• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

Nymon

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
32885
Medlemskap
2024
Hitta en tillåten parkering är inget broblem, men hitta en nära resmålet, kan vara knepigare. Gå några km tarimot lite när man närmar sej 80, särskilt om man har tungt att bära.
Du kan ju köpa en sådan här så slipper du bära.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024

T68

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi kan resonera fram o tebaks om p-rutor o längder å fan och hans moster men huvudproblemet är fortfarande detta: Vi är för många husbilar och det finns på många populära resmål och platser för lite och dålig infrastruktur för att hantera oss.

Vi är själva problemet, inte kommunerna o de som sätter upp p-skyltar.
 

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Vad betyder PB1, PB2, osv. och var kan jag läsa om fordonsklassificeringen?"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det står i ditt reg.bevis, dessa 2 benämningar finns bara i Sverige.
Pb1=personbil, pb2=campingfordon
Godmorgon Peter....
Men personbil klass 2 är väl inte campingfordon.
Om jag inte har helt fel så är pb2 ett fordon som är inredda med sängar, möjlighet att göra mat... Men rätta mig gärna om jag har fel... ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag brukar parkera vid en liten sjö strax utanför Malmö.
Här kommer många hund och barn familjer för att njuta av naturen och bada i sjön.
Tyvärr hålla alla inte rent efter sig och ibland har jag sagt till folk att de skall rensa upp efter sig...
Nu i morse runt sjön låg det en massa skräp..
Och ett stort tält med 4 invandrare stod nära stranden, så jag frågade om det var de som hade skräpatt ner.... Men de nekade..
Jag tittar runt och bara några meter ifrån tältet nere vid vattnet ligger minst 20 sönderslagna flaskor....
Så jag frågar killarna i tältet om de sett något... ( svaret visste jag samtidigt jag frågade dem).... Nej vi vet inget.... Vi dricker ju inte ens alkohol....

Det är svårt att tro men utan bevis är det inte mycket man kan göra...
Och det är ju konstigt att de vet inget samt att de tältar så nära trasiga flaskor...

Jag har ring polisen.... Men kunde lika gärna ring gud..... Eftersom Polisen var en talmaskin, och jag kunde trycka om jag ville de skall ringa mig, då kön var 40 min enligt talmaskinen...
Sen säger en röst bla... Om vi har möjligheterna så skall vi försöka att ringa dig.. :swoon:

IMG_20230716_110500.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Godmorgon Peter....
Men personbil klass 2 är väl inte campingfordon.
Om jag inte har helt fel så är pb2 ett fordon som är inredda med sängar, möjlighet att göra mat... Men rätta mig gärna om jag har fel... ;)
På mitt regbevis står det Fordonskategori Personbil och Karosseri SA Campingbil/Personbilsklass II (i denna ordning)

//Michael, medlem
 

Per o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20702
Medlemskap
2024
Söderköping inte den som har många alternativ att ställa upp på. Två campingar o en officiell ställplats (Göta kanalbolagets) Funnits yutterligare tre alternativ, som tyvärr försvunnit pga att vi husbilar inte skött oss. Snart blir det ännu värre? Idag står det 17 husbilar utanför ställplatsen. Alla har kört ut i parken mitt emot. Där bryter man mot både terrängskörningslagen o förbjuden parkering. Snart blir det PB2 förbud i hela kommunen. Hört många som bor i närheten klagar. (själv Söderköpingsbo o husbilsägare)
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Medlem DF5XG är från Tyskland
Tror inte det står på deras regbevis vilken klass deras husbil tillhör.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.613
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
varför kan dom inte åka runt o dela ut saftiga böter till dom som fel parkerar
det måste ju ge klir i kassan
Både ock.....
Hejsan, som jag skrev i inlägg # 275 om liknande fall i ett annat samhälle. Ställplats för 9 bilar och 12st inklämda där samt ca 14st på PB1 parkering nattparkerade, och troligen minst 50 st. som irrade runt och åkte därifrån.
Jag vet inte om P förbud och böter är rätta medicinen för att läget har blivit besvärligt. Vill de verkligen skrämma bort husbilsturister så de aldrig kommer tillbaka. Särskilt ställen som typ Söderköping som lever upp och får massor av sina inkomster under sommaren på just turisterna.
Skrämma bort och förbjuda husbilar som troligen ger en rätt skaplig vinst i butiker och inte minst strand/kanalpromenader med restauranger och glassbarer m.m. och deras vinst som till största delen kommer några sommarmånader.
När planeringen på förbifart utanför "Sörping" är klar och byggd så blir det nog en naturlig nergång automatiskt.

