• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

För första gången sedan demonteringen står Novolette:n på egna hjul.
bild 2 (41).JPG

Som jag misstänkte är det någonting som inte stämmer med kopplingen.
Efter dialog med Jim Lundberg på Classic Motor har jag av honom fått två sprängskisser på lamellkoppling. En är för en tvåväxlad och en är för en enväxlad motor.
Den motor jag har är enväxlad men det underliga är att den har delar som om den vore en tvåväxlad. Kan det vara det som är problemet.
bild 1 (42).JPG

Det som återstår efter att jag löst kopplingsproblemet är att koppla det elektriska, kontrollera tändningsinställningen, hälla i bensin och sedan testa.
Jag får sno på innan verkstadsförbudet inträder.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.684
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Hur ska vi klara av ditt uppehåll över (h)julen ?
Hoppas att det kommer en bild när du åker på den
innan (h)juluppehållet iklädd tomteluva.
HaDe Hasse:mcride:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Projektet går mot sin fullbordan men inte ända in i mål ännu.

Testkört de elektriska kopplingarna med svänghjulsavdragaren i svänghjulet, en hylsa, adapter och en skruvdragare på full fart.
Helt ok.
bild 1 (43).JPG

Provstartat moppen i garaget, blå rök och avgaslukt i verkstan. Jodå, den fungerar men jag ligger lite pyrt till. Man skall tydligen inte köra mopedmotor inomhus enligt M.
bild 2 (42).JPG

Det som inte fungerar är kopplingen. Ingen av sprängskisserna verkar passa in på mitt skrälle. Får ta en funderare på vad som kan vara fel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Veteranmoped

När vi lånade tjejernas Novoletter på den tiden det begav sig så upptäckte vi att det inte fanns vanlig lamellkoppling på dom utan en kulkoppling som gjorde att man måste trampa igång dom som en vanlig cykel innan man aktiverade kopplingen.

kulk.jpg

Det kanske är för enkel lösning på det hela för det har du väl inte missat!?

Jappe

PS. Detta hände för sextio år sedan men jag minns fenomenet kulkoppling väldigt tydligt.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jappe!
Det är helt klart en lamellkoppling. Jag har två olika sprängskisser, den ena för en enväxlad och den andra för en tvåväxlad. Ingen av dem stämmer med mitt skrot.
Jag tyckte jag la alla delar i rätt ordning som jag demonterade dem för att efter rengöring montera dem i motsatt ordning men, nej, det funkar inte.
I morgon tar jag hjälp av min vän HBK leifp som bor granne med mig. Han får titta på eländet med "ofärgade ögon" för jag har kört fast.
Det går ju att köra moppen utan koppling men det är obekvämt.
Fortsättning följer.....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Veteranmoped

Jag körde Novolette sommaren 1955 och då hade den kulkoppling och inte bara den. Alla Novoletter!

Jappe

PS. Jag googlade lite på Novolette och det gjordes faktiskt en tvåväxlad "sportvariant" 1956, Blöjpilen. Ber om ursäkt för min tvärsäkra attityd!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jag körde Novolette sommaren 1955 och då hade den kulkoppling och inte bara den. Alla Novoletter!

Jappe

Du har rätt som alltid, Novoletten hade kulkoppling!
Inte så kul faktiskt för de kompisar som inte kunde göra rivstarter.
De tillhörde det s.k. b-laget.

image.png
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jag tror att denna en-växlade Husqvarna Novolette är från 1956.
Att den har lamellkoppling råder det ingen tvekan om.
Delarna är demonterade från den, inget har dragits ifrån, inget har lagts till.
Problemet löser sig nog, jag som tyckte jag la delarna i rätt ordning när jag demonterade den.
Motorn innan bl.a. kopplingen demonterades.
bild 4 (6).JPG

bild 2 (43).JPG

bild 1 (44).JPG

Efter lite letande hittade jag rätt detaljförteckning till rätt sprängskiss.
Kopplingsdetaljer-2.jpg
Kopplingsdetaljer-1.jpg
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Er du havnet i samme problem som Rolls Royce i sin tid med en ny automatlåda, de plukket den ned og pollerte opp matte flater og stor overraskelse lådan fungerte ikke etterpå. Har du pusset opp noe som ikke skulle pusses opp?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Då är jag ju i ett förnämt sällskap ;-)
Nej Knut jag har inte "pusset opp noe som ikke skulle pusses opp".
Norska språket är för härlig och det är härligt att ha dig här även om du är på andra sidan jordklotet.

Detta problem löser sig under dagen.
Visst är det att sticka ut hakan ordentligt men i denna tråd blottas och blandas min okunskap med "friskt vågat". Mina misslyckanden avslöjas friskt men det blir ju lite liv och dialog i tråden i alla fall.
 
Toppen