• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump

Det ser man inte på den bilden.
Reläet eller reläerna kan sitta vart som helst.
Alla microbrytarnas kablar borde samlas någonstans.
Det borde gå att följa kabeln vid pumpen till stället där den sitter ihop
med alla microbrytares kablar och sedan måste dom gå till en spänningsmatning.
Sedan måste en av pumpens kablar gå till en jordpunkt.

Om det sitter ett relä någonstans så behöver detta relä ha både spänning och jord.
Sedan kan dessa microbrytare antingen leverera jord eller spänning för att manövrera reläet
som då ger spänning till pumpen.

Inte lätt att förklara ett elschema. :)
 
Hej, en liten ;) förklaring på ev. relä till kranarna.
Man kan säga på äldre husbilar och även inte alls så gamla så fungerade kranarnas små brytare som direkta strömbrytare till dränkpumparna. Följden av det blev att de små brytarna klarade knappt av strömmen som pumpen behövde och blev först glappa, och gick sedan sönder i förtid med brända kontakter och helt trasiga. En del kranar var knappt demonterbara så man kom åt brytaren, vilket innebar en ny kran bara för en bränd brytares skull.

På många gamla bilar så monterades i stället ett relä som kranarnas brytare drog, och den lilla strömmen som reläspolen behöver klarar kranarnas brytare hur lätt som helst utan att gå sönder. När reläet drar så har man extra strömkablar som ger och skickar rejäl ström till pumpen i stället, och får även en vinst med att det oftast blir lite mer fart på pumpen dessutom.
Senare så började t.o.m. husbilstillverkarna att montera ett relä i en del bilar för att spara kranarnas brytare:applaus:, så det kan finnas ett relä någonstans i din bil.
Men som tony o nette skriver så vet man inte var det ev. reläet sitter, och är det fabriksmonterat så kan det nog ha hamnat där man minst anar tyvärr. Är reläet eftermonterat så sitter det ofta i närheten av tanken/pumpen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Vill bara tacka för alla goda råd och lösningar. Problemet är löst och nu rullar den första sommaren som husbilsägare igång.
 
Då vill vi veta vad som var felet så att detta även
kan hjälpa andra som läser din tråd i framtiden.
Dessutom så kanske överskriften kan ändras till något mer passande när
svaret kommer. Det blir då lättare att söka på i sök-funktionen.
 
Tack för ditt svar. Jag önskar er en skön semester. :)
Nu kan någon ändra rubriken "vattenpump" till t.e.x "Microswitch i vattenkran problem (löst)". :)
 
Tillbaka
Toppen