterutflykt.
 

Bilagor

  • DSC_0879.JPG
    DSC_0879.JPG
    2,6 MB · Visningar: 22
  • DSC_0884.JPG
    DSC_0884.JPG
    3,7 MB · Visningar: 8
  • DSC_0886.JPG
    DSC_0886.JPG
    3,6 MB · Visningar: 9
  • DSC_0887.JPG
    DSC_0887.JPG
    3,6 MB · Visningar: 17

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Idag söndag var vi ut på Torneträsk och körde lite skoter, en sväng till Abisko och sedan körde vi en bit mot Riksgränsen.

Stannade för lite fika i Tornehamn, en väldigt fin rastplats fö om man vill se norrsken eller bara fricampa. Det gäller dock att se upp lite om det blir snöoväder då man befinner sig några hundra meter väster om lavinbommarna så om man ska österut så kan man bli stående.
 

Bilagor

  • DSC_0911.JPG
    DSC_0911.JPG
    3,3 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Igår avslutade vi med en god hemmalagad middag.

Idag måndag har vi som sagt haft skidor på schemat, åkte en liten sväng ned till Torneträsk och fick några fina bilder tycker jag.

Längst bort i den nedre vänstra bilden ganska i mitten skymtar lapporten, jämför med denna https://www.google.se/search?q=lapp...=4WCrWNiNOey26AT1yYTIDQ#imgrc=qPXztlKdCnkCpM:

Vi har även fina snödrivor för barnen att leka i, inga man skottar upp själv:)

När jag gick ned till lanthandeln för att handla fick jag en bild på malmtåget som var på väg tillbaka till Kiruna efter att ha lossat i Narvik, grymt tågset:yes:
 

Bilagor

  • DSC_0993.JPG
    DSC_0993.JPG
    3,1 MB · Visningar: 9
  • DSC_0991.JPG
    DSC_0991.JPG
    3,1 MB · Visningar: 10
  • DSC_0989.JPG
    DSC_0989.JPG
    3,1 MB · Visningar: 7
  • DSC_0986.JPG
    DSC_0986.JPG
    3 MB · Visningar: 13
  • DSC_0951.JPG
    DSC_0951.JPG
    3,2 MB · Visningar: 14
  • DSC_0925.JPG
    DSC_0925.JPG
    3 MB · Visningar: 8
  • DSC_0922.JPG
    DSC_0922.JPG
    668 KB · Visningar: 19
  • DSC_0918.JPG
    DSC_0918.JPG
    2,5 MB · Visningar: 18
  • DSC_0913.JPG
    DSC_0913.JPG
    2,8 MB · Visningar: 18
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Vad jag förstår ska din bil ha samma 73hk diesel som min, fast din är större tyngre och har en släpkärra med skoter på.
Har du bytt motor eller något som gör att den kan orka med, eller är det 80km på fullgas som gäller?
Det ser ju ut som om ni har det varmt och skönt inne men ni står väl på en elplats.
Blir inte bilen svajig med släpkärra på, jag har ju samma chassie och upplever att bilen svajar ganska mycket, vid omkörning av lastbilar måste jag kompensera med en kvarts varvs vridning på ratten och det känns inget vidare.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr TILL vintern

Vad jag förstår ska din bil ha samma 73hk diesel som min, fast din är större tyngre och har en släpkärra med skoter på.
Har du bytt motor eller något som gör att den kan orka med, eller är det 80km på fullgas som gäller?
Det ser ju ut som om ni har det varmt och skönt inne men ni står väl på en elplats.
Blir inte bilen svajig med släpkärra på, jag har ju samma chassie och upplever att bilen svajar ganska mycket, vid omkörning av lastbilar måste jag kompensera med en kvarts varvs vridning på ratten och det känns inget vidare.
Ahh, bästa tiden alla sover en kaffe och läsa lite vid datorn innan det smäller:D

Som mest kommer vi kanske upp i 85-90 med släp, bortsett från tuffa backar så drar inte släpet ned farten så mycket men det är ett lätt släp iofs.
(men såklart, vi kör racing, Pedal to the metal):twitcy:

Jag tycker själv att motorn är helt adekvat för bilen, inte att tänka på att ligga på 100-120 på vintervägar så jag är helnöjd med hela drivlinan.

Upplever inte att den svajar så våldsamt, det är nog en vanesak skulle jag vilja påstå men allt är relativt som en vis man sa:)

Varmt är det absolut, såklart finns det saker man kan förbättra, vi har extramonterat värmeutblås vid dörren kopplad via ett T-kors från toavärmen samt vi släpper ut lite smygvärme via en special truma adapter under diskhon så att bestick od torkar vid kyla.

Däremot skulle alkoven behöva förbättras, dag har vi luftutsläpp under sängen men inget vid framrutan eller längstfram och eftersom det inte är så stor luftcirkulation(noll) där så blir det för kallt där, ska nog montera ett grovt PVC rör med borrade 5mm hål under rutan någon gång tror jag då det är lätt att bli förkyld när man sover i kyla.

Drapperiet mellan förarkabinen skulle kanske vara bättre isolerat också men inget stort problem, avlopp däremot skulle behöva förbättra då det fryser vid kanske -15-20 grader, dock vet jag inte riktigt vart det fryser tanken är dock uppvämd mha värmesystemet, man kan välja att slicka varmluften via tanken eller direkt till bodelen och det fungerar bra.

Sedan sitter batterierna(2st) under sätena i hytten, ett under vardera och där det kallt vilket ger dålig effekt vid kyla.

Men den är tokmysig skulle jag vilja påstå, alla gillar den och barnen har döpt den till husis:)
 
Toppen