Sv: Veteranmoped
Då är vi två som gjort samma sak, under min tid i hyreslägenhet hade jag ett speciellt rum fd. badrum, där det renoverades mopeder. Tillgång till
en fullutrustad verkstad gjorde att man kände sej tvungen att testa lite, och vadå grannarna festade ibland så lite kunde de få tillbaka.
Vespa har jag haft v50 mopeden och popolino 125 likadan med olika cylindervolym.
Funderar du på köp så kolla rosten först, finns lite svårsvetsade ställen eftersom det som på puch är pressad plåt kontruktion.
Min erfarenhet är att motorerna är dåligt balanserade och det är ganska stor massa i svänghjulet så vibrationer i sadeln är vanligt. Inte så roliga att jobba med.
Puch vet ju alla vad det är men svårt idag att hitta ett vettigt exemplar nästan allt är förstört eller sönderskruvat och det som är vettigt betingar alldeles för höga priser.
Prisbilden och intresset följer det man vid den tiden hade eller längtade efter. Fanns knappt japaner då och i sånt fall fulimporterade från finland danmark tyskland.
En monkeybike ev. från finland med fyra växlar vanlig koppling och fyrtakt vad sägs om det. En riktig motor överliggande kam massor att fixa till förmodligen. Hade en sån....
Ser ut som en löjlig minimoppe men känns mera mc än man kan tro betydligt mer än större maskiner, kvalitet och rolig att köra.
Bara ljudet när den går på tomgång utan skrammel är värt att höra. Jag tror man kan ställa den på tomgång i ett antal timmar och den bara går hur fint som helst. Men det måste vara orginalet Honda.
Fanns nog en del Riktiga som togs in som lätt MC 3växlade med halvautomat idag blir de ju billiga som mc mycket billigare än en EUmoppe i försäkring. Bensinförbrukningen kan man glömma, komforten är riktigt bra för fullvuxen svensk.
Det är min rekommendation sen är den så liten att inte det blir några problem, t.om. när jag körde promenadspåret fick jag glada miner, och ljudet vid avslag var inget någon kunde klaga på.