Läget verkar samma på många ställen nu faktiskt....

"Vi har tappat greppet och boende klagar, vad skall vi göra ??? "Jag vet vi, stänger igen allt och sätter upp förbudsskyltar och skriver ut böter så fort det går, så de försvinner...."

Ingen vidare ekonomisk lösning heller för sommarsamhällen.
Sticker ut hakan lite och skriver. Om man bor i ett turistsamhälle så får man kanske tåla lite stök och även bilar m.m. max. några sommarmånader, och kompensera det med att det blir stendött och mycket stänger resten av året.
Stöket med husbilar beror ju för det mesta just på att det inte finns tillräckligt med platser nu för tiden, och då kan man fundera på om att stänga de som redan finns är rätta lösningen. Kanske fixa till fler, i stället för att ha bilarna vilset åka runt efter just en laglig plats.

Svårt läge. Men jag tror just det här läget i alla fall kan få bedömning "Det var bättre förr."

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är ju inte alls det som avses. Men visst finns det en viss bra tanke i att små husbilar typ under 6m skulle kunna vara PB1 eller vara undantagna från PB2-förbud. Då kunde ju de som kör en sådan som enda bil eller som väldigt gärna vill komma in i städer kunna köpa en sådan. och kanske i varje fall kunna parkera för att uträtta ärenden.
Och om man vill ha mera komfort kanske man får stanna utanför stadskärnorna, för det är väl ingen som tror att PB2-förbuden kommer att försvinna eller minska inom överskådlig framtid, så att även stora bilar över 6m? kan stå i stadskärnorna igen?
Håller helt med! Då skulle ju de som har plåtis/kort husbil och ofta bor i flerfamiljshus med endast 1 parkering/lägenhet kunna fortsätta använda sin bil både som personbil och campingfordon utan att bryta mot parkeringsreglerna! Man väljer ju själv och har man inte tillgång till mer än en vanlig P ruta ser man ju till att ha fordon därefter! Att även boende i flerfamiljshus ska kunna ha husbil på ett enkelt sätt måste vara en självklar angelägenhet för en husbilsklubb!
 
F

F.d. 73249

Guest
men om man nu fixar stora ställe platser utan för samhällen, kommer ni stanna där o inte köra in på typ hamnen o trängas. för där är det mycket finare ?
+ det koster kanske en liten slant på ställ platsen. är det där skon klämmer man vill inte betala
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
men om man nu fixar stora ställe platser utan för samhällen, kommer ni stanna där o inte köra in på typ hamnen o trängas. för där är det mycket finare ?
+ det koster kanske en liten slant på ställ platsen. är det där skon klämmer man vill inte betala
Nej... Andra skall inte bestämma vart jag parkera, men jag måste hålla mig till reglar och lagar, även om jag parkerar i det fria... :yes:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.613
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
men om man nu fixar stora ställe platser utan för samhällen, kommer ni stanna där o inte köra in på typ hamnen o trängas. för där är det mycket finare ?
+ det koster kanske en liten slant på ställ platsen. är det där skon klämmer man vill inte betala
Hej, det beror ju på samhällets utseende var man kan placera ställplatser. I Söderköping har man knappast mer än max. tio minuters promenad till centrumsmeten och kanalkaféer var man än hamnar, eller har hamnat på, de som varit befintliga. De hade en stor idrottsplats förut som väl var perfekt i både storlek, läge och kunde ha hållit bilar liiite utanför centrum. Men det är full bostadsbebyggelse där nu för tiden.
Bilar är ju enbart av ondo är ju dagens rätta tänkande, och motas bort effektivt om det inte finns P-platser, verkar vara ett annat tänkande.
Problemet som förträngs är väl kanske att även turisterna som sitter i bilarna försvinner också när det blir för besvärligt att stanna till både kortvarigt eller över natten.
Men angående betalning för ställplats så tror jag att en ställplats inne i ex. Sörping är nog ett sådant ställe som de flesta är beredda att betala en hel del för, till skillnad från 280:- "in the middle of nowhere".

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